• Svar på tråden Ung mamma, tråd 6
  • Vixxie

Tackar tackar =) Joo det hade ju varit bra =P Hmm jag kan ju börja med en fråga. Hur tycker ni att sammhället har varit mot er? Har ni får massa blickar osv.. ?

valkyrian skrev 2007-10-05 14:45:47 följande:
    Välkommna ni som är nya :) Försök få lite liv i tråden!
  • valkyrian

Det händer, men jag ser det som så att hur man än ser ut eller vad man gör för val i livet tycker vissa människor att man gör fel eller ser konstig ut.
    I största allämnhet har jag fått bra respons från samhället, men det har ju funnits riktiga rötägg också! De som reagerar dåligt och dömmer en för att man är ung är nog generellt sätt omogna och ägare av en stord del fördomar gentemot föräldrar som är unga.

Nåja. Hur som helst har det mest vart lugnt för vår del :) Ni då?

Vixxie skrev 2007-10-05 17:15:42 följande:
    Tackar tackar =) Joo det hade ju varit bra =P Hmm jag kan ju börja med en fråga. Hur tycker ni att sammhället har varit mot er? Har ni får massa blickar osv.. ?
  • idacathrine

Jag träffade på en klasskamrat från Högstadiet för ett par veckor sedan. "OJ är du gravid?" sa han, "Hur ska ni göra med ekonomin då?"
    Jag svarade att Ja..vi gör väl precis som dom flesta andra föräldrar.
    Då sa han "mmhm.. finns ju soc, ni kan ju alltid kontakta dom om det inte går runt."

Kändes inte kul.. Ledsen

• Vixxie

Okej, men jag tror att dom som dömer en har ju inte växt "mognattill" ordentligt i huvet, dom som är lika gamla då, så dom kan ju aldrig sätta sig in i samma sitvation. Jag mogna ju fort i graviditeten, före jag viste att jag var gravid så hade jag nog tänkt anerlunda, vissa folk tror ju att bara för man är ung så har man ingen bra ekonomi=/ Liksom va fan vet dom om det. Och filmer som görs om unga mammor ger ju också en dårlig syn, att unga mammaer tar dråger och röker + dricker är vad jag har sett filmer om =( Jävligt kasst att dom ger unga mammer ett dårligt ryckte, och folk är ju så smarta och drar alla över samma kant. Men jag har faktiskt inte fått några taskiga komentarer osv. Men det kan ju göra med att jag bor i ett litet sammhälle " lysekil" och jag känner ju så gott som alla som skulle våga säja nåt sånt öpet =P

valkyrian skrev 2007-10-06 01:58:10 följande:
    Det händer, men jag ser det som så att hur man än ser ut eller vad man gör för val i livet tycker vissa människor att man gör fel eller ser konstig ut.I största allämnhet har jag fått bra respons från samhället, men det har ju funnits riktiga rötägg också! De som reagerar dåligt och dömmer en för att man är ung är nog generellt sätt omogna och ägare av en stord del fördomar gentemot föräldrar som är unga. Nåja. Hur som helst har det mest vart lugnt för vår del :) Ni då?
  • Vixxie

Nej det är ju ganska nördig fråga, bara för att man är ung så betyder inte det att man går på sos eller är pank =(

idacathrine skrev 2007-10-06 10:29:51 följande:
    Jag träffade på en klasskamrat från Högstadiet för ett par veckor sedan. "OJ är du gravid?" sa han, "Hur ska ni göra med ekonomin då?"Jag svarade att Ja..vi gör väl precis som dom flesta andra föräldrar.Då sa han "mmhm.. finns ju soc, ni kan ju alltid kontakta dom om det inte går runt."Kändes inte kul..
  • idacathrine

Nej precis, man måste inte ta för givet att man lever på socialen för att man är ung förälder. Vi har ganska gott om pengar, så vi klarar oss och lite mer än det.
    men ÄVEN om vi skulle leva på soc - har han med det att göra?
    det kändes så olustigt, en gammal klasskamrat liksom, vi har aldrig umgåtts mer än så..

Vixxie skrev 2007-10-06 12:35:55 följande:
    Nej det är ju ganska nördig fråga, bara för att man är ung så betyder inte det att man går på sos eller är pank =(
  • valkyrian

Men tjejer, upplever ni det som om det är fler folk som är i er egen ålder eller yngre som dömmer mer än de äldre? Det gör iaf jag! Nu bor ju iofs jag i en håla jag med, här är det total social kontroll. Alla känner ju både mig, min sambo och hans samt mina föräldrar så de vet ju liksom vilka vi är. :)

• idacathrine

Jag har inte störts så mycket dömmande människor, var bara den där klasskamraten, på föräldrautbildningen pratade några unga gravida om att folk kollar snett på bussen etc, sånt har jag inte märkt av alls.

Var bor du?

valkyrian skrev 2007-10-06 13:19:43 följande:
    Men tjejer, upplever ni det som om det är fler folk som är i er egen ålder eller yngre som dömmer mer än de äldre? Det gör iaf jag! Nu bor ju iofs jag i en håla jag med, här är det total social kontroll. Alla känner ju både mig, min sambo och hans samt mina föräldrar så de vet ju liksom vilka vi är. :)
  • valkyrian

På Muskö :) En ö i skärgården, vi är totalt 995 bofasta härute, men det är ju inte så långt från "civilisationen" iaf :)

• Vixxie

Hmm jag har ju inte får mycke komentarer sakt till mig, emn det har ju gåt en del knaz rykten i skolan jag gick i. Så dom som snackat skit är väll jämnåldriga eller yngre. Men det är säkert några äldre som snackar bakom ryggen på en =/

• Vixxie

Fast dom har ju sett hur bra Tom har det och vi. Dom vet att vi gör allt för han och mer. Vi har det ju bra ekonomiskt och han får allt han behöver, så jag har för mig att folk snacka lite i början och när jag var gravid, men nu är det "stolt över deig" och "beundrar dig" jag får höra från jämn åldriga och äldre =D

• valkyrian

Snart jul tjejer... och snökaos här där jag bor
    Körde i diket idag :-S Allt väl med alla?
    Kooom tillbaka till vår tråd, vi hade det så bra ju!!

• Gull Mamman

Heej
    Länge sen jag skrev ..

Nu är jag 2 barnsmamma den 23 oktober föddes våran prinsessa Elwira

• Februarii
    valkyrian skrev 2007-11-13 19:05:26 följande:
    Snart jul tjejer... och snökaos här där jag bor Körde i diket idag :-S Allt väl med alla?Kooom tillbaka till vår tråd, vi hade det så bra ju!!
    Nej, vad läskigt! Jag antar att allt gick bra?
    Gull Mamman skrev 2007-11-13 20:45:39 följande:
    Heej Länge sen jag skrev ..Nu är jag 2 barnsmamma den 23 oktober föddes våran prinsessa Elwira
    Då har vi bara 4 dagar mellan våra tvåor Jonathan prickade bf och kom den 19 oktober.
    Mamma till Ida 060225 och Jonathan 071019
  • valkyrian

Gull Mamman---> Grattiiiis!!!

Februarii---> Jo det är lugnt, men det var bra läskigt :-P

Svar på tråden Ung mamma, tråd 6