• Anonym (Tuvan)

Sommarstuge-granne som trakasserar oss...

Vi har en gammal, liten stuga i ett relativt nybyggt sommarstugeområde. Vi har en stor skogstomt och mitt i den en glänta där vår lilla stuga står. Runt vår tomt har det styckats av mindre tomter och sålts till människor som vill att deras tomter ska se ut som en korsning mellan en golfbaran och en princesstårta. Perfekta gräsmattor, enstaka träd och utsikt åt alla håll. Vi vill ha vår lilla skogsglänta med vårt gamla hus, så som det alltid har varit. Och det passar inte nybyggarna. Närmsta grannen är helt galen. Han är inne på vår tomt och avverkar träd och buskar. Han har gått runt hela vår tomt och tagit ner varenda litet träd och kvist trots att ordföranden i stugföreningen lovat att vi ska få ha kvar allt grönt runt vår tomt på minst 2 meters avstånd. Runt vår tomt är det alltså allmänning på alla sidor. Trots detta är denna man inne och röjer på vår mark plus runt tomtgränsen. Jag kom på honom en dag när han var inne med röjsåg och sa åt honom (vi skrek och var fullständigt galna, både han och jag) att genast sluta och att jag skulle polisanmäla honom om han fortsatte. Efter det har han bara röjt sly och träd när vi inte har varit dör. Vi har alltså inga "bevis" på att det är han som har varit runt tomten, men av en annan granne har vi hört att han ska "hämnas" på oss för att han inte fick avverka träd på vår tomt.
    Hur gör man i detta fallet? Fullständigt sjuka saker har hänt, "någon" har spärrat av vår infart med trädstammar lagda över vägen, "någon" har rivit ner vårt staket på flera ställen, "någon" har sparkat ett hål i väggen på ett uthus, samt brytit sig in i en liten gäststuga. Plus placerat ut morbida djurdelar (från älg?) vid vårt hus. Helt sinnessjukt.
    Kan man anmäla honom? Helst skulle vi vilja ha honom därifrån, jag vill ha skog på min tomt så jag kan gå i bikini utan att några gubbar smyger runt och sågar ner träd och får insyn till oss. Jag har ju inga bevis på att det är han som gjort allt detta men jag har i alla fall foton på när han stog med röjsåg på våran tomt. Det enda jag vill ha är lugn och ro och få vara ifred. Och det vill jag att våra träd och buskar oxå ska ha!

Vet inte vart tråden ska vara, men lägger den här för jag hittar inget bättre ställe...

• Svar på tråden Sommarstuge-granne som trakasserar oss...
  • Jadie

Jag skulle nog smugit ut på natten och hämtat in varenda jävla kvist och gren från skogen där omkring, och strategiskt lagt ut över hela gubbens gräsmatta...

• peterpani

Vi har en liknande grannfejd med vår granne. Heltokig gubbe. Han häller ut våra sopor, sparkar sönder vår grind. Slängde in grenar i bilen när vi glömt låsa osv.

Efter två år med detta slöt vi fred. Fyra polisanmälningar hade vi på honom men det lades ner. En dag stod han och skrek som vanligt och mannen(min) gick och skällde ut honom och pratade när han lugnat ner sig. Det löste alla problem, fast vi gillar honom inte för det.

Men när det var som värst fick vi olika tips som jag ångrar att vi inte använde. Bilen är hans ögonsten så vi hade siktat in oss på den. Bromsolja går att köpa på macken och i en oljepumpflaska sprutar den över fem meter. Bromsolja går inte bort utan fördärvar lacken så att den måste lackas om. Går ej på försäkringOskyldig.
    Nästa var att hälla spad från surströmming i fläktinblåset, går aldrig urOskyldig.
    Sedan är det inte fel att köpa några möss och få in hos honom, de förökar sig otroligt om de får vara ifred, inget ser ut som han minns det efter en sådan atack, jag lovar.

Freds sambo är annars ett tipsSkrattande

Barn sover inte de laddar bara batterierna
  • Jadie

Peterpani:

Jag har haft allvarliga funderingar på att hälla räkspad i fläktsystemet till kupén på bil som tillhör en kille i vårat område.
    Han är otrevlig och stöddig, har jämt en massa fester som stör grannarna (nu pratar jag högljudd fest till 05.00 varje helg) och är skitotrevlig om man ringer på hans dörr och ber dom dämpa sig.
    Han använder inte sin parkering utan ställer bilen utanför porten där vi bor...trots att parkeringen ligger 10 meter därifrån...

• RiaRa
    Jadie skrev 2007-08-24 15:46:05 följande:
    Peterpani:Jag har haft allvarliga funderingar på att hälla räkspad i fläktsystemet till kupén på bil som tillhör en kille i vårat område.Han är otrevlig och stöddig, har jämt en massa fester som stör grannarna (nu pratar jag högljudd fest till 05.00 varje helg) och är skitotrevlig om man ringer på hans dörr och ber dom dämpa sig.Han använder inte sin parkering utan ställer bilen utanför porten där vi bor...trots att parkeringen ligger 10 meter därifrån...
    Börja med att lägga en lapp under vindrutetorkarna där du meddelar att du ämnar hälla räk- el surströmmingsspad i ventilationen om du hittar bilen parkerad utanför porten igen.
    Sedan håller vi tummarna att det funkar.

Ts Har ni träffat grannen än?
  • Jadie

RiaRa

Jadie skrev 2007-08-24 15:46:05 följande:
    Peterpani:Jag har haft allvarliga funderingar på att hälla räkspad i fläktsystemet till kupén på bil som tillhör en kille i vårat område.Han är otrevlig och stöddig, har jämt en massa fester som stör grannarna (nu pratar jag högljudd fest till 05.00 varje helg) och är skitotrevlig om man ringer på hans dörr och ber dom dämpa sig.Han använder inte sin parkering utan ställer bilen utanför porten där vi bor...trots att parkeringen ligger 10 meter därifrån...

Börja med att lägga en lapp under vindrutetorkarna där du meddelar att du ämnar hälla räk- el surströmmingsspad i ventilationen om du hittar bilen parkerad utanför porten igen.
    Sedan håller vi tummarna att det funkar.

~~~~~~~~
    Det HAR vi faktiskt gjort. Dock inte en så snälla lapp som kanske skulle ha varit mer moget och civiliserat.
    Snarare en lapp med texten: "Använd din egen jälva parkering, f---a"
  • jannej
    Jadie skrev 2007-08-26 17:14:22 följande:
    RiaRa Peterpani:Jag har haft allvarliga funderingar på att hälla räkspad i fläktsystemet till kupén på bil som tillhör en kille i vårat område.Han är otrevlig och stöddig, har jämt en massa fester som stör grannarna (nu pratar jag högljudd fest till 05.00 varje helg) och är skitotrevlig om man ringer på hans dörr och ber dom dämpa sig.Han använder inte sin parkering utan ställer bilen utanför porten där vi bor...trots att parkeringen ligger 10 meter därifrån...Börja med att lägga en lapp under vindrutetorkarna där du meddelar att du ämnar hälla räk- el surströmmingsspad i ventilationen om du hittar bilen parkerad utanför porten igen. Sedan håller vi tummarna att det funkar.~~~~~~~~Det HAR vi faktiskt gjort. Dock inte en så snälla lapp som kanske skulle ha varit mer moget och civiliserat.Snarare en lapp med texten: "Använd din egen jälva parkering, f---a"
    skär sönder däcken istället så kanske han fattar vinken, eller så häller ni i en hel burk surströmming, det luktar fan så mycket mer
  • Jadie

JanneJ:
    Det funderade vi också på...men däcken är en så konkret skada...risken för att bli upptäckt var för stor. Räk/strömmingsspad hade varit mer diffust... *mo ha ha ha*
    Däremot fick han sig nog en näsbränna nyligen, när det började brinna i hans lägenhet... efter det har han lugnat ner sig betydligt och bilen är borta!

• A10 Thunderbolt

Först lät som ett typ rättsfall. Har han rätt att?? Osv men sen läste jag och såg att snubben inte mår så bra.

Ja vad ska man göra. Ha går väl in under kategorin "Störda grannar som utför blysamma trakasserier"

De är tyvärr en rätt vanlig grupp i samhället...

• bastardized

Din mark= du bestämmer, någon annans mark= hen bestämmer. Enkelt och är det avskildhet du är ute efter har du helt enkelt köpt fel fastighet. 

• bastardized
    bastardized skrev 2017-02-26 02:41:19 följande:

Din mark= du bestämmer, någon annans mark= hen bestämmer. Enkelt och är det avskildhet du är ute efter har du helt enkelt köpt fel fastighet. 

Inne på er tomt har ingen att göra.
  • Anonym (vfgyhuikol)

Hör med advokat om ni kan göra något lagligt.

Bygg sedan ert staket med taggtråd, kolla om ni får tillstånd att bygga plank (högre än en meter tror jag det är) annars bygg ett vanligt staket och ha massor med taggtråd på och även en bit ut på er mark. Sätt upp grindar. Gör allt ni kan för att försvåra. Dock kostar ju detta pengar och är inte så fint....

Alternativet, om ni inte kan få något gjort via lagen är ju att typ smyga dit och måla hans hus chockrosa, dra ur en massa spik, hälla ogräsmedel på hans gräsmatta osv. Om man nu inte bryr sig så mycket om lagen. Eller ring Ashberg

• Aikido
    Anonym (vfgyhuikol) skrev 2017-02-26 15:21:31 följande:
    Hör med advokat om ni kan göra något lagligt.

Bygg sedan ert staket med taggtråd, kolla om ni får tillstånd att bygga plank (högre än en meter tror jag det är) annars bygg ett vanligt staket och ha massor med taggtråd på och även en bit ut på er mark. Sätt upp grindar. Gör allt ni kan för att försvåra. Dock kostar ju detta pengar och är inte så fint....

Alternativet, om ni inte kan få något gjort via lagen är ju att typ smyga dit och måla hans hus chockrosa, dra ur en massa spik, hälla ogräsmedel på hans gräsmatta osv. Om man nu inte bryr sig så mycket om lagen. Eller ring Ashberg smile2.gif
    Eller så kan man kolla när tråden startade. Fast det är klart - ämnet kan ju vara högaktuellt fortfarande. En blodsfejd blir ju aldrig gammal.
  • Kjell2
    A10 Thunderbolt skrev 2017-02-26 02:30:22 följande:

Först lät som ett typ rättsfall. Har han rätt att?? Osv men sen läste jag och såg att snubben inte mår så bra.

Ja vad ska man göra. Ha går väl in under kategorin "Störda grannar som utför blysamma trakasserier"

De är tyvärr en rätt vanlig grupp i samhället...

Dagens bump, nästan tio år gammal tråd.
  • Anonym (vfgyhuikol)
    Aikido skrev 2017-02-26 15:24:34 följande:
    Eller så kan man kolla när tråden startade. Fast det är klart - ämnet kan ju vara högaktuellt fortfarande. En blodsfejd blir ju aldrig gammal.
    Haha, jag kollade sista sidan bara samt läste TS men inte när den startade Jag hoppas ju de kommit till rätta med problemet nu då
  • Aikido
    Anonym (vfgyhuikol) skrev 2017-02-26 19:36:02 följande:
    Haha, jag kollade sista sidan bara samt läste TS men inte när den startade smile2.gif Jag hoppas ju de kommit till rätta med problemet nu då smile2.gif
    Det är väl mobilversionens fel. Man ser inte datumen där förrän man klickat in sig. Det var någon som väckte liv i flera trådar inatt. Minst en till lika gammal och någon som bara var 6 år gammal. Tror båda av dem han eller hon svarade dessutom hade avregistrerat sina konton. Fyllesurf kanske.
  • Anonym (P)

Ärligt talat blir jag skitbarnslig när jag läser sånt här och får upp en massa ideer i huvudet.... Köp roundup och häll lite varstans på gubbens tomt, släpp in en hund så att den kan skita på golfgräsmattan. Sätt på monoton musik på lagom ljudnivå, inte för högt så att han klagar men sådär irriterande bara. Gärna typ arabisk musik som gnisslar...så jäkla irriterande. Men först och främst måste ni anmäla skadegörelsen så ni får det dokumenterat.

Lycka till

Svar på tråden Sommarstuge-granne som trakasserar oss...