Sommarstuge-granne som trakasserar oss...
Vi har en gammal, liten stuga i ett relativt nybyggt sommarstugeområde. Vi har en stor skogstomt och mitt i den en glänta där vår lilla stuga står. Runt vår tomt har det styckats av mindre tomter och sålts till människor som vill att deras tomter ska se ut som en korsning mellan en golfbaran och en princesstårta. Perfekta gräsmattor, enstaka träd och utsikt åt alla håll. Vi vill ha vår lilla skogsglänta med vårt gamla hus, så som det alltid har varit. Och det passar inte nybyggarna. Närmsta grannen är helt galen. Han är inne på vår tomt och avverkar träd och buskar. Han har gått runt hela vår tomt och tagit ner varenda litet träd och kvist trots att ordföranden i stugföreningen lovat att vi ska få ha kvar allt grönt runt vår tomt på minst 2 meters avstånd. Runt vår tomt är det alltså allmänning på alla sidor. Trots detta är denna man inne och röjer på vår mark plus runt tomtgränsen. Jag kom på honom en dag när han var inne med röjsåg och sa åt honom (vi skrek och var fullständigt galna, både han och jag) att genast sluta och att jag skulle polisanmäla honom om han fortsatte. Efter det har han bara röjt sly och träd när vi inte har varit dör. Vi har alltså inga "bevis" på att det är han som har varit runt tomten, men av en annan granne har vi hört att han ska "hämnas" på oss för att han inte fick avverka träd på vår tomt.
Hur gör man i detta fallet? Fullständigt sjuka saker har hänt, "någon" har spärrat av vår infart med trädstammar lagda över vägen, "någon" har rivit ner vårt staket på flera ställen, "någon" har sparkat ett hål i väggen på ett uthus, samt brytit sig in i en liten gäststuga. Plus placerat ut morbida djurdelar (från älg?) vid vårt hus. Helt sinnessjukt.
Kan man anmäla honom? Helst skulle vi vilja ha honom därifrån, jag vill ha skog på min tomt så jag kan gå i bikini utan att några gubbar smyger runt och sågar ner träd och får insyn till oss. Jag har ju inga bevis på att det är han som gjort allt detta men jag har i alla fall foton på när han stog med röjsåg på våran tomt. Det enda jag vill ha är lugn och ro och få vara ifred. Och det vill jag att våra träd och buskar oxå ska ha!
Vet inte vart tråden ska vara, men lägger den här för jag hittar inget bättre ställe...