• FruMansour

    Brukar du färga håret med Henna?

    Hej hej!

    Tänkte bara höra om det är fler än jag som föredrar att färga håret med Henna.

    Varför gillar/ogillar du det?

    Jag gillar det eftersom dt gör mitt hår så härligt glansigt. Desto mer man färgar desto bättre blir det.... Ite som med vanlig hårfärg som sliter på håret, utan som en lite svårapplicerad hårinpackning som efterlämnar sig en härlig färg dessutom.

    Ett annat plus är ju att det är så billigt. I vanliga fall får jag alltid köpa 2 förpackningar färg och det brukar bli ca 250kr. Nu köper jag enbart en förpackning henna som räcker till hela håret 52kr.

    Var bara nyfiken på hur vanligt det är att färga med Henna.

    I övrigt.. ha en fortsatt fin dag!

  • Svar på tråden Brukar du färga håret med Henna?
  • FruMansour

    Jag spiller dessutom i massor med flytande honung (eller vanlig värmd i micron) i Hennasmeten. Det blir mkt lättare att applicera. Mkt mjukare och inte lika hm...sandigt/korningt.

    Kan vara svårt att få in färg överallt på min långa och mkt tjocka hår, men det gör inte så mkt om det inte kommer henna överallt. Sist såg det ut som att jag enbart gjort slingor, men det blev så bra iaf.

  • vindvilja

    Man kan ju blanda i lite lavendel eller likande i smeten så luktar det inte lika illa. Sen luktar faktiskt ren henna mindre än boxhenna tycker jag. Jag brukar göra avkok på lite olika örter som jag sen låter stå och svalna innan jag blandar min hennagröt. Då lukar det lite mer örter och lite mindre henna...

  • FruMansour
    vindvilja skrev 2007-08-23 14:21:09 följande:
    Man kan ju blanda i lite lavendel eller likande i smeten så luktar det inte lika illa. Sen luktar faktiskt ren henna mindre än boxhenna tycker jag. Jag brukar göra avkok på lite olika örter som jag sen låter stå och svalna innan jag blandar min hennagröt. Då lukar det lite mer örter och lite mindre henna...
    Var köper man ren henna här i Sverige? jag trodde att det var ren henna den som man köper på Hälsokost.
  • NinaFina
    vindvilja skrev 2007-08-23 14:21:09 följande:
    Man kan ju blanda i lite lavendel eller likande i smeten så luktar det inte lika illa. Sen luktar faktiskt ren henna mindre än boxhenna tycker jag. Jag brukar göra avkok på lite olika örter som jag sen låter stå och svalna innan jag blandar min hennagröt. Då lukar det lite mer örter och lite mindre henna...
    Vad använder du för örter då? Gillar inte hennalukten i håret när det är nyfärgat...
    Lycklig tvåbarnsmamma till Elin född -96 och Isak född 23/10-06!
  • Tossan79

    Det enda som är jobbigt är tiden det tar.... Brukar ha min henna i håret i 5-6 h, men mer än så orkar jag inte gå omkring med geggan i....

  • FruMansour
    Tossan79 skrev 2007-08-23 14:27:28 följande:
    Det enda som är jobbigt är tiden det tar.... Brukar ha min henna i håret i 5-6 h, men mer än så orkar jag inte gå omkring med geggan i....
    På mitt paket så står det 30 min till 2 h..och det känns nog jobbigt...
  • vindvilja
    FruMansour skrev 2007-08-23 14:22:26 följande:
    Var köper man ren henna här i Sverige? jag trodde att det var ren henna den som man köper på Hälsokost.
    [/citat]

    Det gör man inte... Eller, det finns nog men jag köper min henna här.
    www.hennaforhair.com Jättebra sida om henna och vad man kan och inte kan göra. Har lärt mig jättemycket där.

    [citat]
    Vad använder du för örter då? Gillar inte hennalukten i håret när det är nyfärgat...
    Jag brukar ha i lite blandat, men rosmarin, ringblomma, kamomill och lite lavendel. Jag kollar runt vad som kan vara bra för håret och sen har jag i det. Eftersom jag gör min henna kall och låter den stå så brukar jag dessutom ha i antingen citron om jag vill ha det lite ljusare, eller vinäger, eller både ock. Vinägern gör verkligen underverk med håret. Det blir så fint och glansigt av det.
    Det luktar ju fortfarande henna, det kommer man inte ifrån, men det lukar lite bättre tycker iallafall jag.
  • FruMansour
    vindvilja skrev 2007-08-23 14:56:08 följande:
    Jag brukar ha i lite blandat, men rosmarin, ringblomma, kamomill och lite lavendel. Jag kollar runt vad som kan vara bra för håret och sen har jag i det. Eftersom jag gör min henna kall och låter den stå så brukar jag dessutom ha i antingen citron om jag vill ha det lite ljusare, eller vinäger, eller både ock. Vinägern gör verkligen underverk med håret. Det blir så fint och glansigt av det.Det luktar ju fortfarande henna, det kommer man inte ifrån, men det lukar lite bättre tycker iallafall jag.
    Min svåger ska dock hem till Tunisien så jag kan ju be honom ta med hem i annat fall.
  • vindvilja

    Jo, det låter ju bra. Tror att den hennan man ska ha är den som de använder för hennamålning också. Det är den bästa kvaliteten, utan kvistar och annat i.

  • FruMansour
    vindvilja skrev 2007-08-23 15:12:50 följande:
    Jo, det låter ju bra. Tror att den hennan man ska ha är den som de använder för hennamålning också. Det är den bästa kvaliteten, utan kvistar och annat i.
    Ska säga till honom då...dessutom kostar ju inte hennan nästan nått alls där nere...
  • Terryleene

    Jag älskar henna! Jag ville ha riktigt rött och det blev det verkligen. Att det är naturligt, billigt och bra för håret är såklart också toppen! Det enda som man kan klaga på är att det är lit svårt att kleta in hela håret, jag har rätt mycket. Men shit vad jag är nöjd med färgen. Haft mitt röda i snart ett år.


  • FruMansour
    Terryleene skrev 2007-08-23 19:27:52 följande:
    Jag älskar henna! Jag ville ha riktigt rött och det blev det verkligen. Att det är naturligt, billigt och bra för håret är såklart också toppen! Det enda som man kan klaga på är att det är lit svårt att kleta in hela håret, jag har rätt mycket. Men shit vad jag är nöjd med färgen. Haft mitt röda i snart ett år.
    Testa att blanda i flytande honung eller vanlig honung värmd i micron.. Jag har en rejäl klick... typ en full matsked till ett paket henna. Då blir blandningen mkt mjukare och lättare att applicera...

    Jag har för mig att jag testat att blanda i olivolja oxå och det har ju alltid blivit bra så jag antar att det blev det då också.
  • Lenagbg

    Jag har köpt kastanjebrun henna och brukar blanda med kaffe men om jag vill ha mer rött kan jag blanda i paprika eller nejlika oxå??

  • Marielilja
    FruMansour skrev 2007-08-23 14:22:26 följande:
    Var köper man ren henna här i Sverige? jag trodde att det var ren henna den som man köper på Hälsokost.
    Jag är verkligen förtjust i att använda henna för att färga mitt hår, och det finns några anledningar till det. För det första älskar jag den fantastiska glansen den ger mitt hår. Det känns som att varje gång jag applicerar henna blir resultatet ännu bättre. Till skillnad från konventionell hårfärg, som ibland kan vara skadlig för håret, upplever jag henna som en något knepigare, men ändå givande, hårinpackning. Den lämnar efter sig en underbar färg och ger mitt hår den där extra lystern som jag verkligen uppskattar. Det är som att varje användning av henna förstärker den naturliga skönheten i mitt hår och gör det mjukt och glänsande. jag köper mitt helt naturliga och ekologiska henna från hennashop
Svar på tråden Brukar du färga håret med Henna?