Inlägg från: vindvilja |Visa alla inlägg
  • vindvilja

Brukar du färga håret med Henna?

Jag färgar håret med henna, men bara med ren henna. Jag tycker det är så mycket gunk i de boxarna man kan köpa på affären. Det blir billigare också, iallafall för mig som har så tunt hår.

Men det är sådan skilland att färga med henna, håret blir glansigare, bättre textur och känns inte alls så slitet som med kemiska medel. Plus att det blir ju sååå snygg färg, och man kan ju blanda i saker som gör det mörkare eller ljusare om man vill.

• vindvilja

Man kan ju blanda i lite lavendel eller likande i smeten så luktar det inte lika illa. Sen luktar faktiskt ren henna mindre än boxhenna tycker jag. Jag brukar göra avkok på lite olika örter som jag sen låter stå och svalna innan jag blandar min hennagröt. Då lukar det lite mer örter och lite mindre henna...

• vindvilja
    FruMansour skrev 2007-08-23 14:22:26 följande:
    Var köper man ren henna här i Sverige? jag trodde att det var ren henna den som man köper på Hälsokost.
    [/citat]

Det gör man inte... Eller, det finns nog men jag köper min henna här.
    www.hennaforhair.com Jättebra sida om henna och vad man kan och inte kan göra. Har lärt mig jättemycket där.

[citat]
    Vad använder du för örter då? Gillar inte hennalukten i håret när det är nyfärgat...
    Jag brukar ha i lite blandat, men rosmarin, ringblomma, kamomill och lite lavendel. Jag kollar runt vad som kan vara bra för håret och sen har jag i det. Eftersom jag gör min henna kall och låter den stå så brukar jag dessutom ha i antingen citron om jag vill ha det lite ljusare, eller vinäger, eller både ock. Vinägern gör verkligen underverk med håret. Det blir så fint och glansigt av det.
    Det luktar ju fortfarande henna, det kommer man inte ifrån, men det lukar lite bättre tycker iallafall jag.
  • vindvilja

Jo, det låter ju bra. Tror att den hennan man ska ha är den som de använder för hennamålning också. Det är den bästa kvaliteten, utan kvistar och annat i.

Svar på tråden Brukar du färga håret med Henna?