• Egoo

Prematur? är ditt barn ett prematurbarn?

.. varför kom din bebis för tidigt?
    Hur gick allt?
    .. i vilken vecka födde du?

är nyfiken på er och hur ni mår och hur era bebisar mår.

• Svar på tråden Prematur? är ditt barn ett prematurbarn?
  • Trident5678
    .. varför kom din bebis för tidigt?
    Första barnet: Jag fick vattenavgång i vecka 32+3 och sattes igång några veckor senare.
    Andra barnet: Bebisen mådde inte bra i magen och fick komma ut lite tidigare.

.. i vilken vecka födde du?
    Första barnet: vecka 36+3, vägde 2095 g och var 46 cm.
    Andra barnet: vecka 35+3, vägde 1510 g och var ca 40 cm.

Hur gick allt?
    Det har gått bra med båda barnen. Första barnet låg på värmebädd, solade och sondmatades. Skrevs ut från neonatal efter åtta dygn. Andra barnet låg på värmebädd och sondmatades. Fick komma hem med hemsjukvård efter ca 2 veckor. Skrevs ut vid BF+1.   
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • oOMayaOo
    I vilken vecka födde du?

33+4, vikt 2130, längd 44 cm.

Varför kom din bebis för tidigt?

Pga gastroshisis hos bebisen blev det beslut om mycket tidigt snitt.

Hur gick allt? 

Inga större problem från prematuriteten, men pga gastroschisis så stannade vi på sjukhus i 3½ månader. Idag är han 14 månader och jag skulle gissa på 11,5 kg och 80 cm.
  • Lillafrejasmamma

varför kom din bebis för tidigt?

Prematura sd sedan vecka 15 som aldrig behagades synas på ctg kurvorna, jag jobbade på som vanligt och tog bricanyl när jag kände att det var lite väl mycket aktivitet på sd fronten. I vecka 34 går vattnet. En teori om varför det blev som det blev är att jag har en inflamatorisk tarmsjukdom som retade livmodern till sammandragningar och en förtidig födsel.
    Hur gick allt?

Allt gick bra, jag fick ligga i sängläge i fem dagar innan dottern tittade ut. Hon andades själv och jag fick upp henne på bröstet. Varmebädd, sond, puls/blodtrycksmätare, sola i två omgångar och en vistelse på neo i 10 dagar. Nu har hon bara en jobbig prematurmage och ett blåsljud från den tidiga födslen

i vilken vecka födde du?

35

dottern vägde 2520 g och var 44 cm lång

• Nattie

Båda mina barn är prematur barn.
    Första barnet William kom i vecka 34 pga uvi som jag inte märkte. Låg på Neo i 2 veckor han fick sond matas och sola för gulsot.

Andra barnet Léon kom v 36- Jobbig grav från första början. Blev sjukskriven v 25 pg sd och att livmodertappen var påverkad. Låg inne på sjukhus ett antal gånger för han var på väg ut. Fick kortison och bricanyl. Slutade med bricanylen i v 35 1 v senare gick vattnet tog 2 timmar så var han ute. Även där fick vi ligga på neo. Han mådde bra men hade fått vatten i lungorna så han fick åka iväg på en gång och röntgaa! han fick även lite andningshjälp. 2 dagar på neo med honom.Även sondmat och sola.

Båda killarna mår hur bra som helst idag:)

• 7 michelingodingar

har 3 barn födda prematur

första barnet som är född prem föddes i v 36+5 varför han föddes prem kan vara pga moderkaksavlossningen som hände då pojken mådde inte alls bra efteråt och jag mådde jättedåligt efter katastrofsnittet sonen vägde 3105 gr så stor bebis ändå!!åkte hem efter 6 dygn

andra prem födda kom i v 36+3 vet inte varför han föddes för tidigt men enl vår teori är det så att UL visade åthelsike fel och han är enl våra beräkningar född 3 dagar innan BF men nästan en månad för tidigt enl UL han vägde runt 3465 gr (minns inte exakt siffra där) och han mådde bra och jag mådde bra efteråt. fick åka hem 2a dygnet

tredje premfödda barnet kom i v 35+5 hade prem värkar från v 28 och man hade gjort massiva insatser för o stoppa att han kom i v 28 och det lyckades fram till v 35+5 MEN samma där UL visade åt helsike fel ochenl våra egna beräkningar är han född på BF!! vägde 3360 gr och vi mådde bägge två bra, fick åka hem 3 dygnet

• Maria C S 75
    Inga prematurer men tillväxthämmade...

... varför kom din bebis för tidigt?

... i vilken vecka födde du?
    Första barnet: Igångsatt i v42+1. Lille Mario vägde 1970 gr och var 46 cm lång.
    Andra barnet: Kom i v38+4. Store Nicholas vägde 2525 gr och var 47 cm lång.    

Hur gick allt?
    Med Mario fick vi stanna på neo i 2 veckor. Nicholas slapp neo och honom fick vi ta hem efter 5 dgr.
    Stolt mamma till Mario & Nicholas. Carpe diem.
  • Marmacita

för det är tvilingar o dessutom gjorde operatione på moderkakan v24 typ o det kan ha retat upp det hela. vattenavgång på ettan v 27+3  blir liggandes i 2 veckor dåförlossningen startas spomtant o direk tsommed mina andra barn så JAG blev inte chockad.

Hur gick allt?
    efter omständigheter hur bar som, helst ...har två levande flickor helt enkelt somvi inte hade räknat med.  det var för 4 veckor sen som man kunde börja andas ut helt enkelt ordetnligt.

.. i vilken vecka födde du?  29+3

• Written Fiction

Låg inlagd då det upptäcktes att jag inte producerade fostervatten och misstänkt tillväxthämning. Under ett rutin CTG föll sonens hjärtfrekvens, han återhämtade sig inte och jag blev sövd för att få ut honom och rädda. Jag kommer aldrig få veta varför, något i moderkakan är närmsta infon jag har. Navelsträngen var inte heller frisk men biopsin visade inget. Min kropp var inte alls med på noterna skulle jag vilja påstå...

i vilken vecka födde du?

Vecka 27+3 798 gram 32 lång.

Hur gick allt?

Han lever ett gott liv med sina egenheter. Han har dåliga lungor, är halvdöv och är väldigt liten. Men vad gör det när han är världens gladaste och  busigaste? Fyller tre i Januari och har en otroligt aptit på livet. Evigt kämpande med mat, läkarbesök och medicinering är allt värt det.
  • tummeliten
    varför kom din bebis för tidigt:
    pga hf och help syndrom

hur gick allt:
    isabell föddes med en massiv blodförgiftning, gravft tillväxthämnad och svulten..hon var bara några timmar bort ifrån att somna in i magen <3

i vilken vecka födde du:
    i vecka 24+1 föddes mitt mirakel..hon vägde 488g (456g som minst) längd 28cm

hur blev det sen:
    efter 4½mån kom vi hem efter en psykisk och fysiksk bergochdalbana..
    nu 13mån senare är hon mer högt än lågt:D sitter,kryper,står och försöker gå..
    det enda som finns kvar är mat problemet..och reflux plus mjölk allergi:)
  • krillelkpg

Vecka 35+2 kom vår son. Sambon fick premarur vattenavgång i vecka 34+6 där även slemproppen släppte samtidigt. Varför han kom tidigare vet vi inte, men han mår bra och ligger i min famn nu

• Kampan

Pga av polyhydroamnios som var orsakad av sonens kongenitala diafragmabråck föddes han i v.34+1. Pga av bråcket främst hade han en tuff start men mår bra idag som tur är. Han vägde 2850 gram när han föddes och var 45 cm lång.  

Svar på tråden Prematur? är ditt barn ett prematurbarn?