• Äldre 25 Aug 22:25
    60679 visningar
    33 svar
    33
    60679

    Vad kostar det att adoptera?

    såg en del av Montel show på 3an nån vecka sen där det pratades adoption och omkostnader hit och dit.. blev lite nyfiken, vad kostar en adoption egentligen? förstår ju att det blir massor av omkostnader med resor hit och dit men själva adoptionen, vad kostar den?

  • Svar på tråden Vad kostar det att adoptera?
  • Tufsel­ina
    Äldre 28 Aug 12:16
    #21

    Hej igen!
    Frågan var vad själva adoptionen kostade, ej den sammanlagda kostnaden med resa, översättningar etc. Det finns hos AC ett flertal länder som ligger på adoptionskostnader runt 90 000 ex Estland (91000), Etiopien (89000), Filipinerna (90000), Indien (94000), Kina (99000), Thailand, Colombia ICBF (78000). Titta på organisationernas hemsidor för att få ännu mer information om vad som ingår i avgifterna, det kan nog variera.

  • Äldre 28 Aug 13:57
    #22

    hm, mkt olika åsikter.. jag tycker nog att det känns lite som att man "köper" ett barn (missuppfatta mig nu inte). i min mening borde det vara gratis ja. men självklart skall man genomgå en utredning så att inte "vilken idiot som helst ska skaffa ett". vart pengarna skulle komma ifrån som täcker kostnaderna har jag ingen aning om.. är jag helt ute och cyklar eller finns det någon som håller med?

  • mammat­illvic­tor
    Äldre 28 Aug 14:00
    #23
    Tainted skrev 2007-08-28 13:57:01 följande:
    hm, mkt olika åsikter.. jag tycker nog att det känns lite som att man "köper" ett barn (missuppfatta mig nu inte). i min mening borde det vara gratis ja. men självklart skall man genomgå en utredning så att inte "vilken idiot som helst ska skaffa ett". vart pengarna skulle komma ifrån som täcker kostnaderna har jag ingen aning om.. är jag helt ute och cyklar eller finns det någon som håller med?
    Om man tycker att man köper ett barn när man adopterar för att det kostar så är man ute och cyklar. Det är som sagt inget som är gratis! Tror du det skulle finnas barnmorskor som arbetade gratis? Det är OMKOSTNADER som kostar, INTE BARNET.
  • Äldre 28 Aug 14:01
    #24

    Tainted, du tycker det ska vara gratis skriver du. Så alla som arbetar direkt eller indirekt med adoptioner ska göra detta gratis? Läkare, domare, de som bygger och tillhandahåller organisationernas lokaler, de som bygger barnhem och sjukhus, barnhemspersonal, översättare, de som arbetar på flyg och tåg m.fl m.fl...... Som du säger, du har ingen aning om varifrån pengarna skulle tas...

    Och nej, det är inte som att köpa ett barn. Man betalar för omkostnaderna runtomkring, inte för barnet. Precis som man inte köper ett barn vid IVF för att man betalar för omkostnaderna i form av sjukvården..


  • Äldre 28 Aug 14:03
    #25

    okok, missuppfattade. trodde att själva adoptionen också kostade, utöver alla omkostnader.

  • Äldre 28 Aug 14:06
    #26
    Tainted skrev 2007-08-28 14:03:52 följande:
    okok, missuppfattade. trodde att själva adoptionen också kostade, utöver alla omkostnader.
    de flesta av dessa omkostnader ingår i den så kallade adoptionsavgiften, den som man betalar till sin organisation som sedan fördelar pengarna dit de ska...
  • Äldre 29 Aug 07:49
    #27

    Jag tycker att alla som väljer att ha barn ska genomgå en process för att avgöra huruvida de är lämpliga föräldrar eller ej. Precis som adoptivföräldrar måste göra när de ansöker om adoption. Bara för att man kan få barn på naturlig väg så innebär ju inte det att man automatiskt är lämplig som förälder.

    Jag är själv adoptivbarn från Valdivia, Chile och kom till mina adoptivföräldrar när jag var 10 veckor gammal. De åkte inte till Santiago för att hämta mig, utan jag kom på egen hand med egen flygvärdinna till Arlanda. Med min hade jag min biologiska tvillingbror och vi hamnade hos samma föräldrar. En tryggare och bättre uppväxt har vi inte kunnat få. Älskar mina adoptivföräldrar över allt annat och de har alltid gett oss ovillkorlig gränslös kärlek men även lärt oss gränser och hyfs. Processen de fick genomgå innan de hade sina två små knyten var både lång, dyr och tidskrävande.

    Ingen har rätt att skaffa barn. Barn är en gåva och färre skulle råka illa ut om det var mer prövningar på väg till föräldraskapet. Alltför många barn föds och växer upp under vidriga förhållanden, skilsmässor, missbruk, misshandel och separationer av olika slag. Dessa kanske skulle kunnat undvikas om det hade varit svårare att klara kriterierna för Lämplig förälder. Inte bara biologisk förälder.

    Stor skillnad.

  • Äldre 29 Aug 09:34
    #28

    Dripknot: Så du menar att man inte har rätt till barn om barnet nu skulle genomgå en skillsmässa hos sina föräldrar? låter lite knasigt.. annars håller jag med dig att man nog skulle kunna genomgå en prövning oavsett om man väljer att adoptera eller få barn den naturliga vägen. kanske inte alla men de personer som har papper på sig om saker som inte alltid är bra.

  • B E L L A
    Äldre 29 Aug 09:36
    #29

    men vad kostade ditt barn jennie med ie??????????

  • Äldre 29 Aug 09:49
    #30
    B E L L A skrev 2007-08-29 09:36:54 följande:
    men vad kostade ditt barn jennie med ie??????????
    Inte en krona. Om du läser vad vi skriver så ser du att man inte betalar nåt för barnet, man köper inget barn.
  • Slarti­bartfa­st
    Äldre 29 Aug 13:13
    #31

    jag brukar svara "mellan 120 och 160 tusen beroende på land"
    och det verkar stämma rätt väl.
    Sen får du tillbaka 40 tusen (efter folkbokföringen är klart tror jag) samt att vissa kommuner har bidrag på 10 tusen.
    Sen är ju dollarn låg så det blir nog aningen billigare just nu.
    Rätt som Jennie säger: rätt barnen kostar inget. det är oftast ersättning till barnhemmet och omkostnader typ resor som är det man betalar för och administrativ avgift för att driva tex. AC.

  • mammat­illvic­tor
    Äldre 29 Aug 18:17
    #32
    Dripknot skrev 2007-08-29 07:49:29 följande:
    Jag tycker att alla som väljer att ha barn ska genomgå en process för att avgöra huruvida de är lämpliga föräldrar eller ej. Precis som adoptivföräldrar måste göra när de ansöker om adoption. Bara för att man kan få barn på naturlig väg så innebär ju inte det att man automatiskt är lämplig som förälder.Jag är själv adoptivbarn från Valdivia, Chile och kom till mina adoptivföräldrar när jag var 10 veckor gammal. De åkte inte till Santiago för att hämta mig, utan jag kom på egen hand med egen flygvärdinna till Arlanda. Med min hade jag min biologiska tvillingbror och vi hamnade hos samma föräldrar. En tryggare och bättre uppväxt har vi inte kunnat få. Älskar mina adoptivföräldrar över allt annat och de har alltid gett oss ovillkorlig gränslös kärlek men även lärt oss gränser och hyfs. Processen de fick genomgå innan de hade sina två små knyten var både lång, dyr och tidskrävande.Ingen har rätt att skaffa barn. Barn är en gåva och färre skulle råka illa ut om det var mer prövningar på väg till föräldraskapet. Alltför många barn föds och växer upp under vidriga förhållanden, skilsmässor, missbruk, misshandel och separationer av olika slag. Dessa kanske skulle kunnat undvikas om det hade varit svårare att klara kriterierna för Lämplig förälder. Inte bara biologisk förälder.Stor skillnad.
    Håller med dig till 100%
  • Min
    Äldre 8 Oct 13:48
    #33

    Ja, man får inte gratis men kosta lika jätte mycket att adoptera ett barn. 99 000 kr (445 500 thb) det är omöjlig. Tror att jag ska åka själv utan att kontrakts någon organisation så låter bättre ;) .

Svar på tråden Vad kostar det att adoptera?