• Jenny83

Akita Inu el Am Akita

Är det någon mer än jag som fullkomligt avgudar dessa 2 otroligt vackra raser?
    Jag ska eventuellt till sommarn/hösten -08 hämta hem en liten valp.
    Jag undrar om det finns någon här som har el har haft någon av dessa raser.
    Här i Norrland (Norra) så är dom extremt ovanliga och ingen vet vad det är för hund man talar om, därför hade det vart kul att hitta någon som "vet" vilken hund man talar om.

• Svar på tråden Akita Inu el Am Akita
  • MissTag

har aldrig haft egna men gick i "skolan" med två stycken. Dom är fantastiskt vackra hundar men oxå ganska egensinniga. Dom är kanonduktiga på viltspår men oftast inga stjärnor på en lydnadsplan... =) Men man måste vara en stark ledare åt dom, det är modiga, tuffa och egensinniga hundar.

• qenzo

Ja nog är de oerhört vackra, både akita inu och great japanese dog.
    Min favorit är nog den senare av de två.

• Jenny83

Jag har just nu en 9 årig tysk avlad Rottis och han är än idag inte den lättaste herren att tas med.
    Så vad ledarskapet innebär vet jag, men båda dom raserna är ju förarveka, men som sagt som alla andra hundar, jobbiga i "tonårsperioden"
    Am Akita gillar jag för dess storlek, gillar stora kraftiga hundar och den ju så otroligt underbart vacker.
    Är sjukt less just nu på brukshundar, så det känns bra med en allround hund till nästa gång.
    Men både den japanska och den amerikanska akitan har ju sina små "ting" som gör just den så speciell.
    Nä jag bara längtar tills man har en liten ullboll hemma.

• MissTag

Är akitorna förarveka?? Det hade inte de som gick på vår kurs läst i så fall. Järnhårda psyken, gjorde PRECIS vad dom ville, när dom ville det. Ibland ville dom lyda, ibland ville dom det inte. =)
    Jag har oxå rottis men en tik, lugnast så....

• Uncia

jag har en vän som föder upp am.akita så jag har träffat många individer i rasen. förr var det nära att jag skaffade rasen själv med. dem är himla ståtliga och härliga hundar.
    nackdelen jag kan se med rasen är att dem kan ha problem att umgås med samma kön.

MissTag>> det är starka individer, som dem vet att dem är störst bäst och vackrast. är ingen ras för en som inte haft hund förut anser jag. och sen är det en spets och spetsar är överlag väldigt självständiga av sig oftast.

• fjädern

Grannen har en.
    Helt galen och har bitit både ägaren och andra hundar.

• Kazz4

Ja dom e verkligen vackra!
    Själv gillar jag akitan bäst.... Är själv uppvuxen med shibor men har haft en akta hanne som var världens mest gulliga hund!
    Är upp vuxen i kennel så den tillhörde familjen så (i kenneln) Men dom kräver en stark och lugn ledare... Och som sagt precis som shiborna e dom inte hejare på lydnadsplanen om man själ inte är väldigt duktig på att motivera dom (dom lyder sällan för att just lyda utan det måste ha en mening) Att träna sitt ligg å stnna 2000 gånger funkar liksom inte... Kanske kan träna 10 min sen e hunden less och behöver byta. Dock har akitan mer tålamod än shiban och ofta mildare i tempramentet dock är dom avsevärt mycket större så det jämnar ju liksom ut sig. En vit hanne hade vi. Great japanese dog och akita har ju vart samma ras kommer inte ihåg när dom började räknas som 2. Det som skiljer dom åt utseende mässigt e ju som mest täckningen och färgerna. Jag gillar dom röda akitorna bäst

• logg81

Jag har bara träffat en enda Akita i hela mitt liv men det räckte för att jag skulle få ett bra intryck av den rasen... En jätteliten valp som satt i en plastback i köket på hotellet jag jobbade på. Det jag tyckte var mest utmärkande var pälsen! Så jäkla tjock! Häftig ras!

• Panter tanten

Jag jobbade på ängsmyrens akita kennel (finns ej mer) där hade vi inu. otroliga hundar med mycket temprament som kräver både aktivering o ledarskap får dom det så har du en hund som lätt går i döden för dig. vi fick tillbaka en ung tik som inte fått det hon gick till atack en bet mig i ansiktet så jag fick sy 7 stygn klarade synmerven med en knapp mm. så man måste veta vad man ger sig in på. Skrattande

LYCKA TILL MED DITT VAL

ÄLSKAR MIN PRINSESSA
  • Jenny83

Jag är ju väldigt påläst om båda dessa raser, då jag velat ha en i ca 5 år nu.
    Det finns nog ingen som har mailat, googlat, ringt å grejat som jag.
    Jag har nog vart kontakt med totalt 6 uppfödare för att kunna bilda mig uppfattning om hundraserana.
    En bekant till mig hade en Am Akita och han var helt underbar, visst är det synd att dom har svårt för andra hundar.
    Att dom inte är stjärnor på lydnads och div gör mig inget då jag inte VILL hålla på med sådant längre.
    Jag är spy less på bruks.
    Am Akita och Akita Inu är ju relativt lika varandra mentalt, det som skiljer dom åt är ju mest färg och storlek samt ansiktsformen.
    Enligt mig så finns det nog ingen annan hund som jag vill ha någonsin.

• Jenny83

Fjädern: Jag tror ju inte enbart att det är hundens fel att den beter sig som den gör, det sista en Akita behöver är en hispisg och aggresiv ledare/ägare.
    Då kan dom ta över den uppgiften och hunden är väldigt långsint och kan då ge igen för det som gjorts orätt mot den.
    Som sagt jag anser att hundar blir vad ägaren gör den till.
    Jag skullee kunna få en tax till galen mördarhund om jag vill.
    Visst finns det ju dom hundar som faktiskt har fel på mentaliteten utan anledning och det problemet finns ju inom alla raser.

MissTag: Jo dom är förarveka, är du bara konsekvent och tar hunden rätt så är dom det.
    Under könsmognaden kan hanarna vara superjobbiga, men det var iofs min nuvarande också.
    Men dom hundarna håller liksom inte på att testa sin ägare 1000 ggr.
    Min hund är 9 år å han kan fortfarande få ett knäpp å kolla vem som bestämmer.

Svar på tråden Akita Inu el Am Akita