• jannike85

Det värsta jag gjort i mitt liv...

Jag gjorde gastroskopi undersökningen idag, och det var det värsta jag någonsin gjort.
    Trodde jag skulle kvävas, låg och hulkade, tårarna rann och ja kände mig som världens ynkligaste person.

Nån mer som gjort undersökningen?

Fy fan, vill aldrig uppleva det igen!

• Svar på tråden Det värsta jag gjort i mitt liv...
  • jannike85

Jag bor i Italien, kanske har sämre vård här?!

De sa att barn får lugnande och vuxna får bara spray!

• Ex ungue leonem
    jannike85 skrev 2007-09-14 14:06:19 följande:
    För mig spayade de lite i halsen bara, den hann inte ens verka innan de stoppa in slangen.Jag fick panik av att jag trodde ja skulle kvävas, försökte till och med dra ut skiten, trodde verkligen det var min sista dag i livet.Jag har brutit revben, brutit tummen, handen ja massa hemska saker, men det här slår allt.vi lever 2007 och de har inte kommit på en bättre grej än detta asså??!!!
    Sedan att du bodde i Italien  det kunde du berättat i trådstareten.För jag utgick ifrån den svenska sjukvården.
  • jannike85

kvittar väl egentligen om det var i sverige eller Italien, länderna ligger väl på samma nivå i utveckling! Sen så frågan var ju i starten om nån annan också gjort det

• MajaMaria79

Jag fick lugnande utan att be om det. Och tydligen en ganska stor dos, eftersom jag sov. Det var på Umas

börja börja, sluta sluta
  • Trossens mamma

Jag har gjort den 2 ggr då jag var 13 år.

Mamma till Lova och Alvin
  • Magglo

Jag jobbar med att bla utföra liknande typer av undersökningar och svalgbedövning får alla och vi erbjuder lugnande till de som verkar oroliga och de som är unga. Äldre har oftast inte lika starka kräkreflexer och tolererar undersökningen bättre. Unga personer hulkar betydligt mer och vi ger så mycket lugnande som behövs. I många fall ger det medlet en minnesförlust av händelsen vilket gör att det hela blir ännu mindre traumatisk. Alla som känner att de "burit sig åt" och varit besvärliga är helt normala; nästan alla unga (och en del äldre) reagerar så.

• jannike85

ja men då vet jag att nästa gång blir det lugnande eller så får ja helt enkelt åka till sverige om jag nu skulle bli tvungen att göra det igen, vilket jag hoppas att ja aldrig behöver göra igen!

• Ex ungue leonem

Ja ordna en remiss

jannike85 skrev 2007-09-14 20:45:42 följande:
    ja men då vet jag att nästa gång blir det lugnande eller så får ja helt enkelt åka till sverige om jag nu skulle bli tvungen att göra det igen, vilket jag hoppas att ja aldrig behöver göra igen!
  • Ex ungue leonem

Det är inte bara att åka hit o "göra".Det är väntetid

jannike85 skrev 2007-09-14 20:45:42 följande:
  • Ex ungue leonem

Här har du lite tips på hur långa väntetider det är.Men inte är det 5 dagar inte. trhttp://sas.skl.se/vivprod/cgi/broker.exe&_program=viv_pgm.websida.sas&mall=frameset.html

jannike85 skrev 2007-09-14 21:58:07 följande:
    Jasså? Här var "väntetiden" 5 dagar...Hur är det i sverige då?
    Upp till över 13 veckors väntetid tror jag att jagsåg.
  • Fiaflorist

har gjort de 2 ggr
    det är verkl inte trevligt
    blev sprayad bådda ggr
    om man mot all förmodan lyckas slappna av o andas lugnt så tjänar man en massa på det
    mycket ligger i psyket, undersökningen gör ju inte ont det minsta men är väldigt obehaglig

• Evaline

Är det ngn som plockat bort gallstenar då i samband med ercp? Fick gallblåsan bortopererad i februari har fortfarande ont och man ser "något" på MRCP men läkarna är oense. Någon vill göra ercp och någon vill vänta.
    Fasar för ercp - så jag gråter - komplikationer med blödningar, tarmar, inflammationer mm mm.

• Indigoghost

Jag gjorde den utan lugnande för ett par år sedan.Ja man blir verkligen medveten om hur det är att känna överlevnadainstinkten i ett sorts max tillstånd. Lite som att bli skenavrättad. Upplevelsen kan nog mycket väl ochså skapa ett sorts trauma som sätter sig i kroppen. Ja det var verkligen ingen trevligt det där! De borde bli bättre inom vården på att informera om hur det går till. så slipper det liksom bli ett enda stort övergrepp på en.

• KimLinnefeldt

Vidrigt, livets värsta kräkreflexer, som att få ner en trädgårdsslang i svalget.

På plussidan: Såg teveskärmen, fick se min egen mage inifrån, en magisk resa.

Svar på tråden Det värsta jag gjort i mitt liv...