• parent2b

när började era tvåspråkiga barn prata?

Våran tjej är snart 17 månader men säger inte ett ord än. det gör henne jätte upprörd att inte kunna göra sig förstådd.
    Både jag och min man är svenskar men vi bor i england. Vi pratar bara svenska hemma men när vi är ute och tröffar kompisar blir det bra engelska.
    När började era barn prata?

• Svar på tråden när började era tvåspråkiga barn prata?
  • laven

Mina barn är flerspråkiga och har varit ganska tidiga (och avancerade) i talet.

Mellanpojken gick från sin första 2-ords-mening vid 18 mån till 5-ords-meningar vid 21 mån. Innan 18 mån sade han dock inte så väldigt mycket.

Den yngste är nu 22 mån och har kommit igång ordentligt på 2 språk. Det är 4-5-ordsmeningar som gäller, just nu. Det 3e språket ligger dock efter, men det kommer säkert snart.

Den äldsta kommer jag inte ihåg exakt på månader, men hon var tidig också.

Men det varierar väldigt mycket. Precis som flera sagt innan är det ju väldigt olika från barn till barn. Vår yngste har en jämnårig (enspråkig) kamrat som ligger långt före honom. Å andra sidan känner vi flera andra jämnåriga barn som ligger långt efter - i hans preschool nu är det 2 barn som redan fyllt 2 och bara pratar några enstaka ord.

• lindalag

Vad skönt att läsa att det är så olika. Har inte hunnit bli orolig än, men naturligtvis undrar man ju om man rör till det ordentligt för barnen med ett andra språk.

Vi har bott i USA i 6 veckor och kommer att stanna i 2 år. Vår dotter har precis fyllt 1 och pratar inte än. Hon förstår massor svenska och jag märker att det är skillnad när någon pratar engelska med henne. Som om hon försöker förstå men det inte stämmer riktigt.

Hur lång tid har det tagit innan ni har märkt att barnen förstår andraspråket? Har ni några tips på hur man ska gå till väga när man lär henne? Vi pratar svenska och när det är engelsktalande med pratar jag svenska med henne och upprepar på engelska. (hund-dog, blomma-flower, inte långa meningar)
    Något annat man ska tänka på?

Ursäkta att jag passar på, TS!

• Fillay

Nu pratar vi relativt lika språk, norsk och svensk. Men jag tror det kan vara svårt att lära sig det med, precis för att språken är så lika. Vår tjej på 18 mån pratar inget alls! Inte ett ord. Pojken var också sen med att börja prata, och han hadde svårt med vilka ord han skulle använde. Det var först efter att han blev tre år att han forsto att jag och samboeren pratade olika..

• Wagram

lindalag: Var konsekvent och tala BARA svenska. Hon kommer att lara sig engelska ifran omgivningen. Om ni blandar spraken kommer hon ocksa att gora det.

• laven

Håller med KS. Nu vet jag ju inte hur länge ni kommer stanna i USA, men risken med att man upprepar allt man säger på svenska på majoritetsspråket (engelska) är att när de blir större lär de sig att det räcker att lyssna bara på det sista.... dvs. de hör "bla bla bla, get the cup from the table" och slutar anstränga sig på minoritetsspråket.

• Rokka Jill

Jag pratar tyska med mitt barn 18 månader.
    Tydligen sa hon ord, som jag inte hörde.
    Jag tycker att allt blev tydligare när hon började på dagis?

Hon säger inte många ord.
    mycket DAdaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

• snowflake

Vi bor i Brasilien, jag pratar bara svenska, maken portugisiska och sa pratar jag och maken engelska mellan oss men inte direkt till lillan. Hon forstar bade svenska och portugisiska jattebra, och en hel del ord pa engelska ocksa fast vi inte anstrangt oss att lara henne det. Daremot pratar hon inte sa mycket, eller... hon pratar jattemycket men det ar mest nonsensord och sa kommer de riktiga orden ut lite halva eller som ljud. Katt ar tex mjao och tidning ar nini. Hon ar 22 manader och har forst nu borjat intressera sig for att prova att uttala ord pa allvar. Sen en liten kul grej, vi marker precis samma sak som cinnalinna, hon valjer de lattaste orden! Och hon sager ocksa agua istallet for vatten (rattare sagt "aua"), vilket jag tyckte var lite kul som parentes har. Men jag tror det ar vanligt att flersprakiga barn ar lite senare, de behover ju samla pa sig mycket fler ord an ensprakiga barn!

• campanilla

Jag har 3 barn, de 2 aldsta ar fodda i Sverige och har aven bott dar de forsta aren i sitt liv, deras pappa ar portugis och har alltid pratat portugisiska med dem. De larde sig da 2 sprak samtidigt utan problem. Den tredje ar fodd i Spanien och har darfor 3 sprak att lara sig pa en gang. De har borjat prata valdigt olika, den ena tidigare och den andra senare, minstingen som fick 3 sprak pa samma gang har blandat lite mer och pratat senare an de andra 2. Hon ar nu 2 och ett halvt och pratar fortfarande lite som hon vill. Men jag tror att helt plotsligt sa kommer det av sig sjalvt, sa det ar nog inget att oroa sig for!

• Jeshk

Vi är oxå två svenskar som bor i England. Vår dotter är oxå 17 månader å hon säger inte nått. Hon är jättefrustrerad just nu och blir väldigt upprörd när hon inte blir förstådd (eller får som hon vill *flin*) Hon förstår ju nästan allt man säger till henne på svenska och hon fattar mycket på engelska oxå, men vi pratar bara svensak med henne. Vi får väl se när hon behagar prata, men det skulle vara skönt om hon kunde börja snart

• cornelias mamma

Var dotter fyller 3 i januari och ar redan 2sprakig!

• meteon

Rokka jill: flyttade du hit från Tyskland som vuxen? Om du ser detta kan du väl titta in i min gästbok.Alltid kul att höra från någon som har liknande erfarenheter m barn o språk. Min man kommer från Tyskland och han pratar bara tyska med barnen. Jag pratar bara svenksa med dom. Min son är snart 20 månader och blandar tyska och svenska ord hela tiden. Det är bara enstaka ord men dock jättekul att höra!

• Momsie

Min dotter började prata på svenska och engelska i 2ords-meningar när hon var 10 månader, men då hade hon mest hört svenska först, sa sina första ord vid 5 månader.
    Hon sa allt på bägge språken, först "titta kurre" och "look squirrel".
    Hon började prata engelska efter 2 veckor i USA, samma dag vi kom dit sa hon "Hej!" till alla vi mätte i affären, men då sa jag att här säger man "Hi!" och då började säga hi på en gång : )

Där blev de flesta rätt chockade eftersom såpass små barn inte pratar i USA, dom lämnas ju ofta på dagis så tidigt, iofs tidigt i Sverige med, men jag pratade med en språkforskare som sa att språkcentra i hjärnan stimuleras av flera språk, så tvärtom mot vad många tror så försenas inte språkutvecklingen, tvärtom.

• herilane

Inte svar på huvudfrågan, men... om hon är upprörd över att inte kunna göra sig förstådd kan du prova teckenspråk, baby signing. Det är ganska poppis i USA har jag förstått, så det finns gott om resurser på engelska (böcker och DVD) etc. Jag har flera kompisar som är alldeles lyriska över hur mycket bättre livet blev, och hur mycket mindre frustrerade barnen var när de kunde göra sig förstådda med tecken. Själva gjorde vi inte det i början men har nu precis börjat (rätt sent vid 14 månader, de flesta som kör tecken börjar runt 7-9 månader tror jag).

Svar på tråden när började era tvåspråkiga barn prata?