• Yohanna85

Hur kan det bli så?

Har en bonus på 4 år. Han har börjat blivit lite trotsig. Men nu till det hela, inte mot oss här hemma mer än normalt. Barn är ju barn, lyssnar efter man sagt samma sak ett antal gånger men det går in efter 3 gånger =) han kan vara lite truskt i korken ibland när han talar till en, inte många ggr här hemma. Men det händer att han testar ibland.

Men nu till saken när han är hos sin farmor och farfar så blir han mycket värre! Speciellt mot sin farmor är han dum i sin talan, tilltalar på ett dumt sätt. Inte orden han säger men på det sättet han säger det. Höjjer rösten, kan skrika till oftast. Och han slår sin farfar, men man märker att det är på skoj för bonusen, men går lite överstyr. Att han blir så till sig! Och ska visa att han med är tuff och stark. För så behandlar de honom. Skojbråkar, skojslåss. (som jag INTE tycker är okej, jag tycker inte att man ska skojslåss) Och de tycker inte alltid att det är kul att bonusen ska slå på de så fort han vill ha deras uppmärksamhet. Men jag menar, de gör ju så med han!

Och där känns det dumt att då komma in och säga till bonusen att inte slå till de! eftersom de gör så mot honom när de busar med honom. de verkar inte förstå att få honom att sluta slå, så måste de ju även sluta skojslåss med honom. För då kommer han tillslut att inte tycka det är så kul.

Inte många gånger han har "slagit" till mig. Han kan drämma till en på rumpan, men han ser på mig att jag tycker inte det är kul. Jag skojslåss ALDRIG med honom. Men däremot kittlar vi varandra, som jag anser är okej =) Och det resulterar till att han nästan aldrig gör så mot mig.

Hans farmor daltar gärna med honom. och är väldigt lam i sina tillsägningar om hon säger nått åt honom förhuvudtaget. De gör annan mat åt honom om han säger att han inte tycker om den mat de gör. INTE okej tycker jag! Man äts det som läggs fram.

Han är hos oss varannan vecka och kan träffa sin farmor och farfar en dag då den veckan han är hos oss!
    Hur ska vi göra för att han ska bete sig bättre när han är hos sin farmor och farfar? Vi gör inte mer än att säga till honom när vi alla är. Men ibland så är han ju själv med de, och då måste de väll lära sig att säga till honom?
    Är det fel av mig att be de sluta skojslåss med honom!? Eller är det fel tänkt av mig.
    Jag blir lite irreterad över detta, för att de sa idag att han har blivit kaxig osv.
    Men jag anser inte själv när bara vi är här hemma, så anser jag honom inte kaxig. Men kan självklart säga att han blir det när vi träffar de! Testar gränserna mer då.

Borde inte även de kräva respekt av honom? De kan ju inte överlåta all "uppfostran" på oss, när han nu ibland bara är med de. Borde inte de lära sig att säga till? och inte rulla röda mattan för honom!

• Svar på tråden Hur kan det bli så?
  • Idapida83

Det är klart du ska säga till hans farmor och farfar att du inte tycker det är okej att skojslåss! Du är ju en del av hans liv och du är med i hans uppfostran så självklart måste du säga till innan han börjar slåss med sina dagiskompisar med...

• Yohanna85

ja för killar är väldigt mycket för att skojbråka" och om vi vuxna visar att det är okej att skojslåss. Och barn kanske inte alltid kan hålla sina känslor i shack! Oftast kanske blir helt till sig. Varför trissa upp de? Hur ska de veta vad som är rätt eller fel, slåss på skoj ... på riktigt? det blir ju snurrigt för de i huvudet!

• Mille78

Lite komplicerat... Min bonus (5 år) kör oxå med sin farmor på ett, som jag tycker, otrevligt sätt. Jag har pratat med min sambo men han tycker att det är ok för att farmorn vill inte säga till utan vill bara vara en snäll farmor. Han anser att det är mor och farföräldrars rätt att bara skämma bort och inte behöva uppfostra. Jag tycker att han har en poäng med det även om jag tycker att man skall lära sina barn att respektera vuxna.

Hade det varit min dotter hade jag sagt till men nu är det inte det så jag får ligga lite lågt. Jag brukar däremot säga till när hon beter sig allmänt ohyfsat som att torka munnen på bordsduken istället för servetten när vi är hon farmor (hon gör inte detta någon annanstans än hon farmor och faster). Ingen annan säger till henne men jag brukar förklara för henne att hon skall uppföra sig bra även fast vi är bortbjudna... Anser att man annars är inkonsekvent om hon får bete sig illa när hon är hos farmor och faster men inte annars.

Att hon däremot behandlar farmor "taskigt" är ju lite svårare att lägga sig i, då farmor verkar vilja ha det så...

• Yohanna85

Mille 78. Vi verkar hade det ganska lika du och jag. Eftersom man ligger lite lågt att säga till bonusen när vi är borta, speciellt hos min sambos släkt. Och självklart säger jag till när jag verkligen känner att NEJ så det gör man inte. Eftersom de är så dåliga på att säga ifrån! Inte farfarn men farmorn.

Hon måste ju visa att nej så här gör du inte mot mig, för farmorn blir sårad även hon! men istället för att säga till honom går hon till sin son, min sambo och säger hur bonusen beter sig. Men min sambo är ju inte fastklistrad med bonusen. Han säger till mycket mer nu, om han höjer rösten mot farmor osv. Eftersom jag har sagt till att säga till sin son när han beter sig illa. Eftersom farmorn inte säger till. Men hur kul är det för min sambo att hela tiden hålla koll och vara den tjatiga?

För han testar verkligen sin farmor till max. Så beter han sig inte mot mig eller min sambo! Speciellt inte när vi är hemma bara vi. Ytterst sällan, men då säger vi till.

Men jag förstår också att man vill vara den snälla farmorn osv. Men man måste ju kräva respekt från ett barn! För hon kommer ju sen och klagar att han beter sig si och så. Speciellt när inte vi är med. Ja men då får hon ju sätta ner foten ordentligt och visa att sådär gör man inte.

• Mille78

Tycker absolut att farmorn skall våga säga till om hon upplever det som jobbig och blir ledsen av din bonus beteende!

Kan inte din sambo prata med henne och ge lite tips om hur hon kan säga/göra när bonusen beter sig illa? Börjar inte farmorn säga till själv är det nog svårt att få det bättre...

• annasahlup

Att han har en tråkig ton mot farmodern, kan det vara så att din partner eller någon annan använder den tonen mot henne?

Det är jättesvårt hos den "biologiska" släkten tycker jag. Men om man bor med ett barn så måste man väl ta på sig föräldrarollen? Jag tycker du ska våga säga ifrån och om det känns fel, säg till din partner att göra det!

Jag har lite sådana funderinigar ibland med, jag väljer oftast att säga till. Har till exempel sagt till farbrodern att han måste sluta ge presenter i tid och otid eftersom att mitt bonusbarn aldrig får tillfälle att längta till jul och födelsedag annars. Men med min svärmor är det svårare....

Svar på tråden Hur kan det bli så?