• Linnea84a

vad tycker ni om att föda upp grisar som sen slaktas?

vi köpte 2 grisar i våras som vi har tänkt hela tiden endas är till för att bli mat. å alla frågar hur kan ni mm?? varför inte? är det så farligt att själv föda upp 2 grisar,vet att dom haft det bra, mkt mat,stor hage och ett fint hus att vara i när det regnar och dom vill sova? ibland när man tittar ut och solen lyser så ligger dom och solar sig och njuter..är det inte det bästa? att veta att dom haft ett kort men bra liv??

• Svar på tråden vad tycker ni om att föda upp grisar som sen slaktas?
  • Minilott

Jag har haft grisar som vi fött upp och sedan slaktat! Det kändes verkligen rätt att äta det köttet. Våra grisar bodde ute i en stor hage, jag visste att de inte fick isig något konstigt foder, de slapp lida i transport till slakteri m,m Jag kommer absolut skaffa grisar igen (bild på grisarna finns i mitt galleri )

• oxytocin

Skulle hellre äta egna grisar man skött om och matat. Då vet man ju hur de haft det och vad de stoppat i sig...

• Gnista

Lillalulla: Ett skäl gott nog Och ekogrisar får i alla fall vara ute, bra val

• lilljenta

Har själv haft grisar av samma skäl och det blir det bästa godaste köttet man kan tänka sig.Man vet att dom haft det bra och inte varit stressade och vad dom ätit.
    Till er som säger er vara för blödiga så kan jag säga att en fullvuxen gris som är färdig för slakt är stor och inte speciellt snäll eller kärvänlig av sig.Man får skynda sig att ge mat för dom är totalt hänsynslösa och kan bitas rätt så rejält.Dom små söta blir stora och groteska i sitt sätt.

• Linnea84a

ja helt rätt! min grisar är inte alls så gulliga längre=) hemska rent ut sagt!! ska man gå in i hagen med maten så knuffas dom å biter gärna lite i benen och fötterna=)inte alls som dom var när dom var små=) ändå så är dom inte jätte stora ännu!!

lilljenta skrev 2007-09-28 19:59:15 följande:
    Har själv haft grisar av samma skäl och det blir det bästa godaste köttet man kan tänka sig.Man vet att dom haft det bra och inte varit stressade och vad dom ätit.Till er som säger er vara för blödiga så kan jag säga att en fullvuxen gris som är färdig för slakt är stor och inte speciellt snäll eller kärvänlig av sig.Man får skynda sig att ge mat för dom är totalt hänsynslösa och kan bitas rätt så rejält.Dom små söta blir stora och groteska i sitt sätt.
  • lilljenta

Vänta bara tills strax innan dom ska på slakt,då är dom inte kul att handskas med.

• Tikka

Vi har gjort precis samma som ni, och det resulterade bara i en enda sak. Jag LIDER när jag måste gå på affären och köpa fläsk när vårt tagit slut! Vi jagar även älg och det köttet är ju inte heller att jämföra med köpt kött. Tycker detta är det mest humana sättet att frambringa mat till familjen, man vet exakt vad de har ätit, att de fått sola, badat när man dragit ner vattenslangen och duchat dem, att de blivit kliade med rotborsten på ryggen när det är dags att göra kväll m.m. Har inga problem med att de ska ätas upp, trots att våra blir väldigt tama. Det är ju liksom menigen från början. Lycka till alla hobby grisfarmare där ute. Bon Appetit!

• Carro W
    Linnea84a skrev 2007-09-29 12:36:18 följande:
    ja helt rätt! min grisar är inte alls så gulliga längre=) hemska rent ut sagt!! ska man gå in i hagen med maten så knuffas dom å biter gärna lite i benen och fötterna=)inte alls som dom var när dom var små=) ändå så är dom inte jätte stora ännu!!
    Usch nä vad grisar kan vara räliga. De är söta som små kultingar, sen blir de bara galna matvrak som inte bryr sig om om de tuggar i sig en människofot eller två.
    Kaffe, cigg och lite skvaller
  • rubina

Slaktar ni dom hemma eller tvingas dom med slaktbilen och sedan in i slakteriet för att fösas runt och stessas sönder?

• Linnea84a

dom slaktas hemma så dom behöver inte åka någonstans, dock så styckar jag inte själv så då får dom åka en bit men då är dom ju inte så medvetna längre,rätt döda då.

skrev 2007-10-01 09:01:16 följande:rubina

Slaktar ni dom hemma eller tvingas dom med slaktbilen och sedan in i slakteriet för att fösas runt och stessas sönder?
  • rubina

Tycker det låter toppen att kunna ha det så - både för er och nassarna!

• Linnea84a

ja jag tror våra nassar har ett väldigt bra liv=) inte så mkt kärlek längre nu för nu är dom stora å jobbiga=) men dom fick mys när dom var små å söta=)

• conina

Jag är i nuläget vegetarian men i framtiden när jag och sambon bor på landet blir det definitivt lite olika djur som kommer hamna i frysboxen. Som även jag kommer tugga i mig...

• vikingen1164

Jag har fött upp slakt grisar och förstår inte vad ni menar ned att de är lea och räliga ett snällare och mer lydigare djur får man ju leta efter minna brukar lära sig fot ligg och tacka för maten 

Svar på tråden vad tycker ni om att föda upp grisar som sen slaktas?