• jenni 18

ALLA utlandssföräldrar- se hit!

Jag har länge undrat hur livet skulle vara om man skulle bo i Sverige, fast jag nu är bosatt i Kroatien.

Jag menar, allting! Skulle ju vara annorlunda.
    Saknar ni någongång Sverige?
    Familjen?
    Aftonbladet?
    TV4?
    Patrick Ekwall?

You get it!

Jag är nöjd med var jag bor och med mitt liv men kan inte tänka på hur det skulle va om jag inte flyttat hit. (hemska tanke!)

Hur är det för er?

• Svar på tråden ALLA utlandssföräldrar- se hit!
  • jenni 18

Snyggt stavat, i rubriken skulle det naturligtvis stå "utlandsföräldrar" inte med två s

• så icke svensk man kan bli

Haller med dig, funderar ocksa mycket pa sant!
    Hur livet skulle vara om man bodde i Sverige ex.

• ullis01

Funderar också mycket på det, men har inga som helst planer på att flytta hem. Jag har varit borta så länge nu att jag inte ens vet vem Patrik Ekwall är! :)
    Saknar mest svenska livsstilen, Aftonbladet kan jag ju läsa på internet flera gånger om dagen om jag vill, familjen saknar jag men får trots allt träffa den väldigt ofta ändå, maten är också en stor grej för mig. Jag saknar mycket av den svenska maten.
    Jag saknar dock inte det där att alla måste vara lika hela tiden, lika bra på allt, tycka lika och ha lika personligheter. Är det någon som är väldigt bra på något får man absolut inte höja upp den personen, absolut inte om det råkar vara sitt barn! Då sätter avundsjukan in direkt...
    Undrar slutar man nog aldrig med om man är utlandsförälder...

• campanilla

Jag saknar mest vissa matratter, min familj och den svenska sommaren. Men da jag har mojlighet att aka till Sverige och vara dar i stort sett hela sommaren, juli och augusti, sa far jag mitt behov ganska mattat. Da traffar jag ju aven min familj valdigt intensivt, sa det ar alltid skont att aka hem igen.

• Ragnar

Det enda jag saknat är den långa föräldrarledigeheten. Högre barnbidrag (har förvisso ingen betydelse nu när jag äntligen fått ett bra jobb). Skulle vara rätt så bra att ha nästan gratis barnomsorg också. Annars är det nog bara att bada i havet på sommaren och givetvis skulle det vara roligt att ha famlijen närmare.
    Å andra sidan kan jag nog komma på fler fördelar med att bo på Island än i Sverig.

• bizzy

Jag kan sakna monga helt vardagliga saker, typ att go och handla po ica, alla svenska goda saker som finns där, kanel gifflar, vetetub, risifrutti, vanlig mjölk etc. saknar oxo ibland att höra svenska po teve, det känns so.. mysigt po not sett hehe.

• lavitaebella

Efter 20 or utomlands kan jag inte komma po so mycket som jag saknar....jo förresten - svenska allemannsrätten! Och de ljusa kvällarna saknar jag ju oxo ibland.

Jag har blivit mer & mer osvensk, och märker mycket av en del negativt svenskt som t.ex. jantelagen och svenska avundsjukan..
    Ju längre man är borta, desto mer ser man sitt hemland lite mer som en utlänning.

• Nillax

Jag saknar familjen, har langt till dem sa traffar dem inte sa ofta och sa saknar jag ocksa de ljusa kvallarna. Fast vi har varma somrar har sa ar det morkt kl 9....

Sen laser jag aftonbladet online och aker till Ikea da och da for att kopa svensk mat/godis.

Skulle ocksa garna ha lang betald foraldraledighet men det ar nagot jag inte raknar med att ha sa det gar bra anda.
    Trivs jattebra i Australien och gjorde aven det nar jag bodde i Storbritannien. Haller med om att man blir mer osvensk (eller man blir utlandssvensk) och ser Sverige fran ett annat perspektiv.

• Viktoria i Spanien

jag måste fråga en allmän fråga till alla: tycker inte ni att det har blivit HUNDRA gånger lättare sedan internet utveckaldes som det gjort till idag? Jag kom till spanien 1998 och skaffade mig en hotmailadress i samband med det men öh..hade ingen att skriva med då ingen annan hade det. Nu har jag direktkontakt, hänger med i det jag vill (vilket gör att maninte känner sig som ett ufo varje gång man är på besök i sverige) bloggar om mitt liv här så att de där hemma kan hänga med i vårt, lyssnar på radio malmöhus varje morgon och ja, väljer det bästa av sverige. HGåller helt med i allt annant ni skriver, man slipper den svenska uniformiteten (??? heter det så?) nu har tex alla svenskar hållt på att renovera i ett par år, det gjorde nästan ingen när jag bodde där, och alla äter samma saker (vad var det i år? dinkel? och förra året? quinoa? och alla grillar sig sönder och samman så när man kommer i augusti så är det inte längre ngn som vill grilla och unisont låter ett NÄÄÄÄÄ inteeee grilllllaaaaaaaa....men vad bra för då är det dags för krätor så kan folk prata om det istället.

Innan internet saknade jag detta mer, svenskheten, nu tycker jag det är skönt att kunna välja härifrån vad jag gillar och inte gillar. Klar fördel är ju alla lågprisflyg som dykt upp på senare år så att inte SAS är de enda utan priskonkurrens.

Att vara här inne på FL är ju lite som att vara i sverige, folk har låååång föräldraledighet och har tid att babbla i diverse forum och prata vagnar och annat, det hade verkligen inte jag tid med när jag var mammaledig för jag var tvungen att jobba häcken av mig extra för att kunna dryga ut den skrala kassan lite.

• 3 barn i familjen

...saknar svensk skola till barnen...
    ...marabou choklad kan man ju få hitskickat, när man kommer hem kan man handla på hm och ikea, men skolan får man ju ta som den är här. svenskt bvc saknar jag också ibland!
    vi bor lite utanför sofia, hus med trädgård långt från storstadens trafikträngsel och buller, och vi njuter av skön sensommar. saknar inte svenskt höstrusk!!!
    ...mycket svenskt kan man ju följa på internet, på svt.se, mm, men jag tycker det är skönt att ha blivit av med lite svensk inrutad livsstil, samtidigt som jag försöker behålla det bästa från det svenska...
    men, ibland undrar man ju hur livet skulle sett ut om man inte gift sej med en bulgar...
    var bor ni andra? jenni 18 - TS, vi är ju nästan grannar!!!

• katinka1

Jag saknar heller inte så mycket. Familjen så klart, men hade jag bott i Jokkmokk hadet det varit längre hem till Västergötland än ifrån Tyskland
    Jag säger dessutom som ullis01 - vem är Patrik Ekwall?? Men jag saknar den svenska fisken/skaldjur, saltlakrits (finns på Ikea) och att det är mycket billigare att köpa hus i Sverige. Skolan är säkerligen bättre i Sverige också och barnvården också - så länge vi inte pratar sjukvård, för den tycker jag (bara det jag hör) är dålig.

Och även om jag inte saknar så mycket så kan jag inte låta bli att släppa mitt svenska pass

• 3 barn i familjen

katinka - här är en västgöte till!!! har försökt lägga av lite med västgötskan så att barnen inte pratar allt för utpräglad dialekt :) Lidköpingsdialekten är ju charmig i och för sej, men...

• Rutiga Rutan

Håller med om att man saknar mindre och mindre saker ju längre tiden går. Vi bor sedan drygt 7 år i England (min make är också svensk).

Mest av allt saknar jag svenska badplatser och insjöar. Där jag bodde i Sverige så hade jag 5 minuters cykelväg till badplats.

Sedan kan jag sakna att inte ha föräldrar nära - det "sociala" skyddsnätet är mindre. Hade varit toppen att kunna lämna lillkillen hos sin farfar tex.

• Koffie

Saknade inte heller så mycket av Sverige när jag bodde utomlands.Möjligen var jag lite avundsjuk på föräldraförsäkringen och barntillsynen.
    Var t o m lite rädd att flytta tillbaka när vi började fundera på det, just pga den fyrkantiga stelbenthet som finns på sina håll här.
    MEN - nu när vi väl har flyttat, så gillar jag det stenmycket!!! ANtagligen för att jag kan se på Sverige utifrån, med holländska ögon. Och jag och min familj ångrar att vi flyttade först nu! Men, det är som ni säger, man tar det bästa från båda länderna och man tar kanske också mindre hårt på det som är sämre.

• Koffie

och den fyrkantiga stelbentheten var inte så farlig heller. Det enda som jag ibland tycker är lite tröttsamt är att vissa verkar ha fastnat i en sorts trall där de gnäller på allt. Bara gnäll, men inte att de gör något åt det.
    Nåja, som väl är så är de flesta INTE så, utan vi har blivit positivt överraskade av att folk överlag är så vänliga och öppna här - och genuint verkar bry sig. Det ni, det hade jag aldrig trott för ett år sedan :) !

• katinka1

3 barn i familjen: Själv har jag nog inte så mycket västgötska i mig (Skövdebo med stockholsmamma) men visst säger jag till sonen att han kan sjuva vagnen, inte knöka ihop det där pappret eller att inte ska knö på sig

Och vad jag verkligen glömt bort att jag saknar så otroligt mycket är insjöarna. Det saknar jag nog mest av allt!

• 3 barn i familjen

katinka - mina barn är så roliga, den äldste sa en gång funderande "Vi säger ju knäckebröd men mormor och morfar säger knäckebrö" och vi säger potatis men dom säger putäter..."

• Sofiko

Jag haller med Viktoria i Spanien. Jag flyttade oxa 1998 och da var det som att bo pa en annan planet fast det inte tar langre an 3,5 tim med flyg fran Sthlm till Athen. Nu kanns det som jag har "mitt" Sverige narmare p.g.a internet, d.v.s de bitar som jag saknar: Vissa TV-program, tidningar, radio etc.

Men svenskheten saknar jag inte alls. Jag har manga svenska vanner har sa vi har skapat vart egna lilla "Svrekland" och kan vara riktigt svenska och "duktiga" emallanat nar Grekland kanns helt bakvant, men aven vara lyckliga ihop att vi kanner en enorm frihet har som inte finns i Sverige. Den skulle jag inte byta bort for den har blivit livsviktig for mitt nya utlandssvenska jag . Det jag saknar mest ar min mamma och bror samt basta vannerna. Och som Ragnar skrev, foraldrarledigheten.

• Lilla Skruttans mamma

Jag saknar allemansrätten så att jag håller på att gå sönder. Känslan av frihet att kunna ströva fritt i naturen, plocka blåbär, tända sitt lilla trangiakök och hoppa i plurret i någon liten skogssjö. Det går ju att komma ut i naturen här i Chile ochså, men det kräver planering och allt är så iordningställt: "trekking - varsågod att promenera på den här stigen, men våga inte avvika!"

Rent socialt är allt mer avslappnat här än i Sverige, inga matchande servetter behövs för att bjuda på middag, liksom. Bara att slänga fram grillen. Dock är det lite irriterande at gästerna ALDRIG kommer på utsatt tid.

Svar på tråden ALLA utlandssföräldrar- se hit!