• no pasaran

Klippa navelsträngen?

Jag har två ungar och själklart varit med på båda förlosningarna osv osv.

Det är ju en jättestor upplevelse, typ livets största.

MEN, vad jag inte förstår är; vad är det för speciellt med att klippa navelsträngen?

Vad är det stora i ceremonin?

Jag förstår inte. Jag tycker bara det var halt och slafsigt. (Dessutom var saxen ruskigt slö båda gångerna.)

Nåja. Vad är vitsen?

• Svar på tråden Klippa navelsträngen?
  • feministpappa

Fast alla andra grejer som behövs göras under förlossning då? Vara ett stöd etc? Och sen vara föräldraledig etc? Det är väl en större merit?

• SkåneP

"Fast alla andra grejer som behövs göras under förlossning då? "

Vaddå andra grejjer?

Jag satt hemma och tittade på TV. De ringde från BB och sa "nu är det klippdags". Jag körde in, klippte, stack hem...pizzan hann inte ens kallna.

...

Men seriöst, naturligtvis utesluter inte nalsträngsklippning att man gör andra grejjer, är ett stöd osv.

Som jag sa "ser det inte som en jättestorgrej i sammanhanget."

• feministpappa

:) Nävisst håller med om att inget utesluter det andra. Är väl mest nån attityd till det som jag reagerat mot, typ som att det just är det ENDA som pappan duger till eller ska göra..

• rallymarkus

klart jag klippte navelsträngen.. båda gångerna o sonen fick hjälp med sugklocka, men nog fick jag ändå klippa den..
    men jösses vad sega dom är...

• boardrider

Jag klippte navelsträngen. Jag kunde väl likagärna göra det som sköterskan?
    Självklart ska man vara stöd och delaktig i allt annat också, det är ju liksom det som är det viktiga.
    Jag ville inte klippa navelsträngen för att känna mig delaktig, jag ville klippa den för att det var något jag inte gjort innan och något som man inte får tillfälle till så ofta. (inte för att jag njuter av det eller något, men ni fattar vad jag menar :P )

• Gorban

Klippte min andra navelsträng i går tio över tolv. Det känns lite som en cermoni men överskuggas helt av det som hänt minuten innan.

• Jägarn79

Jag har klippt fyra stycken och saxarna har varit slöa rakt igenom alla och jag har även lyckats klippa barnmorskan i fingret vilket var kanske lite onödigt med tanke på omständigheterna.

• Element Five

Fick mitt första barn den 14e, en son på hela 4200g. Hade valt redan innanatt jag skulle klippa navelsträngen. Vet inte riktigt varför egentligen men det kändes rätt. Fick en ganska vass sax så det tog två klipp för jag var nog lite för försiktig. Var lite som att klippa av en trädgårdsslang.

• no pasaran

Element Five skrev 2007-11-17 07:39:36 följande:

Fick mitt första barn den 14e, en son på hela 4200g. Hade valt redan innanatt jag skulle klippa navelsträngen. Vet inte riktigt varför egentligen men det kändes rätt. Fick en ganska vass sax så det tog två klipp för jag var nog lite för försiktig. Var lite som att klippa av en trädgårdsslang.
    Trädgårdsslang var ju en jämförelse... XD
  • Terroor

Hahaa.. Trädgårdslang var det!.. Nä men seriöst nu så var det ganska seeeeg grej å klippa av om jag får på peka.. Det var ju inte
    som att klippa i papper precis..

Micke.B - Terroor splash

• Hubble

Ser sådär mycket fram mot att klippa av mitt barns "trädgårdsslang" när det väl blir aktuellt. Nåja... om jag har sinnesnärvaro nog så hade jag i alla fall tänkt att klippa av navelsträngen. Utan att skada någon av barnmorskorna... Jägarn79... hehe!

• bjojne

De frågade mig om jag ville klippa, vilket jag inte ville, så då fick praktikanten Richard göra det.
    Han blev jätteglad.

• Marko

Ja jag fick då en trubbig saxjävel! haha.....Kunde fan skrapa tungan med den...
    Sprätte blod på barnmorskans glasöga?! Hon klämde antagligen inte åt så hårt....hmm....

Men segt...absolut....Närmast jämförbart med bläckfiskringar...Det var känslan jag fick när jag klippte av! haha

• Henrik31

Eller en tarm från en älg.

Hur som helst så klipper inte en riktig man navelsträngen.

Han biter av den.

Marko skrev 2007-12-04 19:47:32 följande:
    Ja jag fick då en trubbig saxjävel! haha.....Kunde fan skrapa tungan med den...Sprätte blod på barnmorskans glasöga?! Hon klämde antagligen inte åt så hårt....hmm....Men segt...absolut....Närmast jämförbart med bläckfiskringar...Det var känslan jag fick när jag klippte av! haha
  • SkåneP
    Henrik31 skrev 2007-12-06 10:13:10 följande:
    Eller en tarm från en älg.Hur som helst så klipper inte en riktig man navelsträngen.Han biter av den.
    Såvida det inte är Chuck Norris.

Då klipper han av den med en rundspark.
  • Henrik31
    SkåneP skrev 2007-12-06 11:04:02 följande:
    Såvida det inte är Chuck Norris.Då klipper han av den med en rundspark.
  • maha6305

Fick inte klippa första gången eftersom förlossningen var utdragen ville dom snabbt själva ta navelsträngen för blodprovstagning (man kan se om bebben haft syrebrist på vägen ut).

Andra gången ploppade killen ut lätt som en plätt och ceremonin genomfördes. Otrooooligt seg slang alltså ;)

• maha6305

Glömde svara på vad vitsen var? Ingen alls egentligen. Jag tyckte inte det var så speciellt. Men tanken är väl att pappan skall slutgiltigt skilja barnet från mamman typ.

• Läderlappen

de e bara för att pappan ska medverka i de hela :P

Svar på tråden Klippa navelsträngen?