• afrodite78

Gravid via IVF, korta protokollet?

Finns det någon som blivit gravida genom att köra korta protokollet?

Varför blev det korta metoden för er och på vilket försök lyckades ni??

• Svar på tråden Gravid via IVF, korta protokollet?
  • Lyckoprinsessan

I Danmark kör de alltid korta protokollet på äldre över 38 år. Här verkar de resonera tvärtom...
    Någon äldre som gjort både långa och korta men som fått bättre resultat med korta?

• afrodite78
    Lyckoprinsessan skrev 2007-10-05 12:56:23 följande:
    I Danmark kör de alltid korta protokollet på äldre över 38 år. Här verkar de resonera tvärtom...Någon äldre som gjort både långa och korta men som fått bättre resultat med korta?
    Vad jag har tagit reda på så tycker en del forskare att man ska akta sig för att ge agonist till äldre eftersom det sista äldre äggstockar behöver är en tillbaka dragning av äggproduktionen.
    Alltså är det ju bättre för äldre att köra antagonist behandling (korta protokollet).
  • nuedetdax

Hej,
    Jag och mannen är i ivf-tankar och jag undrar vad lilla protokollet är? Jag läste på Sophiahemmets sida att man kan göra ivf i naturlig cykel om man har regellbunden cykel. Nån som har gjort detta?

• Tagetes66

"Vad jag har tagit reda på så tycker en del forskare att man ska akta sig för att ge agonist till äldre eftersom det sista äldre äggstockar behöver är en tillbaka dragning av äggproduktionen.
    Alltså är det ju bättre för äldre att köra antagonist behandling (korta protokollet)."

Jag blir så ledsen när jag läser detta, jag tror det kan stämma. Vi har gjort 5 IVF, fr.o.m. jag var närmare 39 år. Vid det sista bytte jag läkare (dock samma klinik) och behandlingen ändrades till korta metoden. Jag blev gravid, dock mf. Läkaren berättade att korta metoden passade bättre för många äldre kvinnor - DAGS ATT KOMMA PÅ DET DÅ ! Vi kommer inte att kunna göra fler behandlingar p.g.a. kostnaderna.

• afrodite78
    nuedetdax skrev 2007-10-08 10:17:25 följande:
    Hej, Jag och mannen är i ivf-tankar och jag undrar vad lilla protokollet är? Jag läste på Sophiahemmets sida att man kan göra ivf i naturlig cykel om man har regellbunden cykel. Nån som har gjort detta?
    Som jag skrev tidigare i tråden: "Det är när man inför IVF hoppar över nedregleringen (sprayning) och börjar spruta direkt.
    Behandlingstiden halveras och man slipper alla biverkningar som nedregleringen ger."
    Lycka till med IVF:en!
  • afrodite78
    Tagetes66 skrev 2007-10-08 10:31:47 följande:
    "Vad jag har tagit reda på så tycker en del forskare att man ska akta sig för att ge agonist till äldre eftersom det sista äldre äggstockar behöver är en tillbaka dragning av äggproduktionen.Alltså är det ju bättre för äldre att köra antagonist behandling (korta protokollet)."Jag blir så ledsen när jag läser detta, jag tror det kan stämma. Vi har gjort 5 IVF, fr.o.m. jag var närmare 39 år. Vid det sista bytte jag läkare (dock samma klinik) och behandlingen ändrades till korta metoden. Jag blev gravid, dock mf. Läkaren berättade att korta metoden passade bättre för många äldre kvinnor - DAGS ATT KOMMA PÅ DET DÅ ! Vi kommer inte att kunna göra fler behandlingar p.g.a. kostnaderna.

Fy va ledsen jag blir när jag läser detta, stackars dig som gått igenom så mkt. Hur gammal är du nu, fick du några till frysen? FET är ju billigare...
    Det korta protokollet är ju lite nyare och jag tror många kliniker är rädda för att använda den eftersom dom har mer erfarenhet av det beprövade långa.

Vilken klinik var det som du gjorde det korta hos?

• nuedetdax

Ok men då är det inte samma som ivf i naturlig cykel då man använder sig av att patienten har egen äl?

• afrodite78

Tagetes66: Läste att du gjort det i Finland, förstår att ni inte har råd med fler...

• afrodite78
    nuedetdax skrev 2007-10-08 12:39:57 följande:
    Ok men då är det inte samma som ivf i naturlig cykel då man använder sig av att patienten har egen äl?
    Vet faktiskt inte, men det tror jag inte..
  • Dahlia

Jag började vårt första ivf med långa och sprayade. När jag skulle på nedregeleringskontrill var jag överstimulerad. Tydligen jätteovanligt och kallades "flare up effekt". Sprayen hade inte stängt av utan istället tömt min hypofys så det hade sprutat ut egna hormoner i kroppen. Fick då självklart avbryta och köra antagonist istället.

Då körde vi med puregon och orgalutran. 20 äggblåsor men 14 var tomma så det blev 6 st ägg. Inget av dem blev befruktat

Nästa ivf körde vi korta igen men inte med puregon utan menopur ist och orgalutran. 9 äggblåsor men 8 var tomma så endast 1 ägg fick vi ut. Var jätteledsen såklart och kände mig misslyckad.
    De gjorde icsi på det ägget eftersom gången innan så blev inget ägg befruktat.

Och tro det eller ej, men vi fick tillbaka ett fyrcelligt och för en vecka sen plusade jag!!! Nu hoppas jag bara att den lill* vill stanna... Vul om drygt en vecka.

• Bliglin

Nuedetdax: Jag tror att du ahr missförstått betydelsen av "Ivf i naturlig cykel". Åtminstone TROR jag att det är samma sak som "korta protokollet". Dvs all ivf-behandling bygger på att stimulerar fram många äggblåsor, så att det är "värt" att gör aäggplock. Men då kan man antingen göra den långa behnadlingen med nedreglering med spray/sprutor innan man påbörjar stimulering med sprutor vilket tar upp till ca TVÅ menscykler för en behandling.

Med "Ivf i naturlig cykel" antar jag att man emnar den korta behandlingen - men det är fortfarande frågan om stimulering - dock med början på cykeldag 3-5 och då görs hela ivf behandlingen inom en och samma menscykel.

Rätta mig gärna någon om det är så att jag har missförstått!?

Fråga: Jag är 37 år (snart) men mycket lättstimulerad (4 blåsor på enkelkur pergo). Är det då ok med nedregliring för min del, trots min ålder? Nån som vet

• Bliglin

Jösses vad många tryckfel jag lyckades peta in i förra inlägget, sorry.

• afrodite78

Dahlia: Grattis till +!!!

Bliglin: Du har säkert rätt, det låter ju lite konstigt med IVF i helt vanlig cykel.

Om korta funkar på dig kan jag ju inte svara på, men eftersom du är lättstimulerad och 37år skulle jag gissa att den är bra.

Jag har nu bestämt mig för att köra antagonist, jag resonerar så här:

Om jag lyckas så har jag ju inte utsatt mig för nedreglering i onödan. Misslyckas jag så har jag ett gratisförsök kvar och kan då köra agonistbehandlig.

• Bliglin

Tack för svaret afrodite78!

Jag går på en klinik i Belgien och här gör de en "variant" på korta protokollet, dvs MED nedreglering - fast kort sådan - i en naturlig cykel.

Då får man ta en nedregleringsspruta med decapeptyl på cykeldag 1 och sedan börja sstimulera med menopur/puregon på cykeldag 3.

Och nu funderar jag också som fasen på om jag ska "tjata mig till" att slippa decapeptylen för att i stället börja stimulera dag 3 och sedan "dubbelspruta" eller spraya när det börjar närma sig äp för att undkomma spontan ägglossning... för det sistnämnda måste man väl göra även i korta protokollet för att förhindra att äggen sticker iväg?

(jag tror att man får välja själv på min klinik... men fattade det som att läkarna föredrar att man tar decapeptylen om man är lättstimulerad och bara får skippa den om man är svårstimulerad... och det stämmer ju inte riktigt med vad som skrivits i denna tråden... Hrm.. *medicinfobiker* )

• afrodite78

Jag tycker det låter sunt att ta decapeptylen iaf. Om det bara är 1 dag så gör det ju inget
    Tror att det kan vara så att decapeptyl är till för att få lite jämnare storlek på äggblåsorna. Risken finns ju med korta protokollet att det blir väldigt ojämt, särskilt om man är lättstimulerad.

Vad jag har fattat så dubbelsprutar man även i korta.

• Bliglin

Ok, tack!

Ha ha, jo själva sprutan tar man ju bara en gång (fast jag är inte spruträdd)... men eftersom det är en "depotspruta" så är jag så j-a rädd för att få jobbiga "nedregleringsbiverkningar" och depression etc under hela den cykeln... Fast, eftersom jag ju hittills visat mig vara lättstimulerad så är det nog som su skriver Afrodite att det kanske är bäst att ta den och hoppas på jämn skörd

Fast helst skulle jag förstås göra som du skrev:

"Om jag lyckas så har jag ju inte utsatt mig för nedreglering i onödan. Misslyckas jag så har jag ett gratisförsök kvar och kan då köra agonistbehandlig."

Nåja. Ska försöka att inte oroa mig mer nu. (Lättare sagt än gjort dock).
    Lycka till nu!

Svar på tråden Gravid via IVF, korta protokollet?