• antitanten

Är det rätt eller fel att en 16-årig tjej är med en 25-årig kille ?

En tjej som är 16 år och som träffar en 25-årig kille, är det fel eller helt okej?
    Då menar jag träffar inkl. har sex.
    Skulle vara intressant att höra åsikter om det.
    Tjejen är ju sk "byxmyndig" men jag tycker själv att det är fel.

Vad skulle ni som förälder till den 16-åriga tjejen tycka, göra, säga  osv ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-15 00:59:44:
    Vad jag menade med tråden var tillfälliga förbindelser som egentligen bara handlar om sex o inget mer.

För många äldre killar/män är det nämligen en fjäder i hatten att ha varit med yngre tjejer som precis är byxmyndiga- och tyvärr för de unga tjejerna är det också en bedrift att kunna locka till sig äldre killar/män.
    En tragisk utveckling som inte alls har med äkta kärlek att göra. Det var det jag menade. Sedan finns det säkerligen de som träffats där åldersskillnaden är/varit påtagligt stor och/men att förhållandet ändå hållit i sig baserat på riktig kärlek o känslor, vilket ju är fantastiskt fint.
    I Stlm är det i alla fall ganska ovanligt med sådana förhållanden- där det håller.
  • Svar på tråden Är det rätt eller fel att en 16-årig tjej är med en 25-årig kille ?
  • tröttmor

Som mamma till en dotter i den åldern så kan jag säga att jag inte skulle jubla.
    Men vad jag funderar mest på är varför en man i den åldern vill ha en så ung tjej. Dom kan ju knappast vara på samma plan så att säga. Han måste vara väldigt omogen och barnslig. Skulle direkt undra vad det var för fel på honom.

• Magda73
    tröttmor skrev 2007-11-16 17:46:01 följande:
    Som mamma till en dotter i den åldern så kan jag säga att jag inte skulle jubla.Men vad jag funderar mest på är varför en man i den åldern vill ha en så ung tjej. Dom kan ju knappast vara på samma plan så att säga. Han måste vara väldigt omogen och barnslig. Skulle direkt undra vad det var för fel på honom.
    Jag håller med fullständigt! Killar som väljer tio år yngre tjejer som knappt är myndiga måste ju vara lite bakom! Att de inte kan få tag på tjejer i sin egen ålder.
  • Maskot

Jag uppfattade inte att TS angav åldersskillnaden som orsak till att kärleken inte kändes äkta. Det var mer att kärleken inte var stabil och riktad till fler korta förbindelser.

Min son är 16 och har en lika gammal tjej. Här upplever jag en sann kärlek, kanske varar den inte för evigt men det är på riktigt nu! Skulle inte heller jubla om hans flickvän var 25 år. Skulle ärligt känna mig orolig och misstänksam. Det finns säkert par som träffats så unga som det gått bra för- men jag tro att de allra flesta föräldrar skulle vara oroliga i den situationen. Känslan är annan när det gäller sina egna barn!

Im Fabulous skrev 2007-11-16 12:25:35 följande:

Ts, du nämner att det inte har med "äkta kärlek att göra" när åldersskillnaden är så stor. För det första har du ingen aning om vad som pågår i andras liv.För det andra, måste man vara kär? Kan man inte få ligga med vem man vill, oavsett hur gammal man är?
  • Im Fabulous
    Maskot skrev 2007-11-16 17:56:35 följande:
    Jag uppfattade inte att TS angav åldersskillnaden som orsak till att kärleken inte kändes äkta.
    Hur uppfattar du då detta? Citerar vad TS har skrivit "En tragisk utveckling som inte alls har med äkta kärlek att göra."
  • Maskot

Bifogar inlägget som jag syftade på när jag beskrev hur jag uppfattade TS.

antitanten skrev 2007-11-15 00:55:49 följande:
    Nej nej nej...... det är inte kärlek på det sättet - utan mer en tillfällig k-bekantskap .Numera har ju tonåringar ett otroligt vidlyftigt sexliv..... med allt vad det innebär tyvärr.Kärlek, den äkta är så långt bort man kan komma från hur många tonåringar lever idag tyvärr. Kan tänka mig att man i mindre städer eller "på vischan" har lättare att knyta riktiga kärleksförhållanden, men här i storstan verkar det stört omöjligt för tonåringarna att hålla ihop längre tid. Utbudet är för stort , så objekten varierar dessvärre.
  • Im Fabulous
    Maskot skrev 2007-11-16 18:45:42 följande:
    Bifogar inlägget som jag syftade på när jag beskrev hur jag uppfattade TS.
    Ok, i vilket fall som helst så saknar det betydelse. Man får ligga med vem man vill, när man vill, med eller utan kärlek.
  • Tudde
    MorsanM skrev 2007-11-16 17:50:12 följande:
    Jag håller med fullständigt! Killar som väljer tio år yngre tjejer som knappt är myndiga måste ju vara lite bakom! Att de inte kan få tag på tjejer i sin egen ålder.
    Vad menar du med det här?? Varför skulle dessa män/killar vara bakom?? Eller på något sätt inte normala?
    Min sambo var gift när han och jag träffades, och mellan oss skiljer det 22 år.
  • Maskot

Altså, vi pratar om ett barn som är 16 år. Eftersom jag är mamma till en 16-åring så känns det tankesättet väldigt främmande för mig. Försöker att lära mitt barn att få ett bra förhållande till kärlek och sex. Skulle inte kännas bra om han hade flera olika KK-förhållanden utan att ha känslorna med sig. När han är äldre så kanske han kommer att välja att leva så, men förhoppningsvis inte. Förhoppningsvis har han fått med sig ett annat sätt att se på sex och kärlek som han också vill leva efter.
    När man är 16 år är man inte vuxen. Som förälder har man fortfarande ansvar att leda sina barn på rätt vägar. Jag förstår TS oro. Under hela uppväxttiden oroar man sig för sina barn av olika anledningar. Naturligtvis slutar man inte oroa sig och vilja det bästa för sina barn när de är 16 år. Det finns massor av erfarenheter man hoppas att de slipper i unga år.

Im Fabulous skrev 2007-11-16 21:24:17 följande:

Ok, i vilket fall som helst så saknar det betydelse. Man får ligga med vem man vill, när man vill, med eller utan kärlek.
  • Magda73
    Tudde skrev 2007-11-20 09:45:37 följande:
    Vad menar du med det här?? Varför skulle dessa män/killar vara bakom?? Eller på något sätt inte normala?Min sambo var gift när han och jag träffades, och mellan oss skiljer det 22 år.
    Jag menar att det är en stor skillnad i mognad på en person som är 16 och en som är 25. Särskilt om man träffas i tonåren/ungdomsåren då det händer extra mycket med en som individ. En sextonåring är, och ska inte vara, långt ifrån lika mogen som en 25-åring. En 25 årig kille som träffar en 16 årig tjej låter i mina öron som en omogen kille som, pga sin omognad, inte kan få en tjej i sin egen ålder. Eller som, pga sin omognad, väljer en såpass mycket yngre tjej för att han inte har något gemensamt med jämnåriga.

Det k a n ju också vara så att killar "leker" med yngre tjejer för att få sex. Yngre tjejer är oftast mer naiva än äldre och kan ha svårt att säga nej så killar har nog lättare att få igenom (egoistisk) sex med yngre tjejer. Yngre tjejer är även mer oerfarna och inte lika medvetna om vad de själva vill ha ut av en sexuell akt och kan vara "lättare" att ligga med jmf med en äldre tjej som vet vad hon vill och "kräver" mer av killen.

Och Tudde: Det känns som att du är lite taggig pga att du själv har en äldre man. Du svarar ganska hetsigt (och barnsligt)på folks inlägg... Känner du dig påhoppad av oss som tycker att "lika barn leka bäst"? Det är inte något riktat mot DIG från min sida iallafall. Bara så att du vet det.
  • adrenalin

När det gäller mig själv så skulle jag förmodligen kunnat ha en 25årig kille när jag var 16 som sexuell förbindelse utan att ta skada. Allt beror ju på om han är schysst. 16-åriga tjejer brukar i regel va rätt intresserade av sex och vill testa grejer

Men om jag tänker rent känslomässigt nu och ifall det skulle vara en 16-åring jag känner skulle jag inte rekommendera det för henne... eller ifall det var en kille och en 25årig tjej.. skulle tycka de va mysko

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • ulle4

Ja, jag hade själv ett förhållande med en kille på 21 när jag var 16 och jag rekommenderar väl inte det alls egentligen. Som 16 åring är du i ett speciellt skede i livet, har nyss gått ut nian och börjat gymnasiet. Halvvuxen. En äldre kille för med sig ett snabbare vuxenliv, man ska plötsligt vara vuxen och göra "vuxensaker". Parmiddag, förlova sig, bo ihop osv.Visst blir man smickrad av en äldre killes intresse och visst är man ofta mer mogen som tjej. Men 16 är en bräcklig ålder och en nästan 10 år äldre kille är banne mig en gubbe i en 16 årings ögon! Min 16 åring skulle bli inlåst på sitt rum om jag fick höra att det låg till på det viset! 25- åringen skulle jag personligen söka upp och rekommendera tjejer i sin egen ålder dessutom skulle han få numret till en bra samtalsterapeut.

• ulle4

Såg inte att det "bara" gällde själva sexet. Men jag kan inte tycka att känns ok i alla fall. 16 år är ungt...Ser en dreglande "snuskgubbe" som kastar sig över min unga dotters kropp...Uäääh!!!Tänk er in i att det är er egen dotter det handlar om.

• tröttmor
    ulle4 skrev 2007-11-21 02:55:59 följande:
    Ja, jag hade själv ett förhållande med en kille på 21 när jag var 16 och jag rekommenderar väl inte det alls egentligen. Som 16 åring är du i ett speciellt skede i livet, har nyss gått ut nian och börjat gymnasiet. Halvvuxen. En äldre kille för med sig ett snabbare vuxenliv, man ska plötsligt vara vuxen och göra "vuxensaker". Parmiddag, förlova sig, bo ihop osv.Visst blir man smickrad av en äldre killes intresse och visst är man ofta mer mogen som tjej. Men 16 är en bräcklig ålder och en nästan 10 år äldre kille är banne mig en gubbe i en 16 årings ögon! Min 16 åring skulle bli inlåst på sitt rum om jag fick höra att det låg till på det viset! 25- åringen skulle jag personligen söka upp och rekommendera tjejer i sin egen ålder dessutom skulle han få numret till en bra samtalsterapeut.
  • Disan

Näe jag var 16 (fyllde iofs 17 ngn månad senare) träffade jag en kille som var 30. Vi träffades på krogen och båda ljög om sin ålder för att inte den andra skulle tappa intresset... Vi såg ju att det skillde lite om man säger så!! Efter ett tag kom våra riktiga åldrar fram, men då var vi redan tillsammans och älskade varandra. Var ihop i lite drygt två år. Det var jobbigt men det fungerade ett tag. Det var jag som tröttnade till slut...

Min mamma var helt okej med detta, hon tyckte om killen och han tyckte om henne. Åldern har oftast ingen betydelse.

• fuckingkärochgalen

hur tror ni någon av era ungdomar skulle vilja komma ut med att hon/han är tillsammans eller dejtar  någon äldre om de ända ni skriver är att ni direkt utan att lära känna personen kommer rata människan!?? 

vill ni att era barn ska ljuga och gå bakom ryggen på er  när han /hon hittar kärleken (som kanske inte i allas ögon är speciellt accepterad)?

Vill ni att era ungdomar ska vara lyckliga så tycker jag att ni tydligt ska visa att ni vill att de öppnar upp sig utan att riskera att få utegångsförbud direkt. Jag vet att vi yngre skulle uppskatta det något enormt, att ha någon att prata.

Det är inte så lätt att vara 16 tex , vi förväntas vara så mogna men när de kommer till dessa typer av  saker så kan ni inte se annat än ett litet barn som blir utnyttjad av en äldre pedofil.

Ni anar inte hur lite vi egentligen vill ljuga, det finns faktiskt riktigt bra killar och tjejer där ute som är i 20 års åldern som dejtar 16 åringar tex utan problem, som förstår och tar oss seriöst och vi är inte alla så långt ifrån dem i mognad.
    När man hittar kärleken och det känns rätt så finns det väl ingen anledning att stoppa det? 

Om du som sitter och läser det här är i ett förhållande där du är lyckligare än någonsin, fundera lite hur dina känslor skulle förändras om han/hon var bara nått år äldre än han är just nu, skulle inte du falla ändå? för den han /hon är, är det inte det ni uppfostrar oss till att följa? hjärtat.

Om en 40 åring och en 49 åring var tillsammans, vem skulle reagera? 
    Men 16 och 25 är tydligen helt oacceptabelt. 
    Vi är båda unga, ingen är vuxen och det är inte omöjligt att det funkar, tro mig. Jag har aldrig varit kärare och detta är min situation. 

Vi går igenom en tuff period där han jobbar på andra sidan om jorden men vet ni vad? det funkar på precis samma sätt som alla andra distansförhållande. Vi skriver och skypar varje dag, uppdaterar varandra med bilder på vår vardag, skickar julkort och födelsedagskort och träffas när vi kan. 
    Det är jobbigt men det gör att man uppskattar varje sekund man får tillsammans. 
    Alla sådana här förhållanden är inte bara skit.

Han är inte omogen och jag kanske är en aning mognare än en del andra i min ålder men det har inte så stor betydelse som ni kan tro. För man kan ha liknande intressen, drunkna i varandras ögon, må bättre än någonsin i varandras sällskap , ha ett mysigt och roligt förhållande oavsett åldersskillnad. 

Ni får ha vilka åsikter ni vill  men snälla tänk till och visa att du finns där för din ungdom och att du inte skulle bli arg, för det värsta som finns är när man är så kär och bara vill göra det rätta vore att man istället skulle förlora allt... sina föräldrars förtroende och sin stora kärlek, tänk om han/hon är den rätta, är det inte roligt att få hitta den personen så tidigt i livet?

detta var bara mitt liv men jag är helt säker på att jag inte kan vara ensam.

/ 16 årig tjej som inte vågar berätta att hon är kärare än någonsin. 

Svar på tråden Är det rätt eller fel att en 16-årig tjej är med en 25-årig kille ?