• JANI

införsel av bil fran ett annant eu land

hej,
    vi bor i Spanien sedan 7 ar tillbaka men planerar att atervända hem nu. Vi har vara bilar som vi skulle vilja ta med oss till Sverige. Jag undrar om nagon har gjort det och vad behöver man göra. är det krangligt?är det dyrt?
    tacksam för svar.

• Svar på tråden införsel av bil fran ett annant eu land
  • Ellan03

Hej, Jag har ingen erfarenhet av att ta med bil till Sverige men jag har precis tullat in min bil i Schweiz. Det borde funka som i Sverige. Vi tog in bilen som en del av vårt flyttgods. Det kan man dock inte göra om bilen är ny. Då räknas det som import och man måste betala tull och moms. Det kostade oss ingenting. Vi kan köra bilen på svenska skyltar i ett år, sedan måste bilen regas om. Det kostar säkert något men jag vet inte hur mycket. Det var väldigt enkelt ufa man har alla papper man behöver.

• JANI

tack ellan03, har för mig att i sverige kan man ocksa köra 1 ar innan man behöver registrera

• erimother

hej,
    jag har bott i spanien och ägde då en bil. Senare flyttade jag tillbaks till Sverige och tog med mig bilen. Jag valde att transportera över den via en transport företag somlaster den PÅ ett lastbilsflak med skydd.
    I Sverige behövde jag varken betala tull, skatt eller andra avgifter. Jag betalade endast första registreringsavgiften + en omprogrammering för nya bilnycklar (en föräkringsfråga).
    Allt gick väldigt smidigt.

Sen blev det svårare att sälja bilen i Sverige men det är en helt annan fråga

Lycka till!

• JANI

tack erimother,
    får man fråga hur mycket det kostade att transportera bilen?

• erimother

jag transporterade hela vägen från min dörr i Torrevieja till min dörr i Stockholm och det gick på 1800 euro. Ganska mycket pengar men jag behövde den "lyxen".

• JANI

oj det var lite dyrt!!!! men det kanske lönar sig :)
    tack för ditt svar

Svar på tråden införsel av bil fran ett annant eu land