• Sofiko

Alla utlandsföräldrars snacktråd

Hej alla utlandsföräldrar!

Denna tråd ska vara för oss mammor (och pappor) som bor utanför Sveriges gränser där vi kan snacka om allt mellan himmel och jord!

Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m22488759.html

Kram

Sofia

• Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd
  • Hëllef

Sofiko: Hur gick det på nyårsafton? Vi råkade ut för just detta problem. Trodde det skulle fungera bra då Ebba är van vid att sova borta. Hon somnade redan 18.30 utan problem men fick sällskap i rummet av en liten tremånaders kille som givetvis började skrika vid 21-tiden. Sedan gick det inte att söva om henne (vilket ALLTID brukar gå bra annars) så hon var vaken ända till vi kom hem kl. 01! Hon var iofs glad hela tiden så det gjorde inte så mycket men det blev inte så mycket fest för min del

• Granada

Gâtt nytt âr pâ er alla! Har kommit hem efter en mânad i Sverige. Vi har haft det sâââ bra och Alonso har varit ett riktigt charmtroll som fâtt alla pâ fall. Han har inte varit blyg för nân och ett riktigt mönster barn enligt min svägerska,haha. Pà julafton sâg han Kalle Anka, öppnade julklappar och somnade gâtt precis till julmiddagen. Nyârsafton funkade ocksâ bra. Jag var lite orolig dâ han tyckt det varit jobbigt med mycket och okänt "folk" men han verkar ha kommit över det. Pâ flyget flörtade han med alla. Vi "lyckades" sova pâ fyra olika ställen fyra nätter i rad och inte ens det fick Alonso att tappa humöret.
    Vi hâller pâ för för fullt med smakportioner nu. Blev lite si och sâ i Sverige och nu blir Alonso 6 mânader sâ det är hög tid!! Har ni nâgra trevliga recept pâ lager? Han har plöjt igen om rotsaker, separat och blandat, samt pumpa. Ska pröva broccoli och avokado. Banan och äpple har han ocksâ smakat samt risgröt och sempergröt i Sverige.
    Hoppas ni mâr bra allihop. Ska läsa igenom det jag missat senaste mânaden!

• Granada

Oj trots att jag varit i Sverige kan jag inte stava längre haha! och jag hade femma i svenska :P
    Gott nytt âr menade jag förstâs haha. Nân mer som börjar tappa svenskan emellanât?

• MrsFreckles
    Granada skrev 2008-01-08 12:42:45 följande:
    Oj trots att jag varit i Sverige kan jag inte stava längre haha! och jag hade femma i svenska :PGott nytt âr menade jag förstâs haha. Nân mer som börjar tappa svenskan emellanât?
    Joda, sager ofta "hade/ha lunch/middag" istallet for ata middag osv samt "kanner mig full" nar jag menar att jag ar matt (som i tillrackligt med mat...) Och sa har jag borjat med sarskrivningar som man gor pa engelskan osv, hjalp! hade ocksa 5:a i svenska men skulle inte fa det nu, kan inte ens forklara vad jag gor pa jobbet pa svenska

Aker till Sverige nasta helg i 2 veckor, da ar Maya 3,5 manad sa ska bli spannade och se hur hon klarar flygresan och omstallningen...
  • MittAndraJag

Känner mig full ha ha

Jag brukar också säga massa konstigheter

• Sofiko

Petrusse: Nyar gick over forvantan och hansov hela kvallen i mosters sang. Men han vakande nar vi kom hem och levde loppan 1,5 timme, men det var ju nyar sa det ar klar man far busa . Vad synd att Ebba blev vackt...man kan ju bli galen pa sant.

Stolt mamma till Erik 070513
  • Hëllef
    Sofiko skrev 2008-01-08 19:08:55 följande:
    Petrusse: Nyar gick over forvantan och hansov hela kvallen i mosters sang. Men han vakande nar vi kom hem och levde loppan 1,5 timme, men det var ju nyar sa det ar klar man far busa . Vad synd att Ebba blev vackt...man kan ju bli galen pa sant.

Ja, det var sådär och hon har fortsatt leva loppan på nätterna efter det. Börjar bli bättre nu, men där ser man vad känsliga de små liven är. Skönt att det gick bra för er!

Granada skrev 2008-01-08 12:42:45 följande:
    Oj trots att jag varit i Sverige kan jag inte stava längre haha! och jag hade femma i svenska :PGott nytt âr menade jag förstâs haha. Nân mer som börjar tappa svenskan emellanât?
    Haha, ingen risk att vi tappar svenskan här eftersom vi inte riktigt behärskar språken som talas här. Men det blir ganska mycket mixat mellan engelska och de få ord man kan på tyska och franska. Dels p.g.a. att folk här inte är så bra på engelska och dels för att min egen engelska tryter ibland
  • Hiro

Gud vilken bra tråd.

Vi bor i Lissabon, nån mer som bor här eller i närheten?

• Sofiko

Granada: Det ar bara att kolla mitt senaste inlagg for att forsta att svenskakunskaperna nu ligger pa 1- . Angaende recept sa lagar jag jattemycket mat till Erik och har ganska manga recept vid det har laget. Har ar en gronsaksgryta som han alskar! Jag tror den ar bra att borja med oxa da den inte innehaller nagot som barn oftast kan bli allergiska mot.

Gronsaksgryta (ca 10 portioner x180ml) fran 5 manader

3 st morotter
    3 potatisar
    4 sma skalade zucchini
    tre sma varlokar eller halv purjolok
    2-3 dl ris
    3 tsk dragon
    7 tsk olivolja

Koka alla gronsaker ihop med dragon (borja med morot och potatis och lagg i resten efter hand och behov av koktid). Koka riset for sig eller lagg i grytan nar det ar ca 10-15 minuter kvar. Mixa ihop allt och blanda i olivolja.

Jag fryser in i portionsburkar (Avant har jattebra plastburkar med skruvlock) och tar upp och varmer i mikron. Det ar bra att tanka pa att om man har potatis i maste man varma det mycket for att slippa svampig konsistens. Lycka till!

Stolt mamma till Erik 070513
  • MHE i CH

Hej och god forsättning alla,
    Vi har haft fullt upp med Jul och husköp i Sverige och Saras första tvà tänder. Men det har varit helt underbart oxà. Längtar efter att fà flytta in i vàrt hus! Julen firade vi i Sverige med far- och morföräldrar och fastrar och stora kusinen. Nyàr blev det en 4-rättersmiddag hemma for oss tre i Zürich.
    Sofiko- din gryta lät väldigt gott! Jag ska testa det!
    Granada- ang smakisar. Sara är, pga av pappan,"allergi-hög-risk-barn". Vi har introducerat allt mkt làngsamt ihop med ammning. Jag har fàtt höra att man inte ska blanda mer en 4 saker i samma rätt i början (alla màste har testas var för sig innan)

Hennes favorit är mormors speciallare:
    Broccoli
    Kycling
    Hirs (obs gluten! men annars mkt nyttigt med B-vitaminer) kan dock bytas ut mot ris

kyckligen kokas först med tvà lagerblad
    sedan tillsätt hirs och sist broccoli

Mammas pumpa risotto:
    pumpa är söt och bruka vara ngt för barn som är ovan med mat
    koka pumpa som är i smà bitar först lite sedan tillsätt risotto ris och koka tills riset är mjuk.

Jag brukar ge Sara smör med omegafettsyror (bra för hjärnan) eller rapsolja (innehàller oxà omegafettsyror).

Jag använder precis som Sofiko Avants burkar.

Ibland kokar jag andra grönsaker som tex morötter, blomkàl, zucchini och fryser de i smà portioner separat och blandar lite olika vid behov.

som efterrätt/mellanmàl:
    mosa en halv banan (avänder som bas) och tre hallon eller 1/2 päron. Man kan blanda lite modersmjölk i oxà.

Hur är det annars? har ngn börjat krypa? Sara är snart 8 mànader men kryper inte än. Hon sitter bra och sedan gàr hon i krypposition men sen blir hon väldigt frustrerad över att hon inte kommer ngn vart. Hon kan dock snurra pà bröstet och rör sig även bakàt. Just nu är hon mest intresserad av att dra sig upp till stàende position.

• MrsFreckles

En lite fraga - har ni akt hem till Sverige (eller ja nagon annanstans) med er bebis utan pappan och varit borta 2 veckor eller mer? Vi aker ju till Sverige nu for att introducera Maya men min man har ju inte mycket semester sa kommer inte med denna gangen. Maya kommer vara 3.5 manad nar vi aker. Funderar pa om Maya inte kommer kanna igen pappa nar vi kommer tillbaks...min man tycker det ska bli jattetomt! Men vad ska man gora. Tyckte en vecka var sa lite nar det ar sa manga man ska hinna traffa samt med alla omstallningar mm.

MHE: kul med huskop! sa ni blir svenskar snart da?

• MHE i CH

Petrusse- Jag tycker att det är näst intill brottsligt sà mkt socker de tillsätter barnmat. Vi köper nästan inget här (fast jag har sett ngr grötsorter utan socker här oxà). Häromdagen kollade jag efter barnte pà apoteket och gissa vad första igrediensen var.. jo SOCKER Jag blir vansinnig!
    Olimpia- vi flyttar 25:e Jan. Men huset fàr först första Mars. Undertiden bor vi hoss föräldrarna.. Lite jobbig men feb är ju en kort mànad
    Vet inte rikigt om barn glömmer sin pappa men vàran dotter kände igen sin mormor nu till Jul (hon var med henne mellan 5-7 màn) Jag tror man (= jag) oftast underskattar mitt barns förmàga! Jag vet att de tex känner igen dofter mkt väl ett förslag är att ta med din mans använda T-shirt med och använd det som snutefilt

• Granada

Tack för alla recept och tips. Har hört att man ska introducera gluten och laktos medan man ammar för att minska risken för allergi...Har köpt babykex med gluten som man kan börja ge frân 6 mânader men vet inte om jag ska vänta lite. Vi har inte direkt allergi i släkten men en del överkänslighet pâ min sida plus att Alonso har atopiskt eksem om äm väldigt lite.

Olimpia: Jag var i Sverige med Alonso i en mânad. Pappa kom över julhelgen när vi varit borta 2,5 veckor. Det gick bra och jag märkte inget av att Alonso inte skulle ha känt igen sin far, de blev sâ gkada att se varandra. Han var nästan 5 mânader dâ vi âkte.

Alonso hade en utvecklingsvecka i Sverige. Pâ 3 dagar började han sitta utan stöd, ligga pâ mage och tycka att det var kul samt vända sig frân mage till rygg. Hihi, sitta först alltsâ.

• campanilla

Olimpia: Jag aker till Sverige varje sommar sjalv med mina barn, och deras pappa kommer eventuellt till slutet av sommaren. Forsta gangen Kiara var med var hon 4 manader nar vi akte och hennes pappa kom 2 manader senare. Jag trodde oxa att hon inte skulle kanna igen honom men det gick superbra, inga som helst problem. Men da har han pratat med henne i telefonen flera ggr varje vecka sa hon glomde ju aldrig hur hans rost lat...

• MrsFreckles
    MHE i CH skrev 2008-01-09 16:10:03 följande:
    Vet inte rikigt om barn glömmer sin pappa men vàran dotter kände igen sin mormor nu till Jul (hon var med henne mellan 5-7 màn) Jag tror man (= jag) oftast underskattar mitt barns förmàga! Jag vet att de tex känner igen dofter mkt väl ett förslag är att ta med din mans använda T-shirt med och använd det som snutefilt
    Ja det ar nog sa! Far ta med en T-shirt som han sovit i och spraya lite aftershave pa den Vi har skype ocksa sa gar ju prata och se varandra varje dag.
Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd