• Bakeapple

Kan en 7-åring byta om i damernas omklädningsrum?

Nästa helg ska jag och barnen åka till ett stort äventyrsbad ganska långt hemifrån. Vi har varit där tidigare någon enstaka gång, kanske en gång per år eller så.

Vi har 2 killar och 7-åringen brukar duscha och byta om med pappa inne i herrarnas omklädningsrum och 4-åringen brukar duscha med mig inne på damernas. Nu ska jag åka själv med barnen då maken jobbar nästa helg.

7-åringen tycker att det är pinsamt att byta om med tjejerna och vill helst duscha själv inne på herrarnas. Är jag larvig som oroar mig för hur han ska klara det på egen hand? Ser ofta det värsta framför mig - han hittar inte, han halkar i duschen, han blir lessen, han blir kidnappad, han träffar en pedofil typ... Eller är han fortfarande tillräckligt liten för att följa med mig och lillebror in på damernas? Han är ganska liten och de flesta tror att han är ett par år yngre än vad han egentligen är.

Hur gör ni med era halvstora killar? Kan man lugnt släppa iväg honom själv? Han är ganska klok och förståndig för sin ålder kan tilläggas.

• Svar på tråden Kan en 7-åring byta om i damernas omklädningsrum?
  • Bakeapple

Nu blev det så att han bytte om inne på damernas, men vi tog en omklädningshytt istället, så han behövde inte vara ute i det stora omklädningsrummet.
    Jag och ffa maken nojar oss mest över pedofiler faktiskt, i övrigt är jag övertygad om att han skulle klara det.

• 2bmamma
    Emeles skrev 2007-10-22 18:47:18 följande:
    Är det egentligen inte ganska konstigt att det inte finns en liten avdelning inne på herrarnas för pappor med barn (flickor eller pojkar) och en på damernas för mammor med barn? Det är ju ett ganska vanligt fenomen att föräldrar tar med sina barn på bad, även om de har olika kön, och det är ju inte något NYTT problem! DESSUTOM är det ju så många som bara haaaaatar ungar, oavsett kön, men särskilt det motsatta. (Tänker tjurkärringarna inne på damernas, jag har hört 7åringar bli utskällda för att de är på "fel" ställe...)bara en liten reflektion... Jag tror att jag varit lite nojig för att släppa iväg min sjuåring (om jag haft en sjuåring, det dröjer ännu ett tag) till herrarnas, men jag är lite överharig. Men OM jag gjort det, skulle jag nog bett personalen hålla ett öga på honom. Inte bara för pedofiler utan även för hala golv och borttappade kläder.
    Vilken bra idé!! Den borde skickas iväg till alla badhus!!!!!!!
  • Nana 24

Håller med, jätte bra idé! Vår kille är med 6,5 år, han börjar liksom "skyla" sig även för mig...fast jag har förklarat många gånger att han inte behöver det Ja ja..man vet ju att det ska komma, så det är ett jätte svårt dilemma...snart får han väl lära sig att duscha och tvätta sig själv (vilket han under överseende gör...) men ivarje fall, eller så får pappa göra det tycker det är synd om han ska vara generad även om det är en naturlig gång...

• junimagi

Min son och jag var i badhuset häromdagen, han är 8 år och fick snällt följa med mig på damernas. Han skämde inte ett dugg ,och verkade övh inte reflektera över att det bara var kvinnor som var där inne.

• ThisIsMe

Jag tycker inte han är för stor för att följa med in på damernas, men vill han byta om själv inne på herrarnas så låt honom göra det. Han kanske kommer tycka det är lite läskigt men han kommer att bli stolt när han klarat det. Skulle han göra illa sig eller bli ledsen så är han ju inte själv där inne, någon kommer att hjälpa honom.

• moi01

Han träffar en pedofil blir kidnappad nej nej han kan väl ropa på hjälp han är inte ensam där i omklädningsrummet troligen inte andra kan ju hjälpa till om de ser att sonen din ropar hjälp då nappar de tag i kidnapparen eller pedofilen okej tillbaka till verkliheten om din kille är 7 år och tycker det är pinsamt med att gå med tjejerna och byta om då kan han gå själv till herrarnas, åldersgränsen att en liten pojke får byta om på damernas är 7 år så 7 år då ka han gå ensam till herrarnas också

• moi01
    Max mamma skrev 2007-10-15 13:41:57 följande:

Vi var på badhuset i sommras Max var då 7 år 10 mån.Jaghad eingen tanke på att han skulle vilja gå in själv till herrarnas å byta om där,inte heller Max kommenterade det.

2bmamma skrev 2007-10-15 07:05:51 följande:

Nej, det blir till att se till att det finns ngn manlig vuxen med också!!

Kanske man kan fråga någon av personalen om de kunde komma med in på herrarnas
  • Superba Supernovan

Jag tycker inte man ska ta med en 7-åring i "fel" omklädningsrum om inte barnet har särskilda behov eller liknande. De har ju gymnastik i skolan i den åldern, så visst ska de klara av att byta om, duscha och möta föräldern utanför omklädningsrummet. Jag blir jätteirriterad på mammor som tar med så stora, och ännu äldre (!) killar in på tjejernas omklädningsrum. Inte för att jag personligen bryr mig men jag tänker på de stackars jämnåriga flickorna som tvingas byta om inför en jämnårig eller äldre kille??? Hönsiga mammor borde tänka på det, det är ju deras "små" pojkar som blir problemet om de tar med in på damernas. Dessutom blir nog killarna också väldigt obekväma med att behöva byta om inför jämnåriga eller äldre tjejer, så för vems skull ska de med in på fel omklädningsrum? 

• BeautifulLiz
    moi01 skrev 2018-05-01 22:43:58 följande:

Han träffar en pedofil blir kidnappad nej nej han kan väl ropa på hjälp han är inte ensam där i omklädningsrummet troligen inte andra kan ju hjälpa till om de ser att sonen din ropar hjälp då nappar de tag i kidnapparen eller pedofilen okej tillbaka till verkliheten om din kille är 7 år och tycker det är pinsamt med att gå med tjejerna och byta om då kan han gå själv till herrarnas, åldersgränsen att en liten pojke får byta om på damernas är 7 år så 7 år då ka han gå ensam till herrarnas också

Med tanke på att tråden är elva år gammal nu...så är grabben 18 och problemet ur världen sedan länge...
  • CarinaL26
    BeautifulLiz skrev 2018-05-12 18:54:11 följande:

Med tanke på att tråden är elva år gammal nu...så är grabben 18 och problemet ur världen sedan länge...

Och om inte så gäller det nu i alla fall att han får hålla sig till herrarnas i alla fall.
  • moi01
    BeautifulLiz skrev 2018-05-12 18:54:11 följande:

Jaa just det joo bra point :)
Svar på tråden Kan en 7-åring byta om i damernas omklädningsrum?