• TanjaS

Sjukskriven gravid med bonusbarn

Sicket virr varr med saker och ting. Jag har nyligt blivit sambo då jag och killen väntar gemensamt barn i början av dec. Han har en son på 7 år på heltid och en dotter på 4 år varannan vecka. De är samma mamma. Sonen är skriven hos oss och dottern hos sin mamma. Nu är jag långtidssjukskriven efter en mycket allvarlig fotoperation mars 06. (träffade killen i slutet av maj 06). Jag skulle stelopererat foten nu i sept om de inte vore så att vi var oplanerat gravida. Operationen planeras in tidigast sommaren/hösten 08. Jag kollade upp nu innan vi blev sambo och då får jag vara med och betala fritidsavgift för sonen men inte dottern då han är skriven hos oss. Jag får vara hemma med sonen om han är sjuk om jag klarar av de för foten men inte om dottern är sjuk.

I samband med de att vi ska ha gemensamt barn så kan de ju innebära att sonen förlora fritids och dottern bara får vara 15 timmar i veckan på dagis. Nu är de ett STORT problem för jag kan varken lämna eller hämta dem på dagis/fritids pg av min fot. Vissa dagar kan jag gå och vissa inte. Är de någon som vet hur detta funkar. Min sjukskrivning går över i mammaledighet sen då barnet är fött och går över sen till sjukskrivning i samband och efter operation av foten.
    Bara för att jag är gravid är jag inte bättre i foten.
    Ringt och kollat med försäkringskassan och skolan men ingen vet direkt hur de funkar av dem jag samtalat med...

• Svar på tråden Sjukskriven gravid med bonusbarn
  • Teschty

Om man inte e vårdnadstagare för barnet så gäller pappans arbetstider för dagis/fritids.
    Vi ska oxå ha i dec o min bonus ska gå på dagis som vanligt efter pappans schema...

Alla frågar om jag e rädd för förlossningen, herregud jag kan inte ens fatta att jag e gravid....
  • AnniPanni

Vet att det finns fall där dagis påstår att bonusmamman är hemma o då ska barnen vara hemma/deltid men så är det inte enligt skollagen. Sonen har rätt till fritids och dottern har rätt till dagis och då är det pappans arbetstid som gäller. Så arbetar han heltid har barnen rätt till barnomsorg heltid. Men det kan tyvärr krävas en del att övertyga kommunen om det i bland.
    Som boinusförälder så räknas man in i hushållets totala inomst så ja sonens fritisavg kommer att baseras på din+sambons inkomst medans dotterns bara kommer att baseras på hennes mammas inkomst.
    Du får dock vabba för båda barnen om de är sjuka under er vecka och du känner att du klarar det. Det är ju så att t om farmor/mormor mm får vabba.

• TanjaS
    AnniPanni skrev 2007-10-22 10:05:58 följande:
    Vet att det finns fall där dagis påstår att bonusmamman är hemma o då ska barnen vara hemma/deltid men så är det inte enligt skollagen. Sonen har rätt till fritids och dottern har rätt till dagis och då är det pappans arbetstid som gäller. Så arbetar han heltid har barnen rätt till barnomsorg heltid. Men det kan tyvärr krävas en del att övertyga kommunen om det i bland. Som boinusförälder så räknas man in i hushållets totala inomst så ja sonens fritisavg kommer att baseras på din+sambons inkomst medans dotterns bara kommer att baseras på hennes mammas inkomst.Du får dock vabba för båda barnen om de är sjuka under er vecka och du känner att du klarar det. Det är ju så att t om farmor/mormor mm får vabba.
    Kollat ang vab på flickan och de är bara på pojken då han är enbart är skriven hos oss....
  • TanjaS

Har ni någon aning vilken § i skollagen det gäller som man kan ta med och visa upp för dagis/skola

• TanjaS

Ringde skolverket idag och fick ett mail skickat till mig ang de här fallet. Hade vi inte vetat detta hade kanske karln vart tvungen att gå ner i tid till 15 timmar i veckan. Har ni samma problem ring gärna skolverket så får ni också ett mail där ni har lagen på er sida om ni inte ha möjlighet att vara hemma med er sambo/mans barn.

• Simben

TanjaS; du har fel..du får vabba för dottern oxå på era veckor eller tom på mammans veckor eftersom du är sambon med pappan. Jag har vabbat för min bonusson och han är skriven hos sin mamma så det spelar alltså ingen roll. Den som sagt så säger FEL!!!!!!!

• TanjaS

Jag får inte vabba för dottern och då får jag gå efter de som de på skolstyrelsen säger... De kan vara olika i olika kommuner de har jag märkt... MEN SOM SAGT VAR... en 4 åring är svårare att hålla efter än en 7 åring de kan vara positivt att kunna gå med om man ska passa dem... De kan inte alltid jag...

Simben skrev 2007-10-26 15:50:27 följande:
    TanjaS; du har fel..du får vabba för dottern oxå på era veckor eller tom på mammans veckor eftersom du är sambon med pappan. Jag har vabbat för min bonusson och han är skriven hos sin mamma så det spelar alltså ingen roll. Den som sagt så säger FEL!!!!!!!
  • Simben

Tanja; Menade alltså inte att du ska vabba utan att du får det..tycker det låter märkligt att det är olika från kommun till kommun...så tror ju fortfarande att den som sagt det har fel...men om du inte klarar det ska du ju själklart inte vabba..alltså inte för den andra killen heller utan då får ju pappan göra det såklart.

• jeikei
    TanjaS skrev 2007-10-22 20:17:03 följande:
    Har ni någon aning vilken § i skollagen det gäller som man kan ta med och visa upp för dagis/skola
    Som jag nu förstått de så är det reglerat i skollagen 2 a kap 6 §, tillsammans med ett prejudikat från Regeringsrätten gällande om sambo får jämställas med vårdnadhavaren eller inte Målnummer: 4484-97 Avdelning: 2 Referat: RÅ 1998 ref. 22..
    I skollagen står att barnomsorgs upplägg gäller vårdnadhavare/förälder och i regeringsrättens prejudikat står det att sambo ej går att jämställas med vårdnadshavare/förälder...
    Dock gäller tydligen inte detta när det handlar om VAB skulle jag tro, då det t.o.m är tillåtet att t.ex. farmor är hemma med sitt barnbarn.. där får man själv "välja" vem som ska vara hemma...
  • jeikei
    jeikei skrev 2007-10-27 11:38:14 följande:
    Som jag nu förstått de så är det reglerat i skollagen 2 a kap 6 §, tillsammans med ett prejudikat från Regeringsrätten gällande om sambo får jämställas med vårdnadhavaren eller inte Målnummer: 4484-97 Avdelning: 2 Referat: RÅ 1998 ref. 22..I skollagen står att barnomsorgs upplägg gäller vårdnadhavare/förälder och i regeringsrättens prejudikat står det att sambo ej går att jämställas med vårdnadshavare/förälder... Dock gäller tydligen inte detta när det handlar om VAB skulle jag tro, då det t.o.m är tillåtet att t.ex. farmor är hemma med sitt barnbarn.. där får man själv "välja" vem som ska vara hemma...
    Glömde säga att prejudikatet går att beställa på regeringsratten.se...
  • Simben

Just det ja..TS, har du kollat med försäkringskassan när det gäller vabbandet?? Tror nämligen det är dom som vet och inte skollagen i just det fallet. Lycka till med bebisen..kram

• Alltid

Klart du kan vabba för bägge barnen. Har inte med att göra var de står skrivna. Jag har själv vabbat för mitt bonusbarn som står skrivet ho sin mamma.

T.o.m mormor och farmor eller vem som helst som vårdnadshavarne godkääner får vabba. Detta har inget med kommunen att göra utan bara med försäkringskassan.

Vid 15-timmars barn gäller skollagen. Det är bara FÖRÄLDER som har 15-timmars. Har inget heller med att gör var barnen står skrivna. Du är inte förälder till något av dina bonusbarn alltså följer de sin pappas dvs FÖRÄLDERS schema. Detta finns reglerat i skollagen.

Svar på tråden Sjukskriven gravid med bonusbarn