Gluten-intolerant hund? Erfarenheter?
Ja, vad har ni för erfarenheter?
Är din hund gluten-intolerant? Vilka symptom visade den isåfall?
Och vilket foder är bra med lite spannmål i?
Tack på förhand..
Ja, vad har ni för erfarenheter?
Är din hund gluten-intolerant? Vilka symptom visade den isåfall?
Och vilket foder är bra med lite spannmål i?
Tack på förhand..
Min PB är inte glutenintolerant, men han har kraftig kolhydratsallergi. Jag ger honom Hill´s Lamm&Ris. Han skiter mindre med ett bra foder och hans allmänntillstånd är avsevärt bättre.
puff puff..
min förra hund var glutenintollerant. Fick han i sig gluten så slogs hela magen ut på honom och han kliade sönder sig så han fick stora sår. Tyvärr så kan jag inte ge tips på foder då de jag hade har slutats att tillverkas. Och sen så lagade jag till en del mat till han hemma. Han var även känslig mot för högt råprotein. Har hört att de två ofta hänger ihop.
www.standardt.se/sp/sp_entre.html
Enda spannmålet är ris!
Detta är ett riktigt bra foder till skillnad från många skitfoder som som innehåller mer vete än kött!
Tack för svaren.. Ska prova med ett spannmålsfritt foder ett tag.
Alltså, min hund hade en våldsam klåda i sina öron som liten.
Gick till en veterinär flera ggr, naturligtvis.
Veterinären hittade inget fel, utan sa att min hund nog hade glutenintolerans, och jag fick order om att ge henne specialfoder och INGET annat. Alltså inte minsta lilla smula skulle hon ha.
Hon fick det här fodret i flera månader på vet. inrådan plus att hon höll på att klia ihjäl sig, det blev inte bättre alls.
Till sist gick jag till blå stjärna för att se om de kunde komma på en bättre lösning.
Vad säger de då? JO, Hunden har en simpel SVAMPINFEKTION i öronen!!! Hon fick alltså droppar i 2 veckor sen var problemet ur världen.
Är fortfarande vansinnigt arg på den första veterinären som missade en så enkel sak så min hund fick lida i onödan i ett halvår!!
Alltså, mitt råd är att gå till en annat veterinär för att utesluta att det är något lätt avhjälpt problem.
Malinnx, Har tyvärr hört flera som haft i princip samma prblem som er.. Med dyra specialfoder som inte hjälpt ett smack..
Men det är alltså vi själva som misstänker gluten-intolerans o inte vet. så vi tänkte testa ge ett spannmåls-fritt foder o se..
orijen är ett foder som borde fungera bra.
som många redan skrivit. Var säker på att det är gluten allergi och inget annat. tycker många veterinärer slarvar ochställer förhastade diagnoser
Royal Canin allergenic eller liknande hette det fodret jag gav min hund. Säkert jättebra om man har hund med allergi. Dock väldigt dyrt, så har man en stor hund kanske man ska se sig om efter ett billigare foder.
Jag har en korthårig vorsteh-hane som plötsligt började bli dålig i magen, sket inne, drack mycket etc. Var till Veterinär som tog alla möjliga prover men som inte hittade inget fel. Bytte foder till Britt Care baserat på lamm och ris vilket löste problemet. Troligen är hunden glutenintolerant. Tillsätter dessutom majsolja och laxolja vilket gett en mycket glansigare hårrem.