• Stjärnor och månar

Tips på material om att sjunga med tecken

Hej! Har någon tips på bra material om att sjunga med tecken, böcker eller filmer? Var kan man köpa det? Skulle vilja ha de mest kända barnvisorna.  Hälsar Anna

• Svar på tråden Tips på material om att sjunga med tecken
  • Tösen24

Jag skulle oxå vilja veta, Har letat men inte hittat något.

• Lychee

Sjunga med tecken?

jag har en massagesaga? Men det kanske inte alls var vad du är ute efter.. är det typ imse vimse spindel sånger du letar efter?

Aa? menealle nauva calen ar? malta - may your ways be green and golden
  • Lychee

Åhh, vargadotter! Lär dig läsa ts ordentligt! *bannar mig själv och går ur tråden*

Aa? menealle nauva calen ar? malta - may your ways be green and golden
  • lurv

Lurvs sambo säger:
    Lite osäker om det finns något "modernt" material om detta. Har själv endast sett gamla slita VHS-filmer. Det jag kan rekommendera är att titta in på websidor som t.ex.:
    www.teckenwebben.se
    www.sdrf.se
    www.ling.su.se/tsp/

Annars får man ge sig ut och kontakta dövföreningar eller folkhögskolor med teckenspråksanknytning och fråga snällt om de har något material man kan få låna!

Troligtvis kommer kommentarer som; "döva sjunger inte" och "man sjunger inte på teckenspråk" att dyka upp, men visst finns det material!

Måste också ge ett homage till min före detta teckenspråkslärare som gjorde en helt underbar tolkning av "Han ser ut som en karl".

Lurv:
    Ska kolla med dagis som använder tecken till tal (TSS-TeckenSomStöd) och även sjunger med teckenstöd.

• anne h

Jag har Sånger med tecken, från HAB i Halmstad, tror de säljer den fortfarande.
    Sedan finns här även Sånghatten från Hatten förlag, Kika på Ika, samt senaste inköpet (köpte i dag, faktiskt... ) Julsånger på teckenspråk, från SDRF.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • calistra

Jag med,har letat eftersom min lilla behöver det.
    Ska höra på habb vad dom säger kan återkomma!

• anne h
    Mamma till tre kottar skrev 2007-10-28 11:17:48 följande:
    www.bittech.se/Sanger_med_tecken.pdf21 sånger med tecken - bara att skriva ut...(finns dvd/vhs att köpa om man vill:www.bittech.se/tecken.htm)
    Precis den vi började med, som jag gillar bäst fortfarande. Tyvärr har jag den bara på VHS..

Bra med pdf-en, ska lämna det till en kompis med små barn. Kanske förresten vore nåt för jobbet också.. *funderar* ska nog ta med en kopia dit och visa dem.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • calistra

Tack så mycket!
    Det ska nog jag också ge till jobbet!
    Tack igen

• Stjärnor och månar

Tusen tack för alla tips! Nu ska vi sjunga.....

• Tösen24

Tack för alla tips nu ska det inhandlas och sjungas.

• saile

Hej!

Ville bara tipsa om att vissa bibliotek har "äppelhyllor" och där kan man låna bl.a. dvd-filmer med teckensånger. Det har vi gjort till vår son Elias och på så sätt behöver man inte köpa alla dvd:er innan man vet om de är intressanta för barnet.

Vi har bara köpt Sånghatten, i övrigt lånar vi bl.a. Kika på Ika och Kom igång med teckensång. Man får låna dvd:er ur äppelhyllan gratis och vår kommun har en månads lånetid. Efter en månad är det kul att byta till en annan film. Det har funkat bra. Elias älskar sin sånghatten och hans egna tecknande har tagit fart sedan han började titta på musik-dvd. Han kan stå och se på dvd:n hur länge som helst och har lärt sig alla ljud som barnen gör där. Det är jättekul! Nu spexar han för oss i familjen och en favorit är att spela på läppen!

/Cissi

• Cissih

Jag undrar om det är någon som skulle kunna ge mig innehållsförteckningen på Kom igång med teckensång. Har fått den avbränd för att ge till dagis men vet inte vad alla sånger heter.
    /Cilla

• Septemberknodd

Kika på Ika och kom igång med teckensång går varma flera gånger om dagen hemma hos oss. Tea älskar dem! Och vi lär oss väldigt många tecken på det sättet med.

• Gorban

Vi kör Sånghatten. Sonen har säkert sett DVD:n några hundra gånger. Helt plötsligt började han härma tecknen och nu hänger han med på en hel del när de sjunger och tecknar. Kul!

• Familjen01

......

OBS!!! GRAFT SYNFEL!!! RESPEKTERA!!!
Svar på tråden Tips på material om att sjunga med tecken