• Äldre 28 Oct 20:02
    5062 visningar
    16 svar
    16
    5062

    Utfrusen av mammorna i grannskapet.

    Jag bor i ett nybyggt område i norra sverige. I nästan alla hus bor det barn. Av ca 15 hus så är det 7 som är födda 06. Min minsta tjej är född 05. Dom andra barnen är mycket äldre. I området är vi bara 4 som flyttat in ännu. Häromdagen fick jag reda på att mammorna till 06:orna fikar på dagarna hos en av mammorna som bor här. När min man träffade en av dom sa hon att "ja det är så kul att det finns så många barn här som är födda 06. Vi mammor träffas och håller ihop". Till saken hör att mamman som dragit igång den här gruppen känner jag sedan tidigare, helt plötsligt har hon och hennes man slutat hälsa och hon vänder medvetet bort ansiktet när vi träffas på stan. Jag fattar absolut ingenting, har inte gjort eller sagt ngt alls. Jag och min man har börjat funderat på ifall dom stör sig på att vi ligger först till med hur långt vi blivit klara med huset. Men det är ingen ursäkt att dra ihop massa mammor och utesluta en annan. Detta sårar mig jättemycket och jag känner inte att det är lika kul att bo här längre. Ångrar nästan att vi byggt utan vi skulle köpt ett färdigt hus istället. Där kanske inte grannarna stör sig riktigt lika mycket.Någon mer som råkat ut för liknande situation? Min man försöker peppa mig och tycker jag ska fokusera på mina andra kompisar jag har, men jag oroar mig för att min dotter inte kommer få vara med och leka med dom andra. Jättefånigt kanske, men jag mår piss för detta.

  • Svar på tråden Utfrusen av mammorna i grannskapet.
  • Äldre 28 Oct 20:13
    #1

    Känner dom varandra från någon bvc grupp?
    Jag håller med din man. Skit i dom och ha trevligt med dina andra vänner! Kram.

  • gormis­en
    Äldre 28 Oct 20:17
    #2

    Håller med sparv78! Skit i dem! Vet att det kan vara svårt, det är aldrig kul när man blir exkluderar från en grupp. Försök hitta på saker hemifrån en tid, så du slipper stöta på dem på promenader osv... Eller bjud hem dina andra vänner! Kram!

  • zezziz
    Äldre 28 Oct 20:18
    #3

    Jag känner faktiskt igen mig i det du skriver.
    Jag har själv flyttat in i ett nybyggt område och där har 4 st kvinnor fått bra kontakt som varit ute och gått promenader och sprungit tillsammans. Jag själv har pratat med dem och så men inte har jag blivit tillfrågad om jag vill följa med.
    Så tänker jag att det är säkert för att jag är lite överviktig för att de inte tror att man ska orka med.

    Så jag kan verkligen förstå att du känner dig lite utanför.
    Tyvärr vet jag inte riktigt hur du ska göra för att känna dig tillfreds.
    Men jag önskar dig lycka till!!

  • Joje
    Äldre 28 Oct 20:23
    #4

    Det är så tråkigt att höra om sånt här.... Att vuxna människor håller på med så larviga saker som utfrysning pga bagateller!

    Nej, usch.... håll dig till dina vänner istället och njut av ert nya hus!! De där mammorna verkar inte vara mycket att ha...

  • Äldre 28 Oct 20:26
    #5

    Dom känner inte varandra sedan tidigare utan det är en av mammorna, hon som jag kännt sedan tidigare som dragit ihop alla 06-0r. I den gruppen är det ytterligare en mamma som jag kännst sedan tidigare. En av mammorna tyckte det var så hemskt tråkigt för hennes äldsta dotter att granntjejen tvärs över är ett år äldre... Va, kan barn inte leka när skiljer ett år emellan??? Måste dom tillhöra samma årskull? Zezziz: Visst känns det tråkigt att när man längtat efter sitt nybyggda hus bara känna den här känslan av utfrusenhet.

  • Belana
    Äldre 28 Oct 20:27
    #6

    Sällan ha rjag hört Norrlandsjante så starkt som här. Inte ska du ångra att ni bygger ert hus etc. Stör sig folk på sånt är de inte mycket att ha som vänner, faktiskt. Speciellt inte när det finns andra man är vän med.

    Sedan kan det vara så att hon glömde bort dig i början, de andra träffades på BVC och körde vidare och nu rullar det på för att det är så invant. Hon kanske vänder bort huvudet för att hon skäms för detta och tycker det är jobbigt. För att hon inte vet hur hon skulle förklara för dig.

    Jag kommer på 2 saker du skulle kunna göra:
    - fråga om du får vara med nästa gång de ses. Rakt på, så här (och var jättevänlig). Jag har hört att ni är några föräldralediga här i området som brukar träffas med jämna mellanrum. Det vore så kul att få lära känna er andra som bor nära lite bättre. Får jag komma med nästa gång?
    Sedan är du helt tyst tilsl personen svarar. Du ler bara och väntar på svar. Antyd INGET om något "född 06" eller något annat som du angivit som förklaring här ovan. Låt den du frågar förklara.

    - fokusera på dina andra kompisar och sluta bry dig om dessa andra.

  • gormis­en
    Äldre 28 Oct 20:27
    #7

    Det tråkigaste (?) med det hela är att barnen ser hur de vuxna gör och behandlar sina kompisar på samma sätt Usch!

  • Äldre 28 Oct 20:47
    #8

    gormisen: Usch... det är precis det jag är rädd för. Dom påverkas fullt ut av hur föräldrarna gör. Trodde aldrig att det är en sådan mentalitet som det är i många nybyggda områden. Man måste tydligen vara si eller så för att platsa in. Har aldrig någonsin varit utsatt för utfrusenhet eller mobbning tidigare. Måste säga att det känns för djävligt. Tycker det är pinsamt att prata med min man om det, precis som att man inte har kompisar. Vilket jag iof sig har, men ngt fel måste det vara på mig eftersom jag inte platsar.

  • zezziz
    Äldre 28 Oct 20:51
    #9

    Jag kan också tro som Belana.
    De kanske har kört på som vanligt med sina träffar och tycker nu i efterhand att det är pinsamt att fråga.
    Så har du mod så tycker jag att du ska fråga om du får komma med.
    Du kan ju alltid säga att du gärna vill att ditt barn ska träffa andra barn

  • syrra
    Äldre 28 Oct 20:53
    #10
    Nenne: fy vad trist men jag tycker att du ska göra som Belana föreslår. Bjud in dig själv utan att syfta på att de andra är födda 06.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • gormis­en
    Äldre 28 Oct 20:56
    #11

    Nenne: Det klart det inte är nåt fel på dig! Tänk inte så! Det är ALLTID de som mobbar som det är fel på! ALLTID!!!!

  • Belana
    Äldre 28 Oct 21:12
    #12

    Jag håller med gormisen: lägg inte skulden på dig själv! Du har ju inte gjort någonting, du har verkligen ryggen fri.

  • Äldre 31 Oct 08:33
    #13

    Konfrontera dem!
    Fråga rakt ut vad det är som har hänt eftersom de behandlar dig som de gör.
    Visa dina barn att man står på sig och är modig genom att föregå med gott exempel.
    Stor kram och lycka till!


    ..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Äldre 31 Oct 08:39
    #14

    Kan du inte bjuda hem alla till dig?

    Hoppas det löser sig!

  • Magnus Mollin
    Äldre 31 Oct 11:15
    #15
    Ullegulle78 skrev 2007-10-31 08:33:37 följande:
    Konfrontera dem!Fråga rakt ut vad det är som har hänt eftersom de behandlar dig som de gör.Visa dina barn att man står på sig och är modig genom att föregå med gott exempel. Stor kram och lycka till!
    Det är så sant!
  • Mialid
    Äldre 24 Nov 11:56
    #16

    Belana tycker jag hade ett jättebra förslag! Förstår dock att det kan vara svårt att samla mod så det räcker.

    Vi bor i ett område med många nybyggda hus (vårt är dock från 50-talet). Det verkar som om många tävlar om vem som har nyast bil, båt, finast hus och trädgård osv. Måste vara jobbigt att hela tiden leva under den pressen (jag älskar mitt lilla fula hus i eternit). Oavsett om de är avundsjuka på ert hus eller ej så är det ju inte någon anledning till att frysa ut dig.

    Om du "vågar" -  gör som Belana föreslog. Det kanske är så att de inte vågar fråga dig av någon anledning. Ibland kan man få felaktiga intryck av varandra och går på var sitt håll och blänger, fast båda vill ha kontakt. Man borde över lag våga "störa" sin omgivning mer. Tänk vad många goda vänner man kanske har missat bara för att man inte vill störa.

Svar på tråden Utfrusen av mammorna i grannskapet.