• LilMe

34/35-veckors-bebis

Hej! Provar att skriva här inne också!

Undrar om det är någon som fött vid 34 eller 35 veckor, och hur det gick med amningen? Kom det igång på en gång? Orkade bebis amma fullt, eller var det pump+flaska som gällde?

Just nu är jag 33+4 och det kan mer eller mindre sätta igång när som helst. Har börjat titta på bröstpumpar, men vet inte om en vanlig manuell räcker eller inte?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden 34/35-veckors-bebis
  • HelenaC78

Våran dotter föddes v.35+4, (31/7-07) satte i gång att pumpa direkt dagen efter hon föddes o det funkade bra. Men el-pump på BB. Hon matades med kopp dom första dagarna med min bröstmjölk + att hon fick lite bröst. Jag fick bara amma henne några minuter för mer orkade hon inte. Har en handpump här hemma nu! Men eftersom min amning fungera bra sen vi åkte hem har jag knappt behövt använda den. Mest för att lätta på trycket nån gång... (dock inte så bra eftersom mjölkproduktionen ökar)

• lilla piraja

Hej, hur har det gått för dig? Min dotter föddes v. 34 + 0, och efter 3 v på neo med amningshjälp och vårtnapp så funkade äntligen amningen! Tyvärr bara i en månad, sen började hon somna vid bröstet då hon åt, fick ej tillräckligt med näring, så jag pumpade o gav henne i flaska istället, tills hon var 5 1/2 månad. Det funkade bara att pumpa med elektrisk för mig, men den funkade finfint, den gula, medelas symphony, tyckte jag var bäst, hyrde från sjukhuset.

• Kulann01

Sonen kom v 35 och ammades från dag 2, men han orkade inte fullammas, så han sondades min bröstmjölk, ca 2 veckor. Sedan fullammades han!

• Mimmis74

Min dotter föddes i vecka 35 och det gick inte alls med amningen. Jag kämpade verkligen med den och jag hade inget att ge Elsa, så till slut började vi med flaska istället, fungerar superbra! Sambon kan vara delaktig på ett annat sätt.

(¯`°?.¸ ღ Mitt hjärtegryn Elsa ღ ¸.?°´¯)
  • twinstar

Vår dotter föddes i vecka 34+5, när hon var tio dagar gammal var hon redo att äta själv med ammningsnapp och vi kunde ta bort sonden!!

• twinstar

Vår dotter föddes i vecka 34+5, när hon var tio dagar gammal var hon redo att äta själv med ammningsnapp och vi kunde ta bort sonden!!

• PyretS

Vår dotter föddes i v 35+0 och kom i stort sett igång på en gång med amningen. Första dygnet (bortsett från direkt efter förlossningen)ville inte bm att hon skulle få suga eftersom hon var liten och behövde spara sin energi (det är ju väldigt energikrävande för så små barn att amma) och precis som Pilea så trodde inte barnmorskorna att hon skulle ha utvecklas sugtekniken än, så de tilläggsmatade henne till dygn 2. Efter det började jag amma och det funkade hur bra som helst. Fast man fick stimulera henne lite ibland; hålla på med händer och fötter för att hålla henne vaken.

• Jennjen

Min första pojke föddes i v34+5, han kunde amma bra från början, men jag använde pumparna de hade på neonatal...hade ingen hemma.
    Jag helammade efter 3veckor.

• ElinMaria

Min lilla tjej är född redan i vecka 32+6 och jag har helammat henne sen hon var en vecka gammal. Innan dess hade hon sond och jag ammade en del och resten fick hon i sonden. Om du får en prematur får du låna en pump gratis från sjukhuset. I alla fall är det så här i Stockholm, antar att det borde vara likadant på andra ställen. Pumparna de har på sjukhuset är mycket bättre än de man kan köpa i affärerna. Jag använde amningsnapp de första sex veckorna eftersom hon inte fick tag om bröstet utan. Jag helammar fortfarande nu och hon är snart fem månader gammal. Kommer göra det nån månad till, sen är det dags för smakisar.

• Mumin75

Mina tvillingtjejer föddes i vecka 34. De kunde inte amma och fick sondmatas... Jag fick pumpa under tiden och efter ca 3 veckor började amningen fungera och vi fick åka hem men jag gav upp amningen ganska snabbt efter hemkomsten då de tog så lång tid på sig vid matningarna... de kunde ligga o suga i 40-60 minuter var... så när man var färdig med båda var det typ bara o börja om igen... fick heller aldrig till det med dubbelamning så jag gick över till pumpning och bröstmjölk på flaska istället.

• lilla piraja

Hej, tittar in här o undrar hur det är med dig? Hoppas allt är bra med dig o bebbe..

• Cecci78

35+2, vi började amma o pumpa på BB och lånade sedan hem en elektrisk men det kom aldrig igång tillräckligt mycket, han fick i sig för lite för han orkade amma mindre o mindre tills vi åkte in till barnakuten för han åt så dåligt. De sa att vi skulle börja med ersättning, då var han drygt en månad. Delammade till ca 5månader sen ville han inte mer.

• ninaboel

Vår tjej föddes i 35+5 och det fungerade inte med amningen i ett huj precis. Pumpade och matade med drickskål/snipa på BB och fortsatte med det även hemma varvat med att testa bröstet med amningsnapp och utan.

Men det var väl inte bara hon som hade problem utan jag också eller vad man ska säga *ler* Tyckte det gjorde rätt så ont, hade svårt att hitta bra grepp och ställningar.

Men nu när hon är 4 veckor tycker jag att vi fått till det ganska bra faktiskt!

• Mama2B

Vår son föddes i 35+0. Han var trött pg av gulsot och fick väckas var tredje timma för att matas. Han lärde sig aldrig amma och trots ett evigt pumpande så sinade min mjölk. Slutade amma helt vid 2,5 månad och har därefter gett ersättning.

• jordgumman

Våra flickor föddes i v. 34+5 och de "muggades" med ersättning. De tränade även amning, men orkade inte suga längre stunder. De kunde dock suga rätt och fick i sig lite. Jag pumpade även ur mjölk som de fick i mugg. De behövde aldrig sond. Vi har fortsatt med ersättning och amning.

Svar på tråden 34/35-veckors-bebis