• Anonym (orolig)

Risk i % för tre missfall i följd?

Hej!

Jag är i början på min tredje graviditet...

De första två har slutat med Mf

Nu är jag såklart väldigt orolig för ytterligare ett Mf.

Nu till min fråga?

E det någon som vet någon statistik på hur vanligt det är att drabbas av 3 Mf i följd?

• Svar på tråden Risk i % för tre missfall i följd?
  • Unna

Här finns info om att knappt en procent får tre missfall i följd. Håller med Linsen om att det kan vara missvisande att se till hur det är på ett sånt här forum där de som är oroliga behöver prata av sig.

Upprepade missfall

Om du haft minst tre missfall i följd talar man om upprepade missfall. Det är mycket ovanligt. Knappt en procent av de par som försöker skaffa barn råkar ut för upprepade missfall. Det kan drabba både kvinnor som tidigare fött barn och de som inte gjort det.

Efter tre missfall kan en gynekolog remittera dig till en större sjukhusklinik för en utredning. Då utreds om du och din partner har normala kromosomer och om du har oupptäckt diabetes, en ämnesomsättningsrubbning eller någon sjukdom i immunsystemet. Om undersökningarna talar för att du är frisk är möjligheterna stora att få ett barn under nästa graviditet.
    www.vardguiden.se/Article.asp

Upprepade missfall

Om man har fått ett missfall ökar inte risken väsentligt för att man ska få missfall vid en kommande graviditet.

Detta är naturligt vis en klen tröst för den kvinna som mist ett blivande barn, men det kan i förlängningen ge tillförsikt för en kommande graviditet. Enligt statistikens lagar är risken för missfall i det närmaste densamma vid varje graviditet. Det är därför inte helt ovanligt att man får två missfall före en lyckad graviditet - så man ska inte tappa modet.
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

• Magggie

Jag har haft 4 mf på rad,så de är inte omöjligt,vi ligger under itredning nu...inte roligt...

• Rolla

Jag hoppas verkligen att alla vi slipper missfall.
    Jag har blivit gravid 2 ggr genom IVF o båda ggr har jag fått missfall. Nu e jag inne på min tredje gång--- Jag kan inte tänka mig ett tredje missfall!

Önskar er all lycka till

• Anonym

Jag har haft 3MF....nu gravid i v15...Har tre underbra tjejer innan..
    3 graviditeter sen 3MF/MA nu gravid igen...

Idag berätta min läkare att av 10ggr man är gravid blir det 3 barn....

Många får MF utan att veta om det...man tror det är mensen ....

• Anonym (längtar)

Har läst på en fråga doktor sidag ang. upprepade missfall (3st eller flera). Där skrev hon att vid första grav. 10% risk, efter 3 missfall ökar risken till 45% vid en nästa graviditet och efter 5 missfall är det så mycket som 75% risk för ytterligare ett.

Har själv haft 3 missfall, så känns ju inte speciellt roligt att läsa (45% risk)

Man får bara hoppas på det bästa, och att utredningen går bra.

• Anonym

tredje ma/mf här.. men som sagt risken minskar och tillåt dig känna glädje över din graviditet..

• Me o Mike

Jag tror inte på detta med att ju fler mf man har desto mer ökar risken!!
    Men alla hör ju tydligen olika från sina läakre känns det som! Jag har som sagt haft 2 mf på 6 månader och är nu gravid en 3:e gång.. Är snart i vecka 20..

• Unna

Risken för missfall är exakt lika stor för varje graviditet, det kan variera mellan 10-35% beroende på ålder. Men det är ovanligt att få tre eller fler på raken, därav att det bara är 3% risk att få 3 eller fler missfall.
    Men om det är så att man verkligen har ökad risk för missfall, då är det ju en annan sak, då gäller ju inte denna statistik.

• carro 27

Alltså jag bli jätte rädd när jag läser detta.Har haft utomkveds och missfall efter varandra. Ett i somras och ett nu i okt. Jag är verkligen livrädd att det ska hända igen, hur ska liksom kroppen orka sig igenom ett missfall till. Känslomässigt är det ju en riktig berg och dal bana som man åker när man fått ett missfall. Rädslan sitter fortfarande kvar efter mitt missfall i okt då dom trodde först att det var ett x igen. Vet inte om jag nånsin kommer våga bli gravid igen???? Det känns hemskt för jag vill så gärna ha en liten bebis igen.Men som sagt just nu velar jag...hoppas ni andra har tur nu att det gå vägen. Kram till er alla!

• Anonym (3:e gången)

Jag försöker också tänka att det blir tredje gången gillt. Har fått två mf i rad på mindre än två månader. Frågan är bara hur man ska våga försöka en tredje gång...Blir gravid extremt lätt men verkar förlora dem lika lätt.

• Anonym ((a))

Många uttrycker sin oro för att bli gravida igen och för att det ska bli ytterligare ett missfall. Jag tror att man någonstans måste bestämma sig för vad man vill och vad det kan innebära. Att man är förberedd både på det värsta och det bästa kan hjälpa en när man åter blir gravid igen. Jag var totalt livrädd inför en ny graviditet men bestämde mig för att det var värt det även om jag så skulle få ett mf till. Så sätt er ner och gå igenom all smärta och sorg och fråga er själva ifall ni orkar gå igenom det en gång till. Och när ni är gravida igen så försök få upprepade vul, det är en tröst att åtminstone få reda på en gång ifall det går åt skogen så man slipper gå i veckor ovetandes. Hoppas alla ni osäkra orkar och se till att försöka leva under denna period och njut av era nära och kära och lev inte bara för plusset. Lycka till alla!

3:dje gången gillt (lilltjejen idag 3 månader)

• Anonym (3:e gången)

Men jag kommer inte så långt så att det går att göra ett vul och se nåt...Har fått mf 2 ggr en vecka efter jag plussat ungefär. Denna gången har jag inte ens ringt mvc/gyn, fick ju absolut ingen hjälp första gången utan fick boka ett privat vul istället.
    Får man en utredning efter 3 missfall även om något/några av de missfallen inte finns journalförda?

• Linsen

Ja det ska du få! Att du kan bli gravid så lätt är oerhört positivt. Det är bättre att kunna bli gravid och få mf än att inte kunna bli gravid alls. För kan du bli gravid så brukar det oftast till slut resultera i ett barn enligt en gynläkare jag hade. När man är mitt uppe i sina missfall så ser framtiden så mörk ut och man kan lätt tro att det är något fel på sin kropp men sannolikt så har man helt enkelt haft oturen att få "fel" ägg befruktat. Men nånstans där så finns guldägget så fortsätt kämpa.

• Rosen3

Hur har det gått för er alla? 

Jag har själv fått två missfall på raken (ett MA och ett tidigt MF).

Är rädd att det ska hända en gång till men hoppas ju såklart på tredje gången gillt :)

• Samanta245
    Magggie skrev 2007-11-07 15:43:07 följande:

Jag har haft 4 mf på rad,så de är inte omöjligt,vi ligger under itredning nu...inte roligt...

Hur gammal är du 
Svar på tråden Risk i % för tre missfall i följd?