• Samir1965

barn som dör i magen? :(

Är det så vanligt som det verkar sig vara???
    Jag känner för er som gått igenom detta.

Men hur vanligt är det..? Eller är det bara ren otur.
    Känner en kvinna som drack och rökte men barnet blev fullt frisk.

Känner en annan kvinn som hade anorexia men barnet blev fullt frisk.

• Svar på tråden barn som dör i magen? :(
  • barnsäng

Jag hade inte ett sent missfall utan ett intrauterint dödsfall som det så vackert kallas efter v. 28.

För min del så hade det ingenting med mig och mitt leverna att göra. Inte heller var det otur. Jag vill inte kalla det otur. Det var personalen som gjorde upprepade misstag som ledde till att min son dog 8 dagar efter bf några timmar innan jag förlöste honom eftersom jag bland annat blev smittad med en köttätande bakterie av just personalens händer.

När jag blev medlem här 2004 så läste jag om oroväckande många som förlorade sina barn på ett eller annat sätt. Men jag trodde inte att det fanns någon annan som drabbats av sjukhusslarv. Jag hade fel där också. Det finns fler om än inte så många.

På sjukhuset där jag födde min son var det samma år ungefär 11 små liv som dog. 3 fall blev anmälda, däribland mitt fall. Resten av barnen dog i magen eller direkt efter förlossning av syrebrist, mekoniumfyllda lungor, navelsträngar runt halsen etc. Ja sånt som man i normala fall oroar sig för. Jag bor i en medelstor stad med ett sjukhus så 11 barn är rätt mycket anser jag. Förutom 2 bebisar, tvillingpojkar, som dog i januari det året, en flicka som dog på sommaren så dog resten av barnen på hösten. Inte vet jag varför jag skriver just den informationen.

Vi var till exempel bara två kvinnor som födde barn ungefär samtidigt den dagen på samma avdelning. Bägge barnen dog. Läskigt va?

Ja sitter man och funderar på såna här saker så hinner man bli gråhårig. Hur som helst så är vi änglaföräldrar nog inte så många i förhållande till hur många barn som föds. MEN jag tycker nog att kvinnor bör vara lite bättre informerade om vad som kan hända. Fast hur ska man informera utan att oroa?

• jassy
    Man vet ju att det har mycket med åldern att göra.
    Däremot betyder inte det att " Alla " äldre gravida drabbas.

Det är även kopplat med övervikt, dock inte den vikten man lägger på sig under en graviditet eftersom man bär den en sådan kort tid.. drygt  6 månader som högst när vissa börjar att lägga på sig. men har man ett bmi vid inskrviningen så kan man drabbas.

Håller däremot med om att det endast är ren otur
    Tror absolut inte så mkt själv på det här med åldern/övervikt osv.

För fullt friska mammor " unga " har förlorat sina barn på det här viset.

Jag undrar bara?
    Hur stor procent av kvinnor som förlorar på det här viset..?
    Jag menar det är så mycket som kan gå fel i en gravidtete, så undligt är det att det blir några barn alls..
  • Anonym (drabbad)

Läste i tidningen idag att av alla barn som föddes åren 2001 till 2005 så dog färre än 1% i magen, som nyfödda eller under första levnadsåret (källa UNT 071107).

Alltså inte särskilt många, men ändå alldeles för många!!!

• jassy
    Det är nog för att kvinnor som blr gravid är mindre överviktiga och yngre. Tror jag!
  • jassy
    barnsäng skrev 2007-11-06 23:06:28 följande:
    Jag hade inte ett sent missfall utan ett intrauterint dödsfall som det så vackert kallas efter v. 28.För min del så hade det ingenting med mig och mitt leverna att göra. Inte heller var det otur. Jag vill inte kalla det otur. Det var personalen som gjorde upprepade misstag som ledde till att min son dog 8 dagar efter bf några timmar innan jag förlöste honom eftersom jag bland annat blev smittad med en köttätande bakterie av just personalens händer.När jag blev medlem här 2004 så läste jag om oroväckande många som förlorade sina barn på ett eller annat sätt. Men jag trodde inte att det fanns någon annan som drabbats av sjukhusslarv. Jag hade fel där också. Det finns fler om än inte så många.På sjukhuset där jag födde min son var det samma år ungefär 11 små liv som dog. 3 fall blev anmälda, däribland mitt fall. Resten av barnen dog i magen eller direkt efter förlossning av syrebrist, mekoniumfyllda lungor, navelsträngar runt halsen etc. Ja sånt som man i normala fall oroar sig för. Jag bor i en medelstor stad med ett sjukhus så 11 barn är rätt mycket anser jag. Förutom 2 bebisar, tvillingpojkar, som dog i januari det året, en flicka som dog på sommaren så dog resten av barnen på hösten. Inte vet jag varför jag skriver just den informationen.Vi var till exempel bara två kvinnor som födde barn ungefär samtidigt den dagen på samma avdelning. Bägge barnen dog. Läskigt va?Ja sitter man och funderar på såna här saker så hinner man bli gråhårig. Hur som helst så är vi änglaföräldrar nog inte så många i förhållande till hur många barn som föds. MEN jag tycker nog att kvinnor bör vara lite bättre informerade om vad som kan hända. Fast hur ska man informera utan att oroa?
    Herregud läste din förlossnings " ber'ttelse "
    Lät som en mardröm. beklagar verkligen och hoppas att du fått igenom anmälan..
  • LLindblom

Jag har varit riktigt förtidsnojjig ang plötslig spädbarndöd just pga att jag läst att rökning är en av riskfaktorerna och ca 70% av släkt och familj röker. Men så idag när jag fick reda på att en bekants bebis dött i plötslig spädbarndöd så slog det mig att det kan hända även i magen.

Jag är nu i v.33 och är helt sinnessjukt skrajj för att detta ska hända.
    Men det verkar som att det inte finns en do or dont lista som man kan försöka hålla sig efter.
    Hur gör ni andra för att "lugna" de oroliga nerverna?

Jag varken röker, dricker eller är under/överviktig.
    Men Oturen kan ju komma endå :(
    Hemskt!!

• Julia08

Dessvärre så verkar det inte så ovanligt! jag har själv förlorat ett barn i v.17, fick aldrig svar på vad som gick fel!

• Tezzan84

Jag förlorade min fina Frans i v 38+3.. Han somnade bara in i min mage. Dem hittade inget fel på varken mig eller Frans... Under graviditeten så rökade och drack jag inte, jag solade inte magen och jag åt inte insjöfisk eller åt brieost.., osv... hmm då kan man kalla det otur att snubbla på mållinjen!!

• Anonym (mamma till K)
    LLindblom skrev 2010-11-08 00:24:20 följande:
    Jag har varit riktigt förtidsnojjig ang plötslig spädbarndöd just pga att jag läst att rökning är en av riskfaktorerna och ca 70% av släkt och familj röker. Men så idag när jag fick reda på att en bekants bebis dött i plötslig spädbarndöd så slog det mig att det kan hända även i magen.

Jag är nu i v.33 och är helt sinnessjukt skrajj för att detta ska hända.
    Men det verkar som att det inte finns en do or dont lista som man kan försöka hålla sig efter.
    Hur gör ni andra för att "lugna" de oroliga nerverna?

Jag varken röker, dricker eller är under/överviktig.
    Men Oturen kan ju komma endå :(
    Hemskt!!
    Jag har en syster som var med om samma. V. 38-39. Fruktansvärt och jag är också supernojjig.
    Under min första förlossning var jag säker att jag fött och jag hörde ingenting. Blev livrädd och frågade varför skriker hon inte?? Jag hör inget. Och dom sa att barnet har inte kommit ännu... Va lite väck efter nästan 3 dygn utan sömn samt lustgas. Jag är lika nojjig nu när jag väntar mitt andra, men jag försöker hålla mig lugn. Lite lättare när man har en 2-årimg som vill ha uppmärksamhet. :)

Man kan be om lite fler BM-besök där dom lyssnar på hjärtat. Men hur mycket koll dom än har så kan man ju aldrig vara säker. Min BM sa att det är så från att man blir gravid och sen resten av livet att man kommer oroa sig för sina barn. Man får försöka inse att man ska njuta alltid. Ta vara på dagarna. Men samtidigt så kan man inte oroa sig resten av livet för saker som kan hända. Då missar man ju allt det roliga. OM det värsta skulle hända så får man ta det då. Inte innan.
  • SofiaEmmy
    Anonym (mamma till K) skrev 2010-11-11 17:01:37 följande:
    Min BM sa att det är så från att man blir gravid och sen resten av livet att man kommer oroa sig för sina barn. Man får försöka inse att man ska njuta alltid. Ta vara på dagarna. Men samtidigt så kan man inte oroa sig resten av livet för saker som kan hända. Då missar man ju allt det roliga. OM det värsta skulle hända så får man ta det då. Inte innan.
    ...tack för de raderna... jag ska ha de i åtanke...=)... går just nu igenom ett fjärde jobbigt MA... varje graviditet är en skräckupplevelse tills bebisen kommer... men jag måste lära mig i framtiden att ta vara på dagen även om jag vet att oddsen är emot mig...
  • Anonym (Sara)

Förlorade min son i v41+6. Han dog i magen. Hade inte känt några rörelser på ett dygn och åkte till sjukhuset. Väl där gjordes ultraljud och man konstaterade att han hade dött... 

Det var inget fel på sonen eller mig, moderkakan hade fått fullt med proppar (infarkter). Troligen hade dom uppkommit under dom sista två dagarna under graviditeten. Min teori är att han var där inne för länge. Så se till att aldrig gå för länge över tiden! Överburenhet riskerar barnets liv och även mammans.

• Anonym (Sara)

Glömde skriva. Risken att barnet dör i magen efter v32 är 1 på 4 000. Extrem otur med andra ord. Jag rökte inte, drack inte, var inte särskilt överviktig. Finns ingen annan förklaring än överburenhet och förbannad otur.

• MinEmPsi
    I svergie är det ca 300barn som dör i magen, , varje år i sverige så föds det ca 100 000barn.
    Jämför detta antalet så är det inte så vanligt att barn dör, men ändå så händer det allt för ofta..

Varför barn dör i magen är olika 

I Sverige är de vanligaste orsakerna avlossning av moderkakan, dåligt fungerande moderkaka, infektion, missbildning/kromosomavvikelser. Vissa sjukdomar hos modern tex diabetes och havandeskapsförgiftning innebär en ökad risk. Ibland hittar man inga svar.

Min dotter dog v.31+4 av hellp syndrom som aldrig upptäcktes i tid - en allvarlig form av havenskapsförgiftning.

• alessandrosthlm82

Mitt ex fick m issfall vecka  14. det sjuka är att trots att hon var i barnmorska flertl gånger så upptäckte dom inte att barnet hade stannat upp i vecka 7.
    Skulle aldrig vilja låta en man se det som jag fick. där hon låg på govet o blod i heöa lägenheten. ush. men ny kula är troligtvis på G

• Anonym (Också drabbad)
    Peecock skrev 2011-01-24 09:21:52 följande:
    Ush...överviktig sedan tidigare och känner mig körd !
    Du ska inte vara orolig. Det är många överviktiga kvinnor som föder friska barn. Likaså är det många kvinnor som förlorar sina barn trots att de varken är överviktiga, röker, dricker eller gör minsta avsteg från Livsmedelsverkets rekommendationer om kost. Som jag själv. Jag fick en subklinisk infektion, med andra ord - vår dotter dog av blodförgiftning till följd av bakteriell infektion och jag själv hade inga som helst symtom. När jag undersöktes var det enda "felet" på mig att jag hade en lindrigt höjd sänka, jag var "varken riktigt frisk eller sjuk", som läkaren sa. Och jag kände som sagt ingenting, en dag var det bara helt stilla i magen i vecka 39.

Cirka 3 promille av alla graviditeter slutar med IUFD. Jag kan fortfarande inte riktigt ta in att det hände oss och jag gråter fortfarande ibland. Jag saknar vår dotter så fruktansvärt och tycker att hela världen kan ta sig i häcken vissa dagar. De dagarna kan ingenting väga upp det jag förlorat, känns det som.

Om man fixerar sig vid något så ser man det överallt. Nu när också jag drabbats så kryper det fram att den, den och den också råkat ut för det, eller känner någon som gjort det. Det är inget man berättar på fikarasten direkt. Det ÄR ovanligt, men våra nätverk är stora så vi kommer i kontakt med det. Informationsflödet är också stort och vi påverkas starkt av vissa saker, som detta. Det fastnar, till skillnad mot mycket annat i mediebruset.

Därför får vi intrycket av att det är vanligare än vad det är. Men 3 på 1000 är enligt mig inte "väldigt ovanligt", inte nu längre. Någon måste ju vara den där promillen också.
  • Natou

Hej jag förlorade min Sofi-lea i v 22+1 och dem hittade frl på mig eller på henne. Det värsta är att sjukhuset hade dött förklarat mig. Och dem då att eftersom det var v 22 dem skulle ta hand om barnet. Efter några veckor ringde dem och frågade hur har vi tänkt. Och alla papper tog tid eftersom jag var dö enligt sjukhuset. Hemsk

• Anonym (friskung)

Min bebis dog i vecka 23 i magen. Jag är 33 år, fullt frisk, röker ej, dricker aldrig, motionerar, smal m.m m.m...
    Har även två normala graviditeter tidigare, helt utan komplikationer.
    Väntar provsvar från obduktion och prover på mig... känns helt overkligt att detta kunnat hända.

• cirkusmusen
    barnsäng skrev 2007-11-06 23:06:28 följande:

Jag hade inte ett sent missfall utan ett intrauterint dödsfall som det så vackert kallas efter v. 28.

För min del så hade det ingenting med mig och mitt leverna att göra. Inte heller var det otur. Jag vill inte kalla det otur. Det var personalen som gjorde upprepade misstag som ledde till att min son dog 8 dagar efter bf några timmar innan jag förlöste honom eftersom jag bland annat blev smittad med en köttätande bakterie av just personalens händer.

När jag blev medlem här 2004 så läste jag om oroväckande många som förlorade sina barn på ett eller annat sätt. Men jag trodde inte att det fanns någon annan som drabbats av sjukhusslarv. Jag hade fel där också. Det finns fler om än inte så många.

På sjukhuset där jag födde min son var det samma år ungefär 11 små liv som dog. 3 fall blev anmälda, däribland mitt fall. Resten av barnen dog i magen eller direkt efter förlossning av syrebrist, mekoniumfyllda lungor, navelsträngar runt halsen etc. Ja sånt som man i normala fall oroar sig för. Jag bor i en medelstor stad med ett sjukhus så 11 barn är rätt mycket anser jag. Förutom 2 bebisar, tvillingpojkar, som dog i januari det året, en flicka som dog på sommaren så dog resten av barnen på hösten. Inte vet jag varför jag skriver just den informationen.

Vi var till exempel bara två kvinnor som födde barn ungefär samtidigt den dagen på samma avdelning. Bägge barnen dog. Läskigt va?

Ja sitter man och funderar på såna här saker så hinner man bli gråhårig. Hur som helst så är vi änglaföräldrar nog inte så många i förhållande till hur många barn som föds. MEN jag tycker nog att kvinnor bör vara lite bättre informerade om vad som kan hända. Fast hur ska man informera utan att oroa?

Jag har också läst din förlossningsberättelse, är helt chockad över hur det kunde gå till på det sättet. Vet inte ens vad jag ska säga men jag hoppas att den personal som felade får allvarliga konsekvenser. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden barn som dör i magen? :(