Peecock skrev 2011-01-24 09:21:52 följande:
Ush...överviktig sedan tidigare och känner mig körd !
Du ska inte vara orolig. Det är många överviktiga kvinnor som föder friska barn. Likaså är det många kvinnor som förlorar sina barn trots att de varken är överviktiga, röker, dricker eller gör minsta avsteg från Livsmedelsverkets rekommendationer om kost. Som jag själv. Jag fick en subklinisk infektion, med andra ord - vår dotter dog av blodförgiftning till följd av bakteriell infektion och jag själv hade inga som helst symtom. När jag undersöktes var det enda "felet" på mig att jag hade en lindrigt höjd sänka, jag var "varken riktigt frisk eller sjuk", som läkaren sa. Och jag kände som sagt ingenting, en dag var det bara helt stilla i magen i vecka 39.
Cirka 3 promille av alla graviditeter slutar med IUFD. Jag kan fortfarande inte riktigt ta in att det hände oss och jag gråter fortfarande ibland. Jag saknar vår dotter så fruktansvärt och tycker att hela världen kan ta sig i häcken vissa dagar. De dagarna kan ingenting väga upp det jag förlorat, känns det som.
Om man fixerar sig vid något så ser man det överallt. Nu när också jag drabbats så kryper det fram att den, den och den också råkat ut för det, eller känner någon som gjort det. Det är inget man berättar på fikarasten direkt. Det ÄR ovanligt, men våra nätverk är stora så vi kommer i kontakt med det. Informationsflödet är också stort och vi påverkas starkt av vissa saker, som detta. Det fastnar, till skillnad mot mycket annat i mediebruset.
Därför får vi intrycket av att det är vanligare än vad det är. Men 3 på 1000 är enligt mig inte "väldigt ovanligt", inte nu längre. Någon måste ju vara den där promillen också.