• Valkyriia

Sambo adoptera mitt barn.. ?

Är lite nyfiken på hur allt går till.. Får blandade uppgifter överallt.. :(
    jag har en dotter på snart 6år och min sambo har taigt papparollen  under de senaste 3åren. Hon har träffat sin biologiska pappa en gång. Och det var väl inget höjdarmöte då jag tvingade dem till ett möte. Även om han inte visade något för dotter så sätt.. Men ändå. Han bryr sej helt enkelt inte mer än att han vill skryta om att han har barn på nätet (som han aldrig träffar)
    Vi har nu diskuterat barnens framtid här, då jag och sambon har två gemensamma barn så vill vi ju inte splittra familjen på något vis om jag tex skulle dö eller så. Vi har kommit fram till att adoption vore det bästa för dottern då hon ser sambon som sin pappa på alla sätt och vis.
    Jag ringde till juristakuten och frågade lite men fick där veta att vi inte behövde vara gifta, men när jag läser på vår kommuns hemsida så måste man (jag har försökt få tag på dme på kommunen för att få info men får inte tag på dem.. :/ )
    Om den biologiska pappan nekar (han lär ju bli hörd vad jag har förstått) kan adoptionen ändå gå igenom?? Jag har hört från flera ställen att de ska göra vad som är bäst för barnet.. (En biologisk pappa som hon aldrig hör något från, (ingen från hans sida bryr sej..) Eller sambon som älskar henne och bryr sej, hela hans släkt har mer eller mindre "adopterat" henne redan.
    Det tog 3! år innan de kunde fastställa faderskapet, då han vägrade lämna blodprover samt aldrig kom tuill möten o angav felaktiga adresser hela tden.. :( Har det någon betydelse för en adoption hur han har varit tidigare? 

hur går allt till? är det något vi bör tänka på? giftemål??

.:-Mamma till Freya 2001, Cindy 2006 & Emil 2007-:. s1.bitefight.se/c.php
  • Svar på tråden Sambo adoptera mitt barn.. ?
  • annbom

Mamman hade ensam vårdnad. Jag hoppas att de överklagar till HD och det går igenom.

bonusmorsa skrev 2007-11-26 19:02:51 följande:
    AnnDen pappan hade han delad vårdnad eller hade mamman enskild vårdnad?
  • Marco och Mathias mamma

Ja verkligen... Föräldrar som skiter i sina barn borde inte ha någon talan alls, de motsätter sig säkert mest för att jäklas med den andra föräldern. De tänker inte på barnen i såna situationer...

• kela3

Hejsan alla glada!!!!!

Hur går det för er???
    Har ni kommit någon vart?
    Ligger själv mitt idet,och det skulle vara intressant och veta hur det går för andra.
    Och jag svarar såklart på det jag kan

• yellyklump

Jag och min sambo är i liknande sits. Min sons bio pappa har träffat våran son ett fåtal gånger, o bröt själv helt kontakten när våran son var 3 månader gammal.
    Min sambo har funnits med i bilden sedan min son var ett halvår. Han har tagit på sig papparollen fullt ut, o för min son finns det ingen annan pappa.
    Jag har blivit tillsagd att man går till familjerätten o dom skickar brev till biopappan. Svarar han inte på det så skickar dom ut en person som ska ge honom papper i handen. Svarar han inte på detta heller så kommer min sambo tillslut få adoptera "våran" son.
    Att man måste vara gifta har jag inte hört nånting alls om.. O är inget vi har tänkt göra än heller iom att vi fortfarande är väldigt unga. (19 o 23).
    hoppas det har gått bra för er :)

• Lucky Lillstrumpa

Min mamma adopterades av sin styvpappa på sin 40årsdag, lite gulligt tycker jag Glad. Vet inte om hennes biopappa, som hon aldrig haft nån kontakt med, blev tillfrågad men isf motsatte han sig det uppenbarligen inte...

• nillse

vi har just påbörjat denna långa resa. Kul att det finns en tråd om just styvbarnsadoption

• Mrs Mama

Intressant att läsa denna tråd! Hur har det gått för er alla? Hoppas att ni svarar Glad 

• Zeitgeist
    yellyklump skrev 2010-09-19 22:24:08 följande:
    Jag och min sambo är i liknande sits. Min sons bio pappa har träffat våran son ett fåtal gånger, o bröt själv helt kontakten när våran son var 3 månader gammal.
    Min sambo har funnits med i bilden sedan min son var ett halvår. Han har tagit på sig papparollen fullt ut, o för min son finns det ingen annan pappa.
    Jag har blivit tillsagd att man går till familjerätten o dom skickar brev till biopappan. Svarar han inte på det så skickar dom ut en person som ska ge honom papper i handen. Svarar han inte på detta heller så kommer min sambo tillslut få adoptera "våran" son.
    Att man måste vara gifta har jag inte hört nånting alls om.. O är inget vi har tänkt göra än heller iom att vi fortfarande är väldigt unga. (19 o 23).
    hoppas det har gått bra för er :)
    Man måste vara gifta för att kunna genomföra en styvbarnsadoption. Om ni inte är gifta och han adopterar ditt barn innebär det annars att du adopterar bort barnet och inte längre själv är förälder i juridisk mening. Förstår inte varför informationen om detta är så dålig, men att döma av hur många personer jag fick förklara detta för när jag gjorde min tingstjänstgöring verkar det vara svårt att få bra information om vad som krävs.
  • Mrs Mama

Hur mycket väger den biologiska förälderns åsikt in?

• Thi 08

Spontant kan jag tänka mig att den bioföräldern som är emot adoptionen kan komma en dag och säga till sitt barn att "jag ville aldrig adoptera bort dig" oavsett hur mkt eller lite den föräldern brytt sig om barnet tidigare. Det kan nog bli jobbigt för barnet, om det händer, vilket det inte alls behöver. Annars förstår jag verkligen TS rädslor ang detta om vad som händer med barnen efter döden.

• Ruggugglan

Låter nästan precis som min sits. Min dotter fyller 5år i år och har inte haft någon som helst kontakt med sin biologiska pappa på 2år. Han ringer inte ens på hennes födelsedag för att gratta.. Han är även en son på annat håll som socialen har omhändertagit eftersom han anses vara olämplig som förälder. Jag är idag glad över att jag begärde ensam vårdnad över min dotter...

Min sambo har tagit över faderrollen sedan 3år tillbaks och vill adoptera min dotter. Det skulle kännas som en enorm trygghet för mig om min sambo enligt lag har vårdnaden om henne. Ingen kan ju garantera att det faktiskt inte händer mig något. Det är en stor rädsla jag bär på.. att min dotter skulle skickas runt i systemet om det händer mig något.

Som jag förstått det så måste man vara gift. Jag och min sambo ska gifta oss nästa år, och sedan måste vi bara vänta på att sambon blir 25år (som jag också förstått det som är en åldersgräns?).

Jag har frågat dotterns biologiska pappa ang adoption. Han skulle "tänka på det". Han vet att han slipper betala underhåll isf och det är nog lockande eftersom han har skulder hos FK (har inte betalat särskilt många underhåll..). Men jag kan tänka mig att han kommer vara emot den dagen vi tar upp det på riktigt. Han har varit sådan hela tiden. Försökt förstöra och tänker enbart på sig själv.

• Zeitgeist
    Sandra Michelle skrev 2010-10-14 10:21:27 följande:
    Låter nästan precis som min sits. Min dotter fyller 5år i år och har inte haft någon som helst kontakt med sin biologiska pappa på 2år. Han ringer inte ens på hennes födelsedag för att gratta.. Han är även en son på annat håll som socialen har omhändertagit eftersom han anses vara olämplig som förälder. Jag är idag glad över att jag begärde ensam vårdnad över min dotter...

Min sambo har tagit över faderrollen sedan 3år tillbaks och vill adoptera min dotter. Det skulle kännas som en enorm trygghet för mig om min sambo enligt lag har vårdnaden om henne. Ingen kan ju garantera att det faktiskt inte händer mig något. Det är en stor rädsla jag bär på.. att min dotter skulle skickas runt i systemet om det händer mig något.

Som jag förstått det så måste man vara gift. Jag och min sambo ska gifta oss nästa år, och sedan måste vi bara vänta på att sambon blir 25år (som jag också förstått det som är en åldersgräns?).

Jag har frågat dotterns biologiska pappa ang adoption. Han skulle "tänka på det". Han vet att han slipper betala underhåll isf och det är nog lockande eftersom han har skulder hos FK (har inte betalat särskilt många underhåll..). Men jag kan tänka mig att han kommer vara emot den dagen vi tar upp det på riktigt. Han har varit sådan hela tiden. Försökt förstöra och tänker enbart på sig själv.
    Eftersom det rör sig om en adoption av ditt barn räcker det med att din make är över 18 år (framgår av 4 kap.
    1 § föräldrabalken). Så, det är bara att försöka så fort ni gift er. Lycka till!
  • Ruggugglan
    Zeitgeist skrev 2010-10-14 20:24:54 följande:
    Eftersom det rör sig om en adoption av ditt barn räcker det med att din make är över 18 år (framgår av 4 kap.
    1 § föräldrabalken). Så, det är bara att försöka så fort ni gift er. Lycka till!
    Tack!
  • AlmaWilmer

Jag och min sambo gifter oss i Mars och sen ska han försöka adoptera min dotter,hon är 5,5 år och han kom in i hennes liv när hon var drygt 2år,hon har träfat sin biopappa ett fåtal gånger men det varså länge sen nu att hon inte riktigt kommer ihåg honom,han har aldrigt ringt och grattat lr ringt på julafton lr nånting,hon träffade honom sista gången när hon var 3år sen har vi inte hört ett ljud från honom fast vi har försökt ringt.
    Min sambo ser henne som sin och hoppas nu på att han kan få adoptera henneSkrattande
    Lycka Till Alla!!!

Svar på tråden Sambo adoptera mitt barn.. ?