• Mael

Vi gravida från spraystart v 14 - Del 3!

Här hänger vi som blev gravida efter spraystart i v 14 och som nu gått och blivit höggravida!!

Andra som var med oss i spraytråden då och som blivit gravida senare är naturligtvis också varmt välkomna.

Här är del 2 av tråden om någon vill läsa tillbaka:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m23734346.html

Här är BF och kalender:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m24033476.html

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-20 10:13:53:
    Ny kalendertråd (del III):
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m27102838.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-05 17:50
    Dags att flytta igen. Här är vår nya prattråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m29480545.html
  • Svar på tråden Vi gravida från spraystart v 14 - Del 3!
  • jamis

Nu har Adam sovit 2 timmar i bärsjalen hos pappa

Mae: Härligt att lilla V är mera vaken, det är mysigt! Jag passar på varje gång min lille son vaknar och vill leka Amningen funkar bra här tycker jag. Han var ju så liten när han föddes att han behöver äta mycket så då behöver han ju ligga mycket vid bröstet. Han äter ju väldigt sakta oxå så det är inte så konstigt att det tar sån tid

• Fru Z

Maja, nja har inte riktigt landat ännu. Amning har gått jättebra hela tiden, tyvärr har den börjat strula nu idag då mina bröst blivit alldeles för stora. De är så stinna så F får inte tag om bröstvårtan. Har försökt att handpumpa men får inget grepp (har för små händer). Så idag fick jag låna en pump av en kompis. Fungerade sådär. F var helt slut efter att ha skrikit efter mat länge och när hon fick lite mat (ca 25 ml) så slocknade hon helt utmattad. Tur att BB-vård i hemmet finns då, för jag ringde och frågade hur jag skulle göra. Då fick vi åka tillbaka till BB och har nu hyrt en elektrisk pump, för att lätta på trycket, så kanske F kan börja ta bröstet på nytt när de är lite mjukare... Nu är hon så slut så hon får ta maten via flaska ikväll och inatt, orkar inte kämpa med att tvinga henne till bröstet. Det är många skriknätter, å när det krånglar på dagarna också då är det svårt att sova ikapp...

Men BM var här på besök igår och då var det inga fel på henne, så det är väl bara en bula på vägen som vi behöver ta oss över...

Men BB-vård i hemmet är såååååå bra!!!

• Fru Z

En liten fråga, ni tjejer som sprack och blev sydda. Hur länge verkar det som ni blödde från stygnen?

Just nu känns det som att själva avslaget från livmodern kommit ut, men jag blöder fortfarande färskt blod när jag "baddar" mig efter toa-besöken. Känns som det kommer från stygnen. Glömde fråga när jag var inne på BB, annars får jag ta det imorgon när de ändå ringer och frågar hur läget är...

• jamis

HaZ: jag blöder fortfarande avslag, 4 veckor och 2 dar efter förlossningen.

• maja 81

Mae: va roligt med leende och att hon är vaken mer. Häftigt att hon redan är så stark i nacken och försöker titta upp redan!! med jollret menade hon nog "att låta". Sara tittar bara men oj så hon tittar. Sköterskan gissade att hon hade fullt upp med tittandet och inte hade tid över för joller...haha

HaZ: välkommen till klubben!! hade exakt samma problem med överfulla tuttar som inte var greppbara för bebis. Vilken tur att ni fick tag på pump! det är jättedrygt i början men gav med sig efter 2-3 veckor då mjölken förhoppningsvis reglerat sig ngt :). det jobbiga är att mjölken ofta "snörper sig" när bebisen skriker. Jag rekommenderar het dusch eller massage då sprutar det mjölk överallt:)

honeyflowers: lycka till imorgon, kom gärna in och berätta hur det gick!

• Mael

Maja: ja det är jättehärligt att få små leenden även om de kanske inte är helt medvetna så blir man alldeles varm. V är inte fullt så intresserad av att titta längre stunder så det är säkert så som din sköterska säger. I natt blir våra tjejer 4 veckor - jösses så tiden går fort

Haz: jag tror jag slutade blöda från bristningen ganska omgående. Sen gick lite av det i bak upp när jag gjorde tvåan första gången efter att jag slutat med paraffinemulsionen. Då vart det lite hårt om ni ursäktar detaljerna. Avslag har jag kvar lite grann, men det är ytterst lite nu. 

nu får jag inte skriva mer för min lilla bärfis.
    Kram

• Beatrix

Hur gör ni med mjölken som ni pumpar alt. samlar upp i kopp emellan amningarna? Förvarar man den i kylen och värmer eller?
    Jag har börjat med en mjölkuppsamlare men blev helt ställd då den blev fylld med mjök - Jaha, vad gör jag med den så?

Lille killen mår bra. har lite kiniga kvällar nu då han piper, gnäller och vill ligga vid bröstet hela tiden, då blir det att jag ammar varje timme så jag undrar om mjölken verkligen räcker dessa gnälliga kvällar, samtidigt är han nog inte hungrig, bara sällskapssjuk och lite övertrött kanske.

Är hemma själv idag för mannen har gått in och jobbat, bara för ett möte idag, och det känns bättre än jag trodde. En kompis kommer snart hit med lunch så det blir skönt, men jag är glas att de tio pappadagarna inte är över än. Det är ju så härligt att vara hemma tillsammans. Jag kan också tänka mig att det är vanligt om bebisen har gnällperioder på kvällen så är det det enda pappan får se under vckorna, men nu får han ju vara med och mysa hela dagarna.

Kram!

• Honeyflowers
    hej tjejer!!

Besöket hos BVC gick jättebra. Max väger nu 3670 g o är 52 cm så på 2 veckor har han gått upp 480 g o sedan födseln har han växt 3 cm. Känns toppen!!

jag frågade ju ang amning+ersättning och fick till svar att såsom vi gör nu, att vi ger ersättning efter amningen på kvällar o nätter när vi ser att han inte blir mätt, är alldeles utmärkt. Sköterskan sa även att det räcker att amma 10-15 min på varje bröst. Att sitta länge o amma typ en timma ger ingen mer mat, utan då är det bara "snuttning". Det tycker jag var skönt att höra! Så hennes tips var att amma 10-15 min o sedan om han inte är mätt efter det så ge ersättning. Hon sa också att det finns inget rätt eller fel när det gäller amning utan vi måste testa oss fram o se vad som passar vårt barn bäst. Hon förespråkade inte amning vilket  jag tyckte kändes skönt!

Så nu tänker vi köra på som vi har gjort men även ge ersättning på dagarna OM det behövs, det är ju Max som bestämmer

Hon sa även att nästan alla mammor sitter hela kvällar o ammar o ammar utan att bebisen blir mätt o nöjd o det beror på att på kvällen har vi "lättmjölk" i tuttarna, men på natten o morgonen o förmiddagen har vi "grädde", detta stämmer iaf på mig.
    ♥ MAX - vår lilla sötnos ♥
  • jamis
    honey: va skönt att max växer så bra! och skönt att höra att ni tänker rätt om ersättningen och amningen.

Här är vi inne på tredje dagen med gaser och magknip tycker så synd om adam och vet inte vad jag ska ta mig till. Funderar nu på att utesluta mjölk helt ur kosten och hoppas att det hjälper vår lille prins.

Ska titta på HaZ guldklimp nu
  • CeciliaBa

Oh tjejer vad ni kämpar med amning, gaser och magknip etc! Jag har lite svårt att sätta mig in i er situation (ännu) men följer er och beundrar er verkligen jättemycket! Det är säkert många känslor och tankar som bubblar i huvudet. Men jag hejar på er och hoppas bättre kunna ta till mig det ni skriver om snart. Bebisen känns fortfarande så avlägsen...konstigt nog.

BF 080206
  • maja 81
    Honeyflowers: Max växer ju jättebra!! det är ju bästa "betyget" på att man gör rätt. Att dem är mätta och glada + växer. sen spelar det mindre roll hur :)
    tönkte bara säga att jag ammar ca varje- varannan timme på kvällen från 17-18 tiden tills hon somnar för natten. MEN aldrig mer än 10-15 min på varje bröst. Om hon fick skulle hon ligga mkt längre!! Kan verkligen rekomendera att pumpa ut extra på morgonen och ge på kvällen när brösten inte räcker, den mjölken är FET och hon slocknar och sover länge!

Beatrix: Jag slängde min x-tra mjölk som kom i mjölkuppsamlaren, det skulle jag inte göra nu utan fryst in den. Vet inte hur jag skulle ha löst infrysningen men om man steriliserar en "istärningshållare" i kokande vatten först och portionerar upp allt eftersom så får man ju små tärningar av fryst bröstmjölk?!?? lättare att ta fram när man behöver.

Eller hur gör ni som fryser in?skulle vara kul å veta då vi ska ha barnvakt för första gången den 16/2(min mamma) ett par timmar, ska pumpa ut men alltid bra att ha x-tra i frysen.

HaZ: vilken söting, dem är så små i början. vem tycker du hon är mest lik??
    ang. din fråga -Jag sprack inget men blöder fortfarande lite 1 mån senare! det "värsta" var borta efter 10 dagar.

Är det ngn som har koll på när man får börja träna lätt, typ mammabarngympa? måste jag vänta 1 mån till??

ceciliaba: vi hejar på dig. Nu är det verkligen inte långt kvar!
  • Mael

Hejsan hoppsan - nu går tråden snart slut!

Jag vill ju inte tappa bort er så jag har startat en ny. Jag tog mig friheten att döpa om den (och placera om den) redan nu, trots att vi inte riktigt räknat in alla bebisar. Hoppas ni inte misstycker.

Här är länken:
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m29480545.html

Svar på tråden Vi gravida från spraystart v 14 - Del 3!