• Marlene B

Har du ett akvarium med fiskar?

Ni som har, uppskattar ni det eller är det bara jobbigt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du ett akvarium med fiskar?
  • Tjola hopp

Har haft akvarium förut och funderar på att skaffa igen.Tycker det är fint och man kan sitta och titta på fiskarna jätte länge.
    Är inget större jobb att ha men ju större ju enklare tycker jag det är.

• Sesamfrö

Vi har ett.. Eller min MAMMA köpte det till min dotter och gissa vem som får göra rent?

Jag hade inte tänkt mej fiskar riktigt än, men det är så litet så det går ganska snabbt att göra rent ändå. Men mycket vackert :)

~mammas prinsessa~
  • Sani

Det är ju lite meck om man inte får till en bra miljö vilket kan vara svårt i ett litet akvarium. Har man ett relativt stort akvarium (50-60 liter och uppåt) med bra pump, filter, ljusättning, doppvärmare och bra växter och sen också läser på lite om hur man ska sköta det, så behöver det inte vara så himla mycket jobb. Då behövs det hel rengöring kanske ett par gånger om året. (Fast delvattenbyte lite då och då.)

Jag har mellan flyttar och sånt inte haft akvarium, men det känns som något fattas i huset.

• vinylblomma

Jag tyckte verkligen om mitt akvarium, men jag gav upp för att jag flyttade så mycket.
    Men funderar på att dra igång det igen.

• Ch Belair

Har haft, tyckte mest det var jobbigt.

• Hadjelina

Har haft och skulle gärna ha igen!

Du är din egen lyckas smed
  • FruMansour

Jag har ett akvarium och uppskattar det.. Tycker inte att det är jobbigt. Önskar dock att jag kunde pallra mig iväg och skaffa kompisar till mina 2 fiskar.

• FruMansour
    AnnaGBG skrev 2007-11-08 20:45:21 följande:
    Ja, och det är faktiskt inte alls jobbigt. Det är stort och då är det tydligen lättare...? Vi gör rent det 2 ggr om året, inte oftare än så.Det är kitchigt och vi älskar det! Man kan ju fastna framför det - jag kan sitt aoch stirra i evigheter
    Håller med!!!
  • alvaereva

vi har en skål med en kamphane. tycker det är jättekul faktiskt, vår fisk är jätterolig. nu tycker ni väl att jag är heltokig som roas av så lite men han är himla rolig faktiskt

• frulan

Har haft.
    Stängde ner det sista för något år sen.
    Saknar det jättemycket

Far min odlade ancistrusmalar och vi hade minst 5 akvarium uppe (vi hade andra fiskar oxå) under uppväxten. Minns med glädje de mornar man vaknade och såg hundratals pyttesmå sugisar på rutan
    Vår gammelfarfarmal blev ca 20 år

Sen när jag flyttade hemifrån kände jag mig halv utan akvarium, så jag har alltid haft minst ett.
    Nu räcker inte tiden till och jag tar en paus.

• ellam71

Jag har två stycken!

Ett 375l med malawiciklider.... sen har jag ett litet på typ 90l där jag har yngel... jag älskar bäbisar!!

Faktum är att de allra flesta städar sina akvarium alldeles för ofta... man sabbar mer än gör gott.. floran är viktig....

• Nericia

Har haft, saknar det men det var mycket jobb tyckte jag. men å va rofyllt det är att titta på.

• Wasabi

Superfint och avkopplande, tills dom blir sjuka och man måste slå ihjäl eller när dom dör.

Och rensa glaslådan, och skölja ren sanden, och rätt växter och rätt fiskar som passar varandra...

Men ska väl erkänna vi hade akvarium när jag var liten, och som större fick jag ärva 2 guldfiskar, så någon större erfarenhet har jag inte.

Min sambo som haft akvarium under uppväxtåren totalvägrar.

• Nikitastar

Har ett akvarium, men för tillfället inga fiskar i. Var inte alltför duktig på att sköta det, och även när jag gjorde mitt bästa så dog de av ngn anledning. Lessnade på att köpa nya firrar hela tiden...

• conand

Förstår inte varför man ska skaffa ett akvarium om man bara är rädd för att det ska bli massa jobb. Det är en hobby som vilken som helst. Ett akvarium ska man ha för att man tycker det är kul att greja med. Jag har fingrarna i mitt nästan dagligen för jag tycker det är det roligaste som finns. Ser man det bara som massa jobb ska man avstå. För fiskarnas skull. 

• Anonym (Gammal tråd)

Snälla Familjeliv, skriv årtal på trådarna!

Denna är så gammal att den snart kan gå och ta sig en öl på krogen.

Marlene B skrev 2007-11-08 20:40:06 följande:
    Har du ett akvarium med fiskar?

Ni som har, uppskattar ni det eller är det bara jobbigt?

Svar på tråden Har du ett akvarium med fiskar?