• mn73

Kommer för tidigt födda ikapp storleksmässigt?

Som rubriken lyder, kommer för tidigt födda att komma ikapp sina jämnåriga storleksmässigt? Eller kan man räkna med att de kommer att förbli mindre?

• Svar på tråden Kommer för tidigt födda ikapp storleksmässigt?
  • Kiala

Viktor som föddes 29+5 och var tillväxthämmad (1045 gram och 35 cm) var ikapp när han var runt 1år. Idag, vid 2 års ålder är det ingen som kan se att han var prematur.

• Jojjo

Min kille var ikapp redan när han föddes=) Han föddes inte så tidigt iofs (v.36) Han vägde 3190 g ocg var 48 cm lång. Han är nu 7 månader och är 73,5 cm lång och väger nästan 9 kg!

• Ungmamma92

Jag fick en son som kom i vecka 35/36, han har alltid varit liten...nu är han 8 månader...och väger 6700g och är 63cm lång...så han är fortfarande liten...men han är före i utveckligen...han har fått tänder, han kryper, står upp och kan säga maam..paap...tatt (tack)...hehe...så han är förre så...hoppas nu att han blir lite större.

• chillie

En av mina tjejer föddes i v 32 och vägde 1725 g. När hon fyllde 1 såg hon bokstavligen ut som en minibuddah Nu är hon 5 och ett huvud längre än jämnåriga på dagis. Minstingen föddes i v 33 och vägde 2005 g. Även hon växte ifatt väldigt snabbt även om hon inte är fullt så stor som storasyrran var i samma ålder

• Gul13

Beror inte det på om barnet är tillväxthämmat eller ej? Ett prematurbarn kan väl vara "normalstort för veckan" som det föds i eller påverkas tillväxten negativt av att barnet föds för tidigt?
    Jag tycker frågan är intressant då vår dotter är född i v 34+0, -30 % tillväxthämmad, har en mamma som är extremt kort men proportionell, fortfarande inte har vuxit i kapp (3 år) och vi i dagarna har börjat med tillväxthormoner och hoppas att hon ska slippa bli så kort som mig (140 är jag)

• Jiie

Tja.. jag är född i v 34+3. Är normallång, 168 cm och några kilo för mycket

Lilleman - Alexander - Bäst Före 13/12
  • kroko

Min son har knappat in och ligger nu vid två års ålder på medelkurvan när det gäller längden. Han är född i v 27 och var tillväxthämmad, vägde bara 689 g när han kom. Han är fortfarande spinkig däremot, men det har han ju hela livet på sig att ta igen

• MeNoLike

mina pojkar är 8 månader och föddes i vecka 35.. inte så hemkst tidiga kanske.. men de är större än många andra 8 månaders...

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Lordia

hejsan jag var prematur när jag föddes, jag följde min egna kurva men jag mådde bra... och jag växte ikapp dom andra i skolan ingen kunde se att just jag var för tidigt född liksom:)

• Emje

Hej! Jag har en dotter född i v31 och tillväxthämmad. Idag en 2,5 åring som hunnit ikapp utvecklingsmässigt. Hon är lite mindre än andra i samma ålder. Det är svårt å säga om det beror på att hon e prematur när det ligger i släkten att vara liten...

• sniwa

Min son föddes i v.26 1993 och vägde 920g och var 37 cm lång. Han ska alltså fylla 15 om några månader och han är liten till växten. Smal som en pinne dessutom. Han har inte kommit i puberteten ännu, men när den kommer blir det intressant att se vad som händer. Hans bröder som föddes normal tid är 176 resp. 187 cm långa.

• PippiLottan

mina barn, födda v 34 resp 35 och inte tillväxthämmade har inte riktigt "tagit sig" speciellt den äldre född v 35. hon är 3,5 och väger 11-12 kg och är kanske 85-89 lång

Svar på tråden Kommer för tidigt födda ikapp storleksmässigt?