• håller tummarna

Finns det fler daigs som har "förbud" mot body??

Idag när jag kom för att hämta vår 15 månader gammla dotter så var hennes body återigen inte knäppt.
    Eftersom detta hänt flertalet gånger valde jag idag att ifrågasätta varför.
    Som svar fick jag att - vi har som önskemål här på förskolan att barnen inte ska ha body (vilket de berättade någon av de första dagarna, men jag sa redan då att jag vill att min dotter ska ha det, vilket de den gången svarade att det får vi acceptera)
    Och fick även frågan varför jag tvunget till att hon ska ha det. mm mm

Så nu undrar jag om det finns flera förskolor som säger att de har önskemål om att barnen inte ska ha body och som snarare menar att "om ni väljer att ändån ta på barnet body så protesterar vi genom att inte knäppa den.

• Svar på tråden Finns det fler daigs som har "förbud" mot body??
  • Plupp01

Wow vilken diskussion

Jag tycker personligen att bodys är bra på små barn men ingen direkt höjdare på dagisbarn. Hos oss var det dottern själv som sa ifrån? Vid ett års ålder blev vår dotter väldigt intresserad av sin mage och navel och ville hela tiden klappa och pilla sig på magen. Hon vägrade body och jag såg ingen anledning till att fortsätta med dem.

Visst har man som förälder rätt att sätta på vilka kläder man vill på sitt barn, men jag tycker inte man kan bli sur på att en body inte är knäppt. Vad spelar det för roll?

En "okulär" undersökning av blöjan är lättare än att gå på doft. Visst kan jag känna på doften när dottern har gjort nr2 men jag tror att dagispersonal inte har en lika "känslig" näsa med tanke på att det finns ganska många barn på en avdelning.

• håller tummarna

spindelapa- om de hade varit de som varit anledningen kunde jag kanske accepterat det på ett annat sätt(då hade det ju inte varit varje dag om det handlade om tidsbrist), men nu handlar det om ren protest att de inte knäpper den.

Angelzezzan - vi hoppar över omröstningen, jag kommer itne heller på hur det skulle kunna formuleras

• Kaxmaja
    håller tummarna skrev 2007-11-21 18:56:40 följande:
    spindelapa- om de hade varit de som varit anledningen kunde jag kanske accepterat det på ett annat sätt(då hade det ju inte varit varje dag om det handlade om tidsbrist), men nu handlar det om ren protest att de inte knäpper den.Angelzezzan - vi hoppar över omröstningen, jag kommer itne heller på hur det skulle kunna formuleras
    Jag har funderat och funderat men kommer inte på något bra
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • miniGrynet

Men det jag har svårt att förstå är att det är svårt att märka vem som bajsat om dom har body på sig?!
    Vad är det blir svårt?

Man kan lukta, man kan kolla vid benet i bodyn... Ser inte alls det problemet faktiskt!

Om det är större barn som går på pottan/toaletten så tycker jag att det är dags att skippa bodyn, just för att det blir lite bökigare då.
    Och ska dom gå själva så blir det ännu bökigare och stressigare för barnen, lättare med olyckor då när man inte hinner fram i tid.

Men annars så är det ju ett toppen-plagg!
    Nu när min dotter är 14, snart 15, månader så har vi alltid body på henne om vi ska ut (nu när det är höst/vinter-rugg. Inne har hon oftast tröja, för det är smidigare.
    Men rent funktionellt är ju body bättre!
    Och när man går på dagis och är ute mkt och så är det fasen så mkt bättre med body, tveklöst! Som många redan sagt, glipar aldrig och håller också blöjan på plats!
    Där jag jobbat sov ofta barnen i bodyn, för att de inte skulle bli så varma.

Och ja, jag har jobbat med små barn i flera år, och kan därför grunda min åsikt både som pedagog och förälder.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • miniGrynet
    s k r i n d a skrev 2007-11-21 18:28:58 följande:
    Haha, efter att ha skrivit i den här tråden har jag kört med body på dottern hela veckan och den har varit knäppt vid varje hämtning
    Haha!
  • violis

Skulle aldrig ifråga sätta vad föräldrarna väljer att sätta på sina barn för kläder!(så länge kläderna inte uppenbart är olämpliga för lek och busSkrattande)
    Tycker själv att bodys är bra,varmt och skönt om magen eftersom tröjan inte åker upp..visst är det lite krångligare att kolla blöjan men man kan ju dra ner byxorna lite och kolla vid benen.
    Förstår inte fsk personal som lägger sig i och vill diktera vad barnen får/inte får ha på sig!
    Visst kan man komma med förslag nå´n gång om tex ett barn precis håller på att lära sig gå på toan själv så kan man ju föreslå-inte kräva- att barnet har lite enklare byxor/kjol som de själva klarar av att dra ner tills de lärt sig känna av signalerna i tid..i början är det ju jättebråttom till toan och krångliga knappar,hängslebyxor mm hinner ju inte barnet med dåCool
    Vi finns där för barnen och ska hjälpa dem på bästa sätt att då demonstrera genom att vägra knäppa en body som tar 3 sek extra kanske är ju rent av löjligt, ska ni inte heller få anv hängslebxyor,skärp mm på blöjbarnen???Det tar ju också extra tid och kan göra det krångligare att kolla blöjan!

• S vali s
    violis skrev 2007-11-22 10:11:10 följande:
    Skulle aldrig ifråga sätta vad föräldrarna väljer att sätta på sina barn för kläder!(så länge kläderna inte uppenbart är olämpliga för lek och bus)Tycker själv att bodys är bra,varmt och skönt om magen eftersom tröjan inte åker upp..visst är det lite krångligare att kolla blöjan men man kan ju dra ner byxorna lite och kolla vid benen.Förstår inte fsk personal som lägger sig i och vill diktera vad barnen får/inte får ha på sig!Visst kan man komma med förslag nå´n gång om tex ett barn precis håller på att lära sig gå på toan själv så kan man ju föreslå-inte kräva- att barnet har lite enklare byxor/kjol som de själva klarar av att dra ner tills de lärt sig känna av signalerna i tid..i början är det ju jättebråttom till toan och krångliga knappar,hängslebyxor mm hinner ju inte barnet med dåVi finns där för barnen och ska hjälpa dem på bästa sätt att då demonstrera genom att vägra knäppa en body som tar 3 sek extra kanske är ju rent av löjligt, ska ni inte heller få anv hängslebxyor,skärp mm på blöjbarnen???Det tar ju också extra tid och kan göra det krångligare att kolla blöjan!
    Rätt inställning, jag är så glad över att personalen på dotterns fsk har just den inställningen som du har
    Dvs att både vi föräldrar o personal tillsammans gör vad vi kan för att det ska bli så bra som möjligt för barnen under tiden dom är på fsk
    Linn is speed, zebra is bad
  • happy2

Hej Har inte läst hela tråden nu då, men ska jag som förälder spendera massa extra pengar på att köpa nya tröjor till mitt barn bara för att f- personalen inte orkar knäppa en boddy på 3 knappar,  Boddys gör ju oftast att blöjan sitter ordentligt på plats, sen så reskerar man inte att få glipa av att tröjan åker opp när barnet ev e ute o leker spec nu när de börjar bli kallt..
    De e ju jätte smidigt med boddy med barn som har blöja dessutom o fortfarande kräver den mer än 90% av tiden på dagis,,

vist när barnet börjar lära sig bli torr osv då e de ju ennan femma, men annars så tycker jag att f-hellt enkellt få ge sig de extra sek de tar att knäppa en boddy.

Sebastian kevin Alexander
  • guppi86
    Plupp01 skrev 2007-11-21 18:51:50 följande:
    En "okulär" undersökning av blöjan är lättare än att gå på doft. Visst kan jag känna på doften när dottern har gjort nr2 men jag tror att dagispersonal inte har en lika "känslig" näsa med tanke på att det finns ganska många barn på en avdelning.
    är dagisfröken å jag kan bara tala för mig själv när jag säger att mitt luktsinne är lika "känsligt" som en mammas luktsinne är.. kan lätt lukta utanpå blöjan ifall de är kiss eller bajsdoft som hägrar runt barnet.. å jag kan säga att man inte får dåligt luktsinne för att det är många barn på en avdelning eller så..
    fick känslan av att du tror inte att vi har lika bra lukt som en mamma med ett barn.. men de är fel, iallefall vad jag tycker..
  • miniGrynet
    guppi86 skrev 2007-11-22 21:28:21 följande:
    är dagisfröken å jag kan bara tala för mig själv när jag säger att mitt luktsinne är lika "känsligt" som en mammas luktsinne är.. kan lätt lukta utanpå blöjan ifall de är kiss eller bajsdoft som hägrar runt barnet.. å jag kan säga att man inte får dåligt luktsinne för att det är många barn på en avdelning eller så.. fick känslan av att du tror inte att vi har lika bra lukt som en mamma med ett barn.. men de är fel, iallefall vad jag tycker..
    Ja, visst sjutton får man inte sämre luktsinne för nr 2 för att man jobbat ett tag eller för att det är flera barn i gruppen.
    Man chansar väl inte och går och luktar på alla barnen, utan luktar sig fram. Går rätt snabbt att hitta den "skyldiga".
  • Cyrona

Det va det löjligaste jag hört body är ju jättebra för små barn så de slipper bli kalla om magen Det tar ingen tid alls att knäppa ju Måste bero på riktigt lat personal

• m3ssy
    violis skrev 2007-11-22 10:11:10 följande:
    Skulle aldrig ifråga sätta vad föräldrarna väljer att sätta på sina barn för kläder!(så länge kläderna inte uppenbart är olämpliga för lek och bus)Tycker själv att bodys är bra,varmt och skönt om magen eftersom tröjan inte åker upp..visst är det lite krångligare att kolla blöjan men man kan ju dra ner byxorna lite och kolla vid benen.Förstår inte fsk personal som lägger sig i och vill diktera vad barnen får/inte får ha på sig!Visst kan man komma med förslag nå´n gång om tex ett barn precis håller på att lära sig gå på toan själv så kan man ju föreslå-inte kräva- att barnet har lite enklare byxor/kjol som de själva klarar av att dra ner tills de lärt sig känna av signalerna i tid..i början är det ju jättebråttom till toan och krångliga knappar,hängslebyxor mm hinner ju inte barnet med dåVi finns där för barnen och ska hjälpa dem på bästa sätt att då demonstrera genom att vägra knäppa en body som tar 3 sek extra kanske är ju rent av löjligt, ska ni inte heller få anv hängslebxyor,skärp mm på blöjbarnen???Det tar ju också extra tid och kan göra det krångligare att kolla blöjan!
    På vårat dagis ser dom helst att man inte använder skärp heller.
  • summer79

Hej!
    Det är första gången jag skriver på detta forum.
    Idag när jag hämtade vår 1,5 åriga son på dagiset så hade de inte knäppt hans body , den hängde utanpå byxorna. jag har gnällt en gång tidigare och då sa en pedagog att de ser helst att de inte har bodys, eftersom det är många barn de ska byta blöja på och det blir jobbigt att knäppa bodyn. Det är nu 3dje veckan efter inskolningen. Idag fick jag nog  och pratade med en av dagisfröknarna och sa som det är att jag och min sambo tycker inte att det är okej, då fick jag till svar att det blir jobbigt för deras handleder att knäppa alla bodysar och när nån har bajsat är de svårt för de att ta reda på vem som gjort det. Jag tycker det är så löjligt , vi använder nästan bara bodys på vår son för vi tycker det är praktiskt. Jag tänker inte köpa en helt ny garderob bara för att der inte orkar knäppa 3 knappar. Vi tänker stå på oss.

• Ebo88
    summer79 skrev 2017-09-25 19:54:06 följande:

Hej!

Det är första gången jag skriver på detta forum.

Idag när jag hämtade vår 1,5 åriga son på dagiset så hade de inte knäppt hans body , den hängde utanpå byxorna. jag har gnällt en gång tidigare och då sa en pedagog att de ser helst att de inte har bodys, eftersom det är många barn de ska byta blöja på och det blir jobbigt att knäppa bodyn. Det är nu 3dje veckan efter inskolningen. Idag fick jag nog  och pratade med en av dagisfröknarna och sa som det är att jag och min sambo tycker inte att det är okej, då fick jag till svar att det blir jobbigt för deras handleder att knäppa alla bodysar och när nån har bajsat är de svårt för de att ta reda på vem som gjort det. Jag tycker det är så löjligt , vi använder nästan bara bodys på vår son för vi tycker det är praktiskt. Jag tänker inte köpa en helt ny garderob bara för att der inte orkar knäppa 3 knappar. Vi tänker stå på oss.

Jag jobbade 5 år på småbarnsavdelning och jag tyckte inte bodys var nå problem alls och skulle hellre aldrig lämna över ett barn till sina föräldrar där jag inte har klätt på barnet ordentligt. Och jag kunde använda mig av mitt luktsinne för att ta reda på vem som levererat i blöjan haha. Stå på er och använd bodys . Det hade jag gjort. Det ända jag föredrog var vanliga blöjor framför up and go på småbarnen men jag sa ju aldrig till föräldrar - "köp vanliga" bara för att jag föredrog. Däremot kunde jag lixom bli lite glad när jag skulle byta på ett barn med vanlig blöja haha men som sagt skulle det aldrig falla mig in att säga åt en förälder att välja annat. Ditt barn och ditt val. Kör på!
  • Jennie med ie

Nu är det ju inte "knäppa tre knappar" bara, utan knäppa tre knappar gånger femton t ex... 

Men, jag har aldrig under mina år i barnomsorgen upplevt just bodys som något generellt problem undantaget vid "potträning". I synnerhet inte ur "vem har bajsat?"-aspekten, vid "rutinbyten" byts det på alla ändå och annars brukar doftsinnet leda en ganska rätt. Men vid potträning har det hänt att barnet som försökt lära sig gå på toa själv haft bodys och då ofta "doppat" tyget i pottan eller toaletten så toabesöket slutat med klädombyte. Det har alltså hämmat deras självständighetsprocess. Nyckeln i sådana lägen är dialog, vi pratar sansat med föräldrarna om _varför_ vi skulle vilja att h*n har vanlig tröja på förskolan och tydliggör att det handlar om barnet och inte om vår bekvämlighet och nästan uetslutande möts vi med förståelse. Men det finns alltid de som tvärvägrar hörsamma sådana önskemål "för ni ska inte lägga er i vad mitt barn har för kläder!" Samma när det gäller skor med vanlig snörning på små barn som inte fixar det själv t ex.

Ett större problem tycker jag dessa byxblöjor är, i alla fall den kallare delen av året. Med sådana måste väldigt mycket kläder tas av helt för att man ska kunna ta på en ny, särskild vid utevistelse. Overallen plus byxor och kanske strumpbyxor under det. Visst blir det mer jobb för den som byter men framför allt så tar bytena längre tid vilket gör att övriga gruppen blir utan en pedagog längre än önskvärt. När vi tagit upp detta med föräldrarna har vi till största delen bemötts med "oj det hade vi inte tänkt på" och önskemålen från vår sida har hörsammats nästan alltid. 

• Ebo88
    Jennie med ie skrev 2017-09-26 13:50:56 följande:

Nu är det ju inte "knäppa tre knappar" bara, utan knäppa tre knappar gånger femton t ex... 

Men, jag har aldrig under mina år i barnomsorgen upplevt just bodys som något generellt problem undantaget vid "potträning". I synnerhet inte ur "vem har bajsat?"-aspekten, vid "rutinbyten" byts det på alla ändå och annars brukar doftsinnet leda en ganska rätt. Men vid potträning har det hänt att barnet som försökt lära sig gå på toa själv haft bodys och då ofta "doppat" tyget i pottan eller toaletten så toabesöket slutat med klädombyte. Det har alltså hämmat deras självständighetsprocess. Nyckeln i sådana lägen är dialog, vi pratar sansat med föräldrarna om _varför_ vi skulle vilja att h*n har vanlig tröja på förskolan och tydliggör att det handlar om barnet och inte om vår bekvämlighet och nästan uetslutande möts vi med förståelse. Men det finns alltid de som tvärvägrar hörsamma sådana önskemål "för ni ska inte lägga er i vad mitt barn har för kläder!" Samma när det gäller skor med vanlig snörning på små barn som inte fixar det själv t ex.

Ett större problem tycker jag dessa byxblöjor är, i alla fall den kallare delen av året. Med sådana måste väldigt mycket kläder tas av helt för att man ska kunna ta på en ny, särskild vid utevistelse. Overallen plus byxor och kanske strumpbyxor under det. Visst blir det mer jobb för den som byter men framför allt så tar bytena längre tid vilket gör att övriga gruppen blir utan en pedagog längre än önskvärt. När vi tagit upp detta med föräldrarna har vi till största delen bemötts med "oj det hade vi inte tänkt på" och önskemålen från vår sida har hörsammats nästan alltid. 

Blöjdelen håller jag så med om!! Så smidigt i det syftet med vanliga blöjor så slipper man ta av alla kläder Hahaha!! När det kommer till pottdelen med bodys så hade vi ju självklart det problemet också men vi knäppte bodysen över ena axeln, lite som en "one shoulder" och då försvann det problemet :) testa att göra så. Även bra tips till föräldrar som har "dopp i pottan" problemet hemma också. Sen måste jag sägs att jag har nästintill aldrig sett knutsböre på förskola, alla hade nästan kardborreband. Dem som oftast jade knytskor var det 5/6 åringar som lärt sig knyta :)
  • Blomman20

På min förskola önskar vi att barnen inte har body pga att vi har ca 100 m till ingången och således inte har möjlighet att varje 15-30 minuter gå in för att få av barnet kläderna och kolla efter bajs. Vi kollar efter bajs varje 15-30 min.

Svar på tråden Finns det fler daigs som har "förbud" mot body??