• jassy

Ni som fått prematurbebis i vecka 30-35?

Varför kom bebisen tidigt..?
    Och, hur mycket vägde den. hur mycket hjälp behövde den?
  • Svar på tråden Ni som fått prematurbebis i vecka 30-35?
  • hästhov78

glömde de vägde ca 2600 och var ca 46 cm..

• MayaS

Dotter kom i v 34 +5. vägde 2325 gr och var 45 cm lång.

Var på Neo i ca 3 veckor. Hon blev sondmatat första vecka då hon inte utvecklat sugreflexen ordentligt men fixade bröstet efter det.. sen blev hon gul och fick intensivsola i 6 dagar men bortsett från det var allt ok.

Hon är idag 10 år.

Vet fortfarande än idag inte varför hon kom lite tidigt.

• UWO BaraJag

Kom i vecka: 31+4

Trolig orsak: Stress

Vikt: 1414 och 1615

Vårdkrav:
    10 dagar resp 3 veckor med c-pap. Sistnämnda även utökad c-pap med inandningsstöd och efter c-pap syrgas ända till hemgång.
    Kuvös en dryg vecka tror jag och sedan värmebädd ytterligare ett par veckor (3-4 kanske).
    Sondmatad första veckorna (4-5 kanske).
    Den ena en blodtransfusion den andra två stycken.

Tid på neo: 7 veckor. Båda stannade 7 veckor men flickan var klar på neo några veckor tidigare egentligen.

Permanent Vacation
  • ElinMaria

Min dotter föddes i vecka 32+6, vägde 2045 gram och var 43 cm lång. Hon fick ligga på värmebädd i några dagar, hade sond i en vecka och solade i två omgångar. Vi var kvar på neo en vecka.

• vakttjejen

Moa föddes v 35+3 efter att mitt vatten gick i v 34. Hon vägde 2800g och var 46 cm lång. Vi var kvar på vanliga BB hela tiden. Fick tillägg i flaska då hon inte klarade av att suga på mitt bröst. Solade. Vi åkte hem efter 5 dagar.

kram karin

• mistryrose

VÅra tjejer kom i v33+3 och vägde 2460g resp 2040g och var 48 och 45cm långa. Vattnet gick och orsaken till att de kom så tidigt är okänd men det KAN bero på att jag var bärare av GBS eller att de var två och att det var trångt.

De fick lite hjälp att hålla värmen med värmebädd och vi sondmatade dem (och samtidigt ammade) i ca veckor. Vi fick bo med dem på neo i familjerum i nästan två veckor innan vi fick åka hem med hemsjukvård.

• Mammasknodd

Vår lilla Hjalmar kom nu den 3dec och föddes i v33+3.
    Han vägde 2300g och var ca 46,5cm lång (gick inte att mäta honom direkt för han låg dubbelvikt, föddes i säte)
    Han behövde lite sondmatning i nån dag i början men han tog bröstet direkt...Han orkade bara inte äta så länge och somnade bara.
    Han fick ligga på värmebädd första veckan och under "solen" en hel del, men sen klarade han sig utan hjälpmedel. Fick åka hem veckan före jul.
     Fler som förlöst i säte?

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • mammaNena

Mia föddes i v 32+5. vägde 1785g och va 43 cm. sondmatades hela tiden fram till hon va 4 veckor, då övergick vi till flaska. hon orkade inte amma. Fick sola 1 gång. Stannade på neo i 3 veckor. Va aldrig något fel (larmade inte eller liknande)

Startade att det började sippra vatten, efter 5 dagar föddes hon. (2 timmar från 1:a värk till hon va ute)

• siriius

Min son föddes i vecka 35+6, vägde 3242 gram och var 49 centimeter lång. Orsaken är okänd, men jag hade två blödningar på moderkakan varav den ena var 10*10 cm stor, kan varit orsaken. Sonen låg på neo i 7 dagar sen fick vi komma hem, där fick han en blodtransfusion och solade, låg i kuvös först dygnet och hade Cpap första timmarna, då de fick sätta i gång andningen på honom vid födseln. Sondmatades också första dygnen, sedan blev det koppmatning och amning.

*~ Loke 070721 ~*
  • Mammasknodd

Ja just ja, glömde skriva varför....... Vet inte riktigt faktiskt... Jag har varit sjuk hela graviditeten, läkarna tror att det är en kronisk tarmsjukdom (Crohns)... Sista veckan verkade det som om jag höll på att utveckla graviditetsdiabetes...men det får man ju som aldrig veta nu...
    Första graviditeten var helt normal så detta blev som lite av en chock

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Linda Sterner

Tillhör inte dom som fick i v 30-35.Fick min tjej i v 36.
    Kanske kan svara ändå ?!

Hon vägde 2790 å va 46 lång.
    Anledningen var nog stress å flytt som satte igång det hela.
    Hon fick ligga i värmesäng 5 dagar å sola gjorde hon oxå.
    Fick matas med spruta,hon förstod inte riktigt hur man sög.
    Å efter det blev det flaska.
    Mådde fint hela tiden!

• Ängeln Casper

Casper föddes v.30+2 efter 15 veckors vattenavgång. 1806 g och 42 cm lång
    Hans lungor var svårt sjuka pga av vattenavgången och krävde återupplivning och respirator hela hans liv. Han hade även Goldenhars . Hela historien om Casper finns att läsa på min press........

Kram Camilla, mamma till Oliver, Ängeln Casper & Emilia
  • Camilla01

Sonen kom i v.31+0. Låg en vecka i kuvös och kom hem efter sammanlagt tre veckor.
    Dottern kom i v.32+6. Låg inlagd i nio dagar innan hon skrevs ut. Båda kom efter för tidiga värkar som inte gick att stoppa. Hade hepatos båda gångerna.

• lillamammsen
    hästhov78 skrev 2007-12-22 19:23:51 följande:
    glömde de vägde ca 2600 och var ca 46 cm..
    som min lilla kille, känns som det var jättelängesedan..
    5 månader sen.
  • lillamammsen

Vår lilla Elias föddes i v 35, vägde 2600 g och var 46 lång...

Låg i kuvös 2 dgr, värmesäng 2 dgr, cpap (andningshjälp) 1 dag, navelkateter 1 dag, fick sola till och från han var 1 vecka tom 4 veckor tills de kom på att det kunde vara min bröstmjölk han reagerade på så jag fick sluta amma i 2 dygn och då sjönk billerubinet på en gång...Då kunde jag börja amma igen eftersom det inte var farligt..

Så vi var inskrivna så länge i onödan med andra ord...annars hade vi fått åka hem efter 2-3 veckor, kommer inte ihåg exakt..

• BambiF

Lillan föddes i v. 34+1! Vägde 2490 g och var 46,5 cm!
    Var på sjukhuset i 2 och en halv vecka! Låg i kuvös i 2 dagar blev flask och sond matad! Var för svag för att ammas!
    Mådde annars jättebra!

Orsaken är okänd varför hon kom tidigt, men misstankar om läckande fostervatten och stress!

• miniGrynet

Vår dotter föddes med ett akutsnitt i början av v 35.
    Hon behövde komma ut för att hon drabbats av "kleihauser/fetomaternell transfusion", vilket innebär att hennes röda blodkroppar försvinner ur hennes blod och in i mitt istället.
    Detta leder ju efter ett tag till syrebrist.

Vi upptäckte det pga att hon slutade röra om i magen, och vi hann få ut henne på håret!
    Tacksam för vad dom kan göra inom vården idag!
    Plus att hon var en envis och stark tjej!

Hon föddes på ett sjukhus men fick efter ca 1 timme flyttas till BIVA (intensiven) där hon gjorde blodbyte och intuberades (respirator).
    Den kopplades bort relativt snabbt, efter ca 2 dagar, då fick hon cpap istället.
    Cpap hade hon i ca 2 dagar också, sen fick hon lite syrgas i mask vid behov.

Hon hämtade sig riktigt bra efter att ha varit livlös vid födseln.
    Fick åka hem efter 8 dagar, helt otroligt!

Hon vägde 2202 gram och var 42 cm lång.
    Är idag en livfull 16 månaders (på dagen faktiskt! ) som väger nästan 10 kg och är 77 cm lång!

Hon har än så länge inga men efter syrebristen, men det kan visa sig senare i livet med problem att lära in. Men det är sånt vi kan ta då om det kommer.
    De har gjorts massor med tester på henne, undersökningar till förbannelse, provtagningar m.m. Men inget har visat något som ska kunna påverka henne i framtiden.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • miniGrynet

Ja, hon sondmatades i ca 6 dagar, övade på amningen när hon orkade och var tillräckligt alert för att försöka.
    Det tog sin lilla tid då vi inte fick hålla i henne förens hon var 3 dagar gammal.
    Ammades sedan i ca 2 veckor, sen efter det gick vi över helt på ersättning då hon aldrig fick något riktigt grepp så hon kunde äta ordentligt.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • jennyfannyemil

Jag skriver väl fast mina kom i v36.
    Tjejen var 43cm 2200gram
    killen 45cm 2535gram.
    De låg på värmedyna ca 3 timmar sedan var de vanliga BB.
    Inga som helst komplikationer. Åkte hem efter 4dgr (snittades) pga att min mjölk inte kom igång så höll de kvar oss.

Svar på tråden Ni som fått prematurbebis i vecka 30-35?