Vad händer vid IG på gymnasiet?
Är det någon som vet hur det blir med studenten om en elev har IG i väldigt många ämnen? Eleven går nu sista året på gymnasiet.
Är det någon som vet hur det blir med studenten om en elev har IG i väldigt många ämnen? Eleven går nu sista året på gymnasiet.
Jag går själv andra året på gymnasiet och vi pratade om just det här i skolan igår. Dom sa att man får ta studenten men man får inget betyg som låter en börja på högskolan. Utan man får som sagt ett samlat betygsdokument. Din son verkar ju ändå inte vilja gå på högskolan så det där betyget kanske inte spelar nån stor roll just nu. Det kanske gör det senare i hans liv när han kanske inser att han vill ha ett speciellt yrke. Vi säger, läkare.
Då är det bara för honom att ta fram sitt betygsdokument och se vilka ämnen det är han inte fick G i. Och så läser han in dom.
Jag arbetar som lärare med bland annat elever på fordonsprogrammet. Åtminstone på den skola där jag arbetar, brukar företagen ringa till skolan för att höra om skolans lärare rekommenderar eleven i fråga innan de väljer att anställa dem som tex mekaniker. Då är det viktigt att ha gjort ett bra intryck (i allmänhet, inte bara i karaktärsämnen)- elever kan ibland rekommenderas ÄVEN om det finns IG:n med i bilden, men då brukar det handla om elever som lärarna ändå uppfattat som motiverade: elever som aktivt försökt men tyvärr ändå inte lyckats uppnå målen för godkänt av någon anledning.
Jag tycker att ni/hans pappa ska sätta er ned och prata med pojken i fråga. Än är det kanske inte för sent i alla ämnen, men då kan det vara bra att boka in ett möte med tex lärarna i det ämnen han riskerar IG. Detta är genomförbart trots att pojken fyllt 18, FÖRUTSATT att pojken vill ha mötet med föräldrar närvarande. Sedan tror jag att det är jätteviktigt att stötta och hjälpa till hemma. Det kan finnas så många anledningar till varför elever drar på sig många IG:n, men jag tror att det i ett sådant läge är jätteviktigt att ta sig tiden att sitta med dem när de har läxor, att försöka förklara, förhöra, osv.
Man får ta studenten som vanligt, bara det att man inte får så mycket poäng som krävs till universitet osv. Men det har man möjlighet att plugga igen på konvux
man får ta studenten, men har för mig att om man har mer än 10% IG så får man inget slutbetyg, vilket innebär att man inte har behörighet till högskola m.m
Jag vet helt säkert att man kan gå ut med 10% IG vilket motsvarar 250p av 2500 som fullgör ett fullständigt gymnasieprogram och med alltså 2250p. är man behörig att söka in till högskola/universitet.
Om man har mer än 10%IG så kan man läsa om ett år på gymnasiet som man gick på, om man är under 20 års ålder annars gäller komvux !
På min skola är det så att IG fortfarande räknas som ett betyg, det är bara om man t.ex inte varit på lektionerna som man får ett streck och därmed inget betyg. Men det gäller bara upp till en viss gräns, sedan förlorar man poäng (jag tror det 2500 man ska ha). Kolla med syven på skolan!
När jag tog studenten -06 så fick man 2500 poäng om man läst ett komplett program. Av dom fick man max ha 10% (alltså 250 poäng) IG för att gå ut med slutbetyg. Jag hade själv IG i matte B (50p) och Idrott (100p) så sammanlagt 150p så jag fick mitt slutbetyg. Om man har mer än 250p IG så får man ett samtal betygsdokument istället och är inte behörig att söka till vidare studier på t.ex. universitet eller högskola.
Tror att det är likadant fortfarande?
Flera blandar ihop slutbetyg och behörighet till högskolan. De 10 % ni hänvisar till rör högskolebehörigheten inte slutbetyget. Slutbetyg kan du få med massor av IG. Det du inte får ha för slutbetyg är "streck" alltså inget betyg satt alls.
När man får samlat betygsdokument så betyder det att du inte har något betyg alls, inte ens IG, i minst en kurs, alternativet inte ens har läst någon av de kurser som normalt ingår i ett gymnasieprogram.
Ett slutbetyg med massor av IG är dock oftast ganska värdelöst oavsett om man ska söka jobb eller högskola.
Många arbetsgivare ser mellan fingrarna med några enstaka IG men när det börjar bli många då drar de öronen åt sig. För att få jobb då brukar det krävas något alldeles extra i vissa områden alternativt att man har kontakter.
Till TS, låt pappan ringa skolan och fråga. Skolan får inte ringa upp föräldrarna efter 18 årsdagen utan tillstånd men däremot får man svara på frågor som ställs då det mest inom skolans värld är offentliga handlingar.
Detta är en gråzon men de flesta gymnasieskolor jag jobbat på har tillämpat denna metod och den har fått stöd av skolverket.
Alltså....den här ungen som TS snackar om gick säkert ut gymnasiet för två år sedan så ni kan nog sluta ge råd haha
hej alli hoppa får man studenten uttan godkänds betyg de va några som tror bara att om man inte ha bara godkänd betyg så får man inte avslutats betyg i gymnasium den som sista året är det sant eller jag tror att det sant för mig min pappa har och så tror o man inte klrat av sig gymnasium så får man inte godkäns betyg och student men det bara att plugga när man börja på gymnasium för att få bara utveckling när du klarat sig på gymnasium så du kan börja högskolan ose vedare och vidare och man får och så om har bara betyg på gymnasium så du kan skapaa själv jobb om du vill jobba eller hejdå till allihopa
IG ger ju poäng det också är det streck så är det värre, då har ju inte eleven varit på lektionen ens. Får man IG får man läsa upp de betygen på komvux sen om man vill.
Någon kanske har skrivit det här, men man får ha max 200p IG tro jag det är
Man får väl ta studenten, men jag hade inte gjort nåt stort av den "studenten" verkligen inga 10000 kr som många lägger idag. Tycker inte det är en riktig student om man inte har ansträngt sig i skolan.
Återigen, den här tråden skrevs 2007... tror personen har gått ut gymnasiet vid det här laget