• Pirog

Hur många aborter kan man göra ....

efter att ha läst i flera trådar nu om kvinnor som skriver att de gjort 3-7 aborter, börjar jag fundera på hur många är ok att göra. Om man gjort 1 abort,borde man inte lärt sig att skydda sig då? Denna frågeställning gäller ej våldtäktsfall eller aborter man varit tvungen att göra pga nåt fel på barnet. Är inte emot abort,men anser att det inte bör användas som preventivmedel. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hur många aborter kan man göra ....
  • slinkywookie
    Anghammarad skrev 2007-11-27 07:17:32 följande:
    Fri abort innebär att man får göra så många aborter man vill.

Man får också använda abort som enda preventivmedel.
    Gar inte. Preventivmedel syftar pa nagot man gor i PREVENTIVT syfte. Alltsa forebyggande.

Har skadan redan skett kan du inte kora i forebyggande syfte utan det blir damage control... Abort.
  • KristenTjej84

Att tänka på innan man gör abort, inte alla som får en andra chans.
    När man gör abort så tvingas livmoderhalsen upp, som är hård av naturen för att kunna hålla barnet skyddat i livmodern, vilket försvagar livmoderhalsen och ökar riskerna för missfall när man som redo vill skaffa barn.
    Jag har hört och läst om kvinnor som berättat att de inte kunnat bli gravida efter aborten, så det är inte bara påhitt jag sprider.

• Nyfiken gul
    KristenTjej84 skrev 2011-10-22 14:07:09 följande:
    När man gör abort så tvingas livmoderhalsen upp, som är hård av naturen för att kunna hålla barnet skyddat i livmodern, vilket försvagar livmoderhalsen och ökar riskerna för missfall när man som redo vill skaffa barn.
    Jag har hört och läst om kvinnor som berättat att de inte kunnat bli gravida efter aborten, så det är inte bara påhitt jag sprider.

jag har gjort en abort och så här är det - det är INTE aborten som sådant ingrepp som gör att vissa får problem med fertilitet - en abort gör ju inte påverkan på äggledare och såna saker eftersom det inte är där aborten sker utan i livmodern.

Däremot kan man få problem om man drabbas av infektioner i livmodern i SAMBAND med abort - vilket tyvärr är väldigt vanligt  - det gör i sin tur att man kan få missfall pga tex ärrbildning i livmodern  - infektionen kan ha spridit sig vidare osv osv...

En gång för alla - det är INTE aborten som ingrepp som är det farliga - utan det som man kan drabbas av efteråt dvs diverse infektioner
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Tuffen

Jag har noll förståelse för hur man kan döda det som skulle kunna bli ens eget barn. Att dessutom göra det upprepade gånger tyder på någon form av empatistörning eller svag intelligens. 

• Tuffen

Om man använder kondom OCH p-piler är ju risken minimal att bli gravid. 

• slinkywookie
    Oj. Du kanske ska lasa pa lite. Vilket tillstand ditt cervix ar har inget med din formaga att bli att gravid att gora.-det sker i aggledarna och livmodern.

Cervix bnads inte upp hur mkt som helst, ungefar lika mycket som nar man gor andra undersokningar av livmodern. Som till exempel nar man letar efter orsak till barnloshet. Inte fan skulle de gora ingrepp som skulle ytterligare forsvara en graviditet...

Okunskap ar en bliss huh :)
  • Loriyana

Man får göra hur många aborter man vill. Personligen förstår jag inte riktigt resonemanget kring abort. Själv skulle jag inte kunna göra en abort eftersom jag anser att det är ett barn. Men de som är för abort anser ju att det INTE är ett barn med ett värde. Men sedan finns det de som anser att abort är ok...men bara om man gör 1-2? Kan någon vänligen förklara detta för mig? OM det nu INTE är ett barn med ett värde, varför är det då inte ok att göra 10 aborter om man nu vill? Och OM det ÄR ett barn med ett värde, varför är det OK att göra 1-2 aborter?

• Lavish

Alla aborter är väl etiskt problematiska. Jag kan känna att abort är okej om ett barn allvarligt skulle försämra mammans livskvalité. Och om så är fallet, borde man inte anstränga sig mer för att undvika graviditet än att bli gravid 7 ggr och göra abort?! Då tycker jag nog att man borde ha slutat ha sex eller steriliserat sig dessförinnan. Har man blivit gravid 7 ggr och är vid sina sinnens fulla bruk skulle jag dra slutsatsen att ett barn inte vore ett så stort problem ändå, och att det inte finns något berättigande för en abort.

• Musetti
    Loriyana skrev 2011-10-22 16:43:39 följande:
    Man får göra hur många aborter man vill. Personligen förstår jag inte riktigt resonemanget kring abort. Själv skulle jag inte kunna göra en abort eftersom jag anser att det är ett barn. Men de som är för abort anser ju att det INTE är ett barn med ett värde. Men sedan finns det de som anser att abort är ok...men bara om man gör 1-2? Kan någon vänligen förklara detta för mig? OM det nu INTE är ett barn med ett värde, varför är det då inte ok att göra 10 aborter om man nu vill? Och OM det ÄR ett barn med ett värde, varför är det OK att göra 1-2 aborter?
    Jag är för fri aborträtt och jag anser att ett barn är ett barn.

Barn "med ett värde" har jag aldrig hört talas om. 
  • Selfish Geene
    Stopp och belägg, det där är inte sant!

Upprepade aborter ökar inte risken för framtida missfall.

Det du sprider är i bästa fall okunskap, i värsta fall rena lögner

"du skall icke bära falsk vittnesbörd mot din nästa!"

• hanvo

0,000 stycken!

Man älskar alla sina barn oavsett vem det blir!!!
    Förresten kan man adoptera bort om man verkligen inte vill ha ett barn. Det finns så många par som inte kan få barn och är förtvivlade över det.
    Har man blivit gravid så får man bannemej ta ansvar för sitt handlande och bära sitt "straff" i 9 månader!!!
    Det här går jag igång på!

• KristenTjej84
    Selfish Geene skrev 2011-10-22 17:50:52 följande:
    Stopp och belägg, det där är inte sant!

Upprepade aborter ökar inte risken för framtida missfall.

Det du sprider är i bästa fall okunskap, i värsta fall rena lögner

"du skall icke bära falsk vittnesbörd mot din nästa!"

Det är det jag har hört, och en av många som jag känner som har gått igenom en abort, var nära att få missfall gången efter att hon blev gravid. Så du kan inte påstå att det jag säger är påhitt och lögner.

http://www.blimamma.se/vad-ar-forsvagad-livmoderhals.html

http://se.babycenter.com/preconception/suspectingaproblem/abortion/
  • Jakkolina

En väldigt vanlig komplikation vid abort är att det blir revor i livmoderväggen,det kan göra så att ägget inte fäster när man vill ha barn sedan

• Solstrål82
    Lavish skrev 2011-10-22 17:07:14 följande:
    Öhh den här tråden är ju skitgammal?
    Japp!!!! *lol*
  • Themis
    Det du påstår stämmer inte med vad läkare och gynekologer anser och jag finner ditt försök att sprida desinformation och osanningar provocerande.

Det finns kvinnor som kan ha spiral insatt utan att ha varit gravida och det är inga problem det att dilatera livmoderhalsen vid abort efter att kvinnan har fått en vagitorie som mjukar upp området.

Främsta faran med abort är risken för infektion (ca 1%) eller rester av en graviditet som har gått ganska långt.
    I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Selfish Geene
    KristenTjej84 skrev 2011-10-22 20:56:42 följande:
    Det är det jag har hört, och en av många som jag känner som har gått igenom en abort, var nära att få missfall gången efter att hon blev gravid. Så du kan inte påstå att det jag säger är påhitt och lögner.

www.blimamma.se/vad-ar-forsvagad-livmoderhals...

se.babycenter.com/preconception/suspectingapr.../
    Ja, det kan jag, ditt påstående är inte sant och kvalificerar sig därmed som antingen lögn eller inbillning

Jag har hört om flera som fått hjärtinfarkt efter de varit i kyrkan, men det betyder inte att kyrkobesök orsakar hjärtinfarkt, utan beror sannolikt på att iom att många människor går i kyrkan är det statistiskt ofrånkomligt att någon eller några av besökarna kommer att bli sjuka i samband med kyrkobesöket.

Att kvinnor skuldbelägger sig själva för att de gjort abort till följd av ett kyrkobesök är förmodligen vanligare än att de blir infertila av aborten.

Risken att bli infertil av att göra abort är mindre än risken att bli det efter en fullgången graviditet.

• Jennie med ie
    fozzie skrev 2007-11-24 12:28:49 följande:
    låt folk bekosta sin abort själv då lär antalet aborter minska drastiskt, i synnerhet de som använder abort som preventinmedel.
    Abort kan inte användas som p-medel.

Men alltså, de som inte har råd med en abort är väl rent ekonomiskt ännu mindre lämpade som föräldrar än de som HAR råd, så det blir ju lite konstigt...
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2011-10-23 13:34:55 följande:
    Abort kan inte användas som p-medel.

Men alltså, de som inte har råd med en abort är väl rent ekonomiskt ännu mindre lämpade som föräldrar än de som HAR råd, så det blir ju lite konstigt...
    man hoppla vilket gammalt inlägg jag svarade på
  • Zhna

Lolisexuella som tur behöver ej göra några abortioner eller ens använda p-piller för dom är sterila ändå och vad annat beträffar så är sodomi(analsex) i sammanhanget ren pedofobi.

Svar på tråden Hur många aborter kan man göra ....