• Nyfiken gul

Jag blöder när jag går på toa - gravid i vecka 8... Finns det fler?? O vad har ni fått för råd o tips??

Jag är gravid i vecka 8 o varje gång jag går på toaletten o ska bajsa så blöder jag, färskt blod..

Det är inte mycket förvisso o det slutar blöda bara en stund efteråt men det stör mig och jag blir förstås lessen o rädd..

Pratat med både sjukvårdsupplysningen och gynavdelningen på mitt sjukhus o det enda dom säger är att jag ska anteckna när jag blöder o ca hur mycket och visa informationen för barnmorskan på inskrivningen om två veckor.

Dom pratar något om ansträngda blodkärl, att moderkakan kan ligga i vägen o trycka på blodkärlen som spricker när jag tar i o krystar.

Jag har förstås sju tusen frågor om detta.....

Finns det fler som har så här och hur går det för er o vad har ni fått för råd o tips???

• Svar på tråden Jag blöder när jag går på toa - gravid i vecka 8... Finns det fler?? O vad har ni fått för råd o tips??
  • BabyOrNot

jag vill inte vara negativ,bara realistisk men när jag var gravid förra gången så kom det lite blod varje gång jag gick på wc,inte annars, det var i v.8+4 och det var begynnelsen av ett missfall..men såklart kan det ju vara nått helt annat för dej, du börde åka ochh kolla upp det

• Rottis77

Är det bara när du ska bajsa du blöder?? Är du i så fall säker på att det kommer från vagina??

• Me o Mike

Och skit i mvc.. Dom gör inget iaf.. Åk till gynakuten.. Där MÅSTE dom hjälpa dig! Annars säger dom bara i tfn: vänta och se hur det urartar sig..

Filifjonkan1 skrev 2007-11-28 13:36:03 följande:
    Har haft det sen i morse..det är blod+ brunt blod+ slem...ser ut som i början lr i slutet av en mens...har lite ont i magen men inte värre än lite mensvärk..Fortsätt säg att det inte är mf, jag känner mej lite gladare då. =)Är för övrigt sjukt tacksam för att föräldraliv finns när man inte får tag på bvc lr mvc...skönt att höra nån annans åsikter. =)
  • sofiakling

Men snälla nå'n. Vi är vuxna kvinnor och VET om blod kommer från vagina eller anus... Har själv blivit ifrågasatt då jag hade samma bekymmer och det är nedvärderande!
    Man krystar när man bajsar och finns blod i livmodern kommer det ut just då.
    MEN livmoderhalsen är känslig under gravditeten och kan blöda även den - det behöver INTE vara MF.
    Ring gyn på ditt sjukhus och säg att du absolut vill göra ett ultraljud. Ring varje dag. Det varierar från olika barnmorskor hur de prioriterar. Rätt som det är träffar du på en förstående människa som inser att det är viktigt att få svar.
    KRAM!

• Rottis77
    sofiakling skrev 2007-11-28 13:53:39 följande:
    Men snälla nå'n. Vi är vuxna kvinnor och VET om blod kommer från vagina eller anus... Har själv blivit ifrågasatt då jag hade samma bekymmer och det är nedvärderande!Man krystar när man bajsar och finns blod i livmodern kommer det ut just då.MEN livmoderhalsen är känslig under gravditeten och kan blöda även den - det behöver INTE vara MF.Ring gyn på ditt sjukhus och säg att du absolut vill göra ett ultraljud. Ring varje dag. Det varierar från olika barnmorskor hur de prioriterar. Rätt som det är träffar du på en förstående människa som inser att det är viktigt att få svar.KRAM!
    Antar att det inlägget va till mig! Och detta har precis hänt mig! Och jag blödde bara när jag bajsade och jag kunde inte med säkerhet säga om det kom från vagina eller anus, så så jäkla självklart är det inte!!!!!! Jag ringde till KK då jag blev orolig och det va faktiskt hon som frågade mig denna frågan, utan att jag kände mig nedvärderad, för hon sa att det kunde vara hemorrojder utan att man visste att man har såna. Jag fick sätta in en tampong i vagina för att med säkerhet kunna avgöra var blodet kommer ifrån. Ska också tillägga att jag är vuxen.
  • foxy

jag skulle bara vilja säga att OM de skulle vara missfall kommer det att blöda på riktigt så småningom.. alltså som en riklig mens och det gör ganska ont.. jag har haft ett missfall och det gick inte att ta miste om att det var ett missfall.. men det började någon dag innan som brunaktiga flytningar typ... sen kom en rejäl mens å det gjorde skitont..

när jag var gravid med min son hade jag blödningar till å från i början (de första månaderna) de var både brunaktiga flytningar å lite blodaktigt typ... men jag gjorde vul för att lugna mig själv..

de sa på akuten att vid mf dör barnet först sen blöder man så om man fått en blödning å barnet i magen fortfarande lever e de ingen fara.. man löper alltså då inte större risk än alla andra att få ett mf...

detta blev långt...

• Me o Mike

Det är såå olika.. Jag hade aldrig ont vid mina missfall.. Men om man har nerverna så kan man ju avvakta o se hur det urartar sig..

foxy skrev 2007-11-28 14:14:25 följande:
    jag skulle bara vilja säga att OM de skulle vara missfall kommer det att blöda på riktigt så småningom.. alltså som en riklig mens och det gör ganska ont.. jag har haft ett missfall och det gick inte att ta miste om att det var ett missfall.. men det började någon dag innan som brunaktiga flytningar typ... sen kom en rejäl mens å det gjorde skitont..när jag var gravid med min son hade jag blödningar till å från i början (de första månaderna) de var både brunaktiga flytningar å lite blodaktigt typ... men jag gjorde vul för att lugna mig själv..de sa på akuten att vid mf dör barnet först sen blöder man så om man fått en blödning å barnet i magen fortfarande lever e de ingen fara.. man löper alltså då inte större risk än alla andra att få ett mf...detta blev långt...
  • foxy

glömde tillägga att om man fortfarande känner sig gravid vid blödningarna kan de oxå vara ett gott tecken.. alltså om man tidigare haft massa symtom som inte avtagit i samband med blödningarna är chansen god att de fortfarande mår bra därinne...

• foxy

men du blödde väl??? ordentligt.. jag menar de var inte bara flytningar?? eller? asså jag vet att de inte behöver göra extremt ont men blod kommer de ju ut med.. eller har jag fel?

MulleNuh skrev 2007-11-28 14:15:55 följande:
    Det är såå olika.. Jag hade aldrig ont vid mina missfall.. Men om man har nerverna så kan man ju avvakta o se hur det urartar sig..
  • Rottis77
    foxy skrev 2007-11-28 14:18:41 följande:
    men du blödde väl??? ordentligt.. jag menar de var inte bara flytningar?? eller? asså jag vet att de inte behöver göra extremt ont men blod kommer de ju ut med.. eller har jag fel?
    När jag pratade med henne på KK, så sa hon att det va vanligt att man blödde mycket isamband med ett mf.
  • Me o Mike

Så småningom kommer det ju blod! Men det kan ju dröja..

foxy skrev 2007-11-28 14:18:41 följande:
  • NovJenny

Jag har blött båda mina graviditeter från och till i ca 17 veckor...
    Oftast när jag varit på toa, inte alltid när jag bajsat, men oftast. KOm ju även i trosorna massor av gånger med...

Jag har lättblödande livmodertapp. (kom de fram till denna graviditet efter 17 veckor) och antar att det är blodkärlen på den som brister när jag varit på toa... Eller tog i  i andra situtioner.

(¯`°?.¸ ღ♥Noah ♥ღ ¸.?°´¯)
  • TheLove

Har inte läst i tråden men jag har blödit från och till hela graviditeten, Är i V.18.

Jag har en lättblödig livmodertapp och en lågt sittande moderkaka. Fick en jätte bra förklaring sist jag va på akuten, men gravidhjärnan har filtrerat ut det mesta...

Men var inte orolig. Det är inte någon fara och det är jätte vanligt att blöda innan V.13.

Blöder du bara när du ska bajsa så är det nog bara livmodertappen för dig. Så är det för mig i alla fall. Nu har det gått så pass långt att jag bara blir irriterad av att jag blöder.

Jag har varit på gynakuten och akuten mååånga gånger för att jag haft blödningar som är som mensblödningar utan att jag varit på toa och jag har blödit i flera dagar i streck...

Sammanlagt har jag gjort 8st UL/VUL tror jag. Det är jätte kul att få se sin lilla fillur! Men är du jätte orolig så åker du in till gynakuten och kräver att bli undersökt. Tror inte alls det ska vara så svårt. Jag har inte ens behövt be om det utan de kollar det som en självklarhet.

Skulle det där emot vara missfall på g finns det ingenting de kan göra, men det kan vara skönt att veta i alla fall... Tror med 99% säkerhet att det inte är någon som helst fara för dig och din bebis! Lycka till med reaten av graviditeten!

• GeRDiS

ja har blött fram o tillbaka hela min graviditet från v 7 o nu e ja i v 37 min bm o 3 olika gynläkare säger att ja har en mycket känslig livmodertapp som lätt blöder vid ansträngning, tex om ja lyfter tungt, bajsar o ja, så de behöver inte alls vara något farligt... lycka till...

• Filifjonkan1

jag tror tyvär att det är kört för min del tjejer...
    Lite senare under dagen började jag blöda KRAFTIGT och med stora blodklumpar.....jag ska ringa gyn imorgon..känns jobbigt MEN jag hade förmodligen mått ännu sämre om jag inte redan haft en sprallig 1,5 åring hemma.
    Bättre lycka nästa gång...=(

• Me o Mike

Åhh va trist!!! Beklagar!!!

Filifjonkan1 skrev 2007-11-28 23:09:06 följande:
    jag tror tyvär att det är kört för min del tjejer...Lite senare under dagen började jag blöda KRAFTIGT och med stora blodklumpar.....jag ska ringa gyn imorgon..känns jobbigt MEN jag hade förmodligen mått ännu sämre om jag inte redan haft en sprallig 1,5 åring hemma.Bättre lycka nästa gång...=(
  • maria lintott

Hej
    Jag har samma problem som dom flesta ovan, jag blöder lite. Är i v 8. Om jag tar i ordentligt tex kan det komma några droppar färskt blod. Jag har blivit behandlad för cellförändringar gjort en laserkonisering, kanske därav fått en känslig livmodertapp. Jag vet inte, har någon annan någon erfarenhet av det?

• maria lintott

jag har varit och gjort ett vul idag och allt var bra, bebben var där och hjärtat slog! En sån lättnad de var!! Råd till er. Beställ en tid. Så man får svar. Inte bra att gå med den oron..
    Lycka till

• tvilling73

Hejsan! Jag är i vecka 12 nu och jag blödde lite för några veckor sedan och jag blev så orolig så jag kontaktade min privata gynekolog som är helt underbar så nu går jag på kontroller varje vecka bara för att se att hjärtat slår och att min lilla bebis mår bra. Nu har jag gått så många gånger så nu har jag högkostnadskort o då kostar det ju inget heller....
    Det är inte värt att bara gå och vara orolig utan be dem göra ett vul. I mitt fall låg min moderkaka väldigt långt ner och det var den som det hade blött lite ifrån. Gå inte och må dåligt, be om hjälp!! //Marie

• 3hjärtan
    TheLove skrev 2007-11-28 20:46:32 följande:

Har inte läst i tråden men jag har blödit från och till hela graviditeten, Är i V.18.

Jag har en lättblödig livmodertapp och en lågt sittande moderkaka. Fick en jätte bra förklaring sist jag va på akuten, men gravidhjärnan har filtrerat ut det mesta...

Men var inte orolig. Det är inte någon fara och det är jätte vanligt att blöda innan V.13.

Blöder du bara när du ska bajsa så är det nog bara livmodertappen för dig. Så är det för mig i alla fall. Nu har det gått så pass långt att jag bara blir irriterad av att jag blöder.

Jag har varit på gynakuten och akuten mååånga gånger för att jag haft blödningar som är som mensblödningar utan att jag varit på toa och jag har blödit i flera dagar i streck...

Sammanlagt har jag gjort 8st UL/VUL tror jag. Det är jätte kul att få se sin lilla fillur! Men är du jätte orolig så åker du in till gynakuten och kräver att bli undersökt. Tror inte alls det ska vara så svårt. Jag har inte ens behövt be om det utan de kollar det som en självklarhet.

Skulle det där emot vara missfall på g finns det ingenting de kan göra, men det kan vara skönt att veta i alla fall... Tror med 99% säkerhet att det inte är någon som helst fara för dig och din bebis! Lycka till med reaten av graviditeten!

Hur är din blödning? Som en mens?
Svar på tråden Jag blöder när jag går på toa - gravid i vecka 8... Finns det fler?? O vad har ni fått för råd o tips??