• Patsy Dee

Namngivningsfest

Eftersom jag och min sambo inte är krista så ska vi inte döpa vårt barn, men vill ändå ha nånslags namngivningsfest av nåt slag, men vi har ingen aning om hur vi ska göra....=)

Ni som har haft namngivningsfest som alternativ till dop hur gjorde ni?

• Svar på tråden Namngivningsfest
  • April Buddha

Hur får man tag på en officiant?

m u m i n skrev 2007-11-27 07:46:37 följande:

vi ska ha namngivning den 8/12 o håller på just nu o letar låtar till allsång och låtar att bara spela i bakgrunden. har hyrt en lokal o bjudit bara släkt, blev alldeles för många o för dyrt annars..ungefär såhär kommer vår ceremoni se ut: Välkomsthälsning: Vi hälsar gästerna välkommna och lämnar sedan över ordet till officianten från humanisterna.Hon håller ett kort inledningstal där hon presenterar sig, berättar att hon kommer från Humanisterna, och säger några ord om betydelsen av att få manifestera viktiga händelser i livet med ceremonier.Musik (allsång) Officianten håller ett kort tal om att vara barn och om föräldrarnas, släktens och vännernas betydelse för barnets väl.Musik: Sambon spelar i band så de kommer spela lite musik.Tal om Astrid (vår dotter): Jagsäger några ord om Astrid och vårt föräldraskap. Hur det var när vi fick veta att hon var på väg, längtan efter henne, händelser under graviditeten, hennes första tid i livet osv.Dikt: Någon läser en dikt till Astrid.(Detta blir antingen sambon eller någon i familjen, inte bestämt än.Officianten håller ett tal till Astrid på temat att vara en egen individ och betydelsen av att ha ett eget namn. Sambon berättar om Astrids namn, vad de betyder och varför hon fått just det/dem.Vi tänder ett ljus och Astrid får ett namnsmyckesedan ev ett musikinslag till. Därefter avslutar officianten ceremonin med att uppmana till ett fyrfaldigt leve för Astrid, alla får ett glas champagne och skålar. Därefter bjuder vi på smörgåstårta o fika.
  • principisessan
    April Buddha skrev 2007-12-20 01:39:27 följande:
    Hur får man tag på en officiant?m u m i n skrev 2007-11-27 07:46:37 följande:
    gå in på www.humanisterna.se och tag kontakt med dem.. jag mailade o en jättetrevlig kvinna hörde av sig som sen också höll i det hela.

ska lägga in lite bilder på Astrids namngivning sen när jag fått in alla bilder i datorn,
  • johanlina

Hej,
    Jag är bara i vecka 20 än så jag är ute i väldigt god tid, men jag älskar att planera! Tack för alla tips och idéer, speciellt idéerna med tidskapseln och planteringen av träd tycker jag lät supermysigt! Vid vilken ålder har ni hållit/ska ni hålla era ceremonier?

• annne

Skriver här i denna "gamla" tråd för att få lite fler tips! Vet inte alls hur vi ska göra.. Vilka vi ska bjuda eller nåt. Hur jag än tänker så känns det inte bra! :(
    "Problemen" jag har är:

* Jag vill ha en fest för Mira, men varken jag eller sambon är personer som vill stå och prata inför folk. Alltså prata om namnen och sånt eller ha en cermoni känns inte som "vi". Samtidigt vill man ju inte bara bjuda in alla utan att det är nåt speciellt som man gör liksom..

* Vilka ska vi bjuda? Min familj, kompisar och släkt bor långt bort. Jag kan och vill bjuda min familj, men detblir för omständligt att bjuda vänner och släkt. Samtidigt vill jag att det ska vara "rättvist". Känns fel att bara bjuda hans kompisar..

Suck. Känns som att vi inte kan komma fram till nåt vettigt. Kanske struntar i att ha fest för Mira, men det är ju fel det också. :/

Mamma till Mira
  • Miola

annne: Vi hade ungefär samma problem som ni när vi skulle ha namngivningen för vår Tova. Vi beslutade att hålla i allt själva vad gäller pratandet. Dock lejde vi bort vissa bitar - mormor läste en dikt, farfar läste en saga, gammelmormor planterade träd, vi sjöng sånger gemensamt. Alternativt kan ju kanske någon kompis/släkting som är duktig på att prata hålla i det eller också kan man leja in en officiant från kommunen eller humanisterna.

Alla våra släktingar bor 140 mil bort. Så vi gjorde helt enkelt så att vi bjöd in "alla" och tänkte att det kommer inte komma någon ändå, men då har vi ändå bjudit. Vi blev väldigt förvånade över hur många som faktiskt dök upp i slutändan. Klart att du även ska bjuda din släkt och vänner! Iaf bjuda, så är det upp till dem om de dyker upp.

• annne
    Miola skrev 2008-01-14 09:52:39 följande:
    annne: Vi hade ungefär samma problem som ni när vi skulle ha namngivningen för vår Tova. Vi beslutade att hålla i allt själva vad gäller pratandet. Dock lejde vi bort vissa bitar - mormor läste en dikt, farfar läste en saga, gammelmormor planterade träd, vi sjöng sånger gemensamt. Alternativt kan ju kanske någon kompis/släkting som är duktig på att prata hålla i det eller också kan man leja in en officiant från kommunen eller humanisterna. Alla våra släktingar bor 140 mil bort. Så vi gjorde helt enkelt så att vi bjöd in "alla" och tänkte att det kommer inte komma någon ändå, men då har vi ändå bjudit. Vi blev väldigt förvånade över hur många som faktiskt dök upp i slutändan. Klart att du även ska bjuda din släkt och vänner! Iaf bjuda, så är det upp till dem om de dyker upp.
    Tack för tipsen.. Får se hur vi gör..

Jo, jag kan ju såklart bjuda mina kompisar och så, men då känns det som att man måste se till att de har någonstans att bo och "underhålla dem" och så också.. Och det blir för mycket med allihop.
    Mamma till Mira
  • Miola

annne: Ja, det där med att bo och underhålla... det beror ju på hur mycket plats man har. Vi lät alla bo hos oss, men man kan ju tipsa om hotell, camping... Underhålla är svårt, hjälpa till innan namnceremonin lär ju sysselsätta de flesta, annars upptäckte jag att det var bra att det kom flera kompisar så de kunde göra saker ihop när jag inte hade tid.

• Frances

Ska också ha namngivningsfest, eller snarare välkomstkalas, för vår dotter snart. Tycker tipspromenad är en kul grej men vad har ni skrivit för frågor?? Tösen kommer ju bara att vara 5 månader...!!

• zandrha

Vi ska oxå ha namngivningskalas, jag är mest nervös över att få in 40 personer i vår trea! Hur har jag tänkt?  = )

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥ Lilly 070922 ♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • annne
    Frances skrev 2008-01-15 11:15:01 följande:
    Ska också ha namngivningsfest, eller snarare välkomstkalas, för vår dotter snart. Tycker tipspromenad är en kul grej men vad har ni skrivit för frågor?? Tösen kommer ju bara att vara 5 månader...!!
    Välkomstkalas lät lagom och bra. Jag är inte så mycket för att ha en cermoni. Eller ska ni ha det? Hur ska ni göra?
    Mamma till Mira
  • Frances

Nej, ingen cermoni direkt, vet inte hur vi ska göra. Vill ju trots allt att det ska vara något mer än en vanlig släktmiddag men känner att det skulle bli nästan löjligt om vi skulle läsa dikter och så. Det är liksom inte vi.

Det blir väl i alla fall en gemensam välkomstskål för att sätta barnet i centrum. Sen gillar jag tanken på att plantera ett träd (fruktträd) i trädgården som blir dotterns.

Ah, jag vet inte, vi har inte direkt pratat igenom det. Det är mest jag som funderar än så länge Hör gärna av dig och berätta hur ni gör.

• annne
    Frances skrev 2008-01-15 16:17:26 följande:
    Nej, ingen cermoni direkt, vet inte hur vi ska göra. Vill ju trots allt att det ska vara något mer än en vanlig släktmiddag men känner att det skulle bli nästan löjligt om vi skulle läsa dikter och så. Det är liksom inte vi. Det blir väl i alla fall en gemensam välkomstskål för att sätta barnet i centrum. Sen gillar jag tanken på att plantera ett träd (fruktträd) i trädgården som blir dotterns. Ah, jag vet inte, vi har inte direkt pratat igenom det. Det är mest jag som funderar än så länge Hör gärna av dig och berätta hur ni gör.
    Precis så känner jag också. Jag vill inte att det ska läsas dikter eller vara en cermoni, för det är verkligen inte vi. Men man vill ju ha nånting.. Ja, det är inte lätt! Skåla för barnet låter ju bra i alla fall..
    Mamma till Mira
  • Em02

Jag är helt inne på någon typ av "välkommen" för våra barn, men jag känner lika dant att dikter och dyl. inte är så mycket för mig. Jag hade nog tänkt mig mera som ett födelsedagskalas i utformningen. Släkt och vänner på middag eller lunch eller när man nu vill ha det, och sedan hälsar man bara välkommen och tackar för att det kommit dit för Leos och Loves skull. Sedan kan man ju tala om för gästerna att om de vill så får de säga några ord om eller till pojkarna.

Några bekanta till mig hade köpt "omålade" tavlor (kommer inte på vad det heter)i olika storlekar och oljefärg och så fick alla gästerna måla en tavla till den lilla. De skulle senare hängas i barnkamaren. Fin gest tycker jag och roligt att ha senare när barnet blir stort!

• zandrha
    Em02 skrev 2008-01-16 14:34:34 följande:
    Jag är helt inne på någon typ av "välkommen" för våra barn, men jag känner lika dant att dikter och dyl. inte är så mycket för mig. Jag hade nog tänkt mig mera som ett födelsedagskalas i utformningen. Släkt och vänner på middag eller lunch eller när man nu vill ha det, och sedan hälsar man bara välkommen och tackar för att det kommit dit för Leos och Loves skull. Sedan kan man ju tala om för gästerna att om de vill så får de säga några ord om eller till pojkarna. Några bekanta till mig hade köpt "omålade" tavlor (kommer inte på vad det heter)i olika storlekar och oljefärg och så fick alla gästerna måla en tavla till den lilla. De skulle senare hängas i barnkamaren. Fin gest tycker jag och roligt att ha senare när barnet blir stort!
    Vilket bra tips med dukarna!

Vi kommer ha det så som du  beskriver, vi har bjudit närmsta släkten, föräldrar och syskon, plus syskonbarn, och våra vänner. Vi bjuder på smörgåstårta, presenterar faddrarna och berättar varför Lilly har fått sitt namn.

Min pappa ville väldigt gära hålla tal, men det känner jag inte alls passar, barnet fattar ju inte om någon vill säga nåt till den, och "känner" barnet gör ju ingen så de kan stå och tala om det, så den planen satte jag stopp för. Jag kände även att det blir uppstyltat om folk ska stå och tala, jag vill ha en kort och trevlig sammankomst bara.

Däremot ska jag ha en tom bok, som folk kan skriva hälsningar i, som Lilly har som minne när hon blir större.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥ Lilly 070922 ♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • freazy

Patsy Dee skrev 2007-11-25 18:17:11 följande:

Eftersom jag och min sambo inte är krista så ska vi inte döpa vårt barn, men vill ändå ha nånslags namngivningsfest av nåt slag, men vi har ingen aning om hur vi ska göra....=)Ni som har haft namngivningsfest som alternativ till dop hur gjorde ni?
    vi är kristna i våran familj så vi döper inte våra barn. (då dopet handlar om att lägga sitt gamla liv bakom sig och följa Jesus. för det första har man inget gammalt liv att lägga bakom sig när man är bebis. för de andra är det ett aktivt val att följa Jesus. så de är synd att man förvrider dopet tycker jag. så ett mycket bra val av er tycker jag. :) )

vi hade istället en barnvälsignelse. vi sjöng nån sång och sedan välsignade våran pastor vårt barn, att det skulle gå bra för barnet i framtiden osv.
    sedan hade vi fika efteråt och sådär. och många av mina ofrälsta vänner gillade även dem iden eftersom man inte prackar på någon någonting så att säga.
  • Mithera

Vi hade välkomstfest för vår yngsta tjej när hon var 3-4 månader. Vi var utomhus i mina svärföräldrars trädgård (under partytält). Min pappa höll ett "välkommen till livet och vår familj"-tal.
    Vi hade frågat våra bästa vänner om de ville vara faddrar (=vuxenkompisar i vår tolkning) till vår dotter, vilket de med gläjde accepterade. Min bästa vän skrev en dikt som min mans bäste vän läste upp. Det var ca 40 personer på festen, trångt men otroligt härligt! Vi bjöd på smörgåstårta (som jag, svärmor och hennes väninnor fixade) och fika.
    Lagom högtidligt och väldigt kärleksfullt - det är vårt minne av den festen. (Det enda jag skulle gjort annorlunda idag är att be gästerna skippa presenterna)

• thisissarah

Kan man inte "bara" ha fika och välkomna lillan till världen?
    Ska köpa en mina vänner bok också som gästerna får fylla i.
    Låter roligt det där med att gästerna får måla en tavla som gästerna får måla till lillan.

• Saliva123

Vi gav vår dotter en blomsterkrans under "ceremonin". Det kändes symboliskt o vackert o nu har hon den inramad kvar.

• carinakatt75

Vad kostar en officiant? Vill ha en!

Svar på tråden Namngivningsfest