• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer nr 3

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com
    www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se
    www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka
    www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset
    www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se
    www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden
    www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening
    www.aspef.org/

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer nr 3
  • kate79
    Pejgan skrev 2008-01-08 10:30:46 följande:
    nu vet jag inte hur det blir med min andra donation Mamma visade sig ha bröstcancer (den är borta så det är ingen fara med MIG!) och nu vet jag inte hur jag/kliniken ställer oss till en till donation
    Min mamma har haft livmoderscancer, men det är inte ärftligt. Är det ärftligt med bröstcancer?
    Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • uniMog
    kate79 skrev 2008-01-08 10:47:49 följande:
    Min mamma har haft livmoderscancer, men det är inte ärftligt. Är det ärftligt med bröstcancer?
    det KAN vara ärftligt ja. och det är ganska stor risk. Ärftlighet, hormonellt eller bara slumpen
    Why are vampires always so stupid?
  • Mjölk
    Pejgan skrev 2008-01-08 10:30:46 följande:
    nu vet jag inte hur det blir med min andra donation Mamma visade sig ha bröstcancer (den är borta så det är ingen fara med MIG!) och nu vet jag inte hur jag/kliniken ställer oss till en till donation
    Nej, vad trist! Undrar om de kan kolla upp om det är ärftligt. Om de kan konstatera att det inte är ärftligt så kan du ju donera. *hoppas*
  • uniMog
    Mjölk skrev 2008-01-08 14:02:23 följande:
    Nej, vad trist! Undrar om de kan kolla upp om det är ärftligt. Om de kan konstatera att det inte är ärftligt så kan du ju donera. *hoppas*
    ja de kommer göra en ärftlighetsutredning men den hinner ju inte bli klar till den här donationen. Nu verkar det som att de godkänner mig ändå men usch vad det här känns kymigt.
  • Mjölk
    Pejgan skrev 2008-01-08 14:07:55 följande:
    ja de kommer göra en ärftlighetsutredning men den hinner ju inte bli klar till den här donationen. Nu verkar det som att de godkänner mig ändå men usch vad det här känns kymigt.
    Ja, det känns ju kanske inte så bra för dig. Men vet du om fler i släkten haft bröstcancer?
  • uniMog
    Mjölk skrev 2008-01-08 14:11:21 följande:
    Ja, det känns ju kanske inte så bra för dig. Men vet du om fler i släkten haft bröstcancer?
    ja att det är ärftligt tror jag är ganska säkert. Mammas halvsyster har iaf haft det och jag tror att "ärftligheten" är ganska hög. Iof är bröstcancer ingen "svår" sjukdom idag men det är ju ändå värre än en förkylning liksom.
  • Mjölk
    Pejgan skrev 2008-01-08 14:15:06 följande:
    ja att det är ärftligt tror jag är ganska säkert. Mammas halvsyster har iaf haft det och jag tror att "ärftligheten" är ganska hög. Iof är bröstcancer ingen "svår" sjukdom idag men det är ju ändå värre än en förkylning liksom.
    OK, så antagligen är det ärftligt alltså. Nej, det är ju ingen jättesvår sjukdom och det är ganska vanligt. Det kanske är därför som de ändå godkänner dig. Men jag förstår att du kanske inte tycker det känns så bra. Jag skulle nog känna likadant. Men samtidigt så ger du en riktigt fin present ändå!
  • Stineboppern

Ni har nog koll - jag skall börja med sprutorna i morgon, ons) - när blir det äggutplockning då...är det på onsdag om 2 v eller på tisdagen om 2 v...eller det beroende på hur det ser ut när jag är inne och kollar med ultraljud?

Planering, planering....

• uniMog
    Stineboppern skrev 2008-01-15 08:48:54 följande:
    Ni har nog koll - jag skall börja med sprutorna i morgon, ons) - när blir det äggutplockning då...är det på onsdag om 2 v eller på tisdagen om 2 v...eller det beroende på hur det ser ut när jag är inne och kollar med ultraljud?Planering, planering....
    det beror helt på ultraljudet. Om jag ska se på min förra donation så skedde den på en måndag och jag började med sprutorna på en lördag om jag minns rätt. Den här gången ska jag också börja imorgon och de tror att det blir plock må-on vecka 5.
  • höstfru

Vill bara säga att ni är fantastiska här som går igenom allt detta för att hjälpa andra kvinnor! Starkt av er.

Själv ska jag och mannen förhoppningsvis göra ÄD utomlands, eftersom jag passerat åldersgränsen i Sverige. Men det är väntetid även utomlands, då det verkar vara många överallt som är i behov av ägg.

• Singeladopt

Hoppar in här om jag får. JAg ska på första "mötet" på Tisdag. För provtagning, samtal mm.

Jag funderar på, hur det funkar med jobbet. Nu kan jag ju lägga in så jag åker på ledig dag, men det kommer ju inte gå när det är dags för äggplock mm. Hur gör jag då? Har man rätt att vara "ledig" från jobbet?

Läste att jag som donator får ge upphov till högst 6 barn. Är det inräknat syskon till barn som jag gett upphov till, eller kan det bli högst 6 barn?
    Kan det bli så att man får donera flera gånger? Ifall det inte blir tillräkligt med ägg första gången?

Massa frågor från en gröngöling.

• veronicaq

jag va här inne  förut o tjata på er!!!

måste bara få "skryta".hehe. jag är så glad på mej själv!

Min mama 44år och hennes kille ska få hjälp av mej!

idag var vi i finland på AVA-klinik...
    fick all info o när vi ska starta osv..

jag är så glad/stolt/younameit för att jag gör denna sak!

Det finaste man kan ge någon, ger JAG!!
    Lilla jag men vad gör man inte för sin mamma som man älskar mest i världen och som alltid ställt upp 110% i alla lägen!!

Äntligen har ja fått berättat för "nån"...
    tack för mej!

23/7 kom min lilla Tiger!!
  • Alyssa

Jag har inte fått tillbaka min men sen donationen och jag börjar bli uppriktigt orolig nu! Tänk om det blivit något fel? Tänk om jag kommit i klimakteriet pga sprayen? Kan det hända? Jag läste aldrig riktigt om biverkningarna eller riskerna med donation.

nån som vet om riskerna som kan berätta lite?

Har inte råd att gå till privatläkaren nu då de inte skickar faktura och gyn vägrar ta emot mig fören det har gått 6månader.

• rullgardinsflikkan
    veronicaq skrev 2008-01-28 22:03:05 följande:
    jag va här inne  förut o tjata på er!!!måste bara få "skryta".hehe. jag är så glad på mej själv!Min mama 44år och hennes kille ska få hjälp av mej!idag var vi i finland på AVA-klinik...fick all info o när vi ska starta osv..jag är så glad/stolt/younameit för att jag gör denna sak!Det finaste man kan ge någon, ger JAG!!Lilla jag men vad gör man inte för sin mamma som man älskar mest i världen och som alltid ställt upp 110% i alla lägen!!Äntligen har ja fått berättat för "nån"...tack för mej!
    Gud vilken fin grej du gör din mamma måste vara skitlycklig att ha dig som dotter
  • Mjölk

Åh, jag skrev ett långt inlägg, sen blev jag utloggad eftersom jag varit inaktiv så länge... argh! Jaja...

höstfru skrev 2008-01-15 21:46:42 följande:
    Vill bara säga att ni är fantastiska här som går igenom allt detta för att hjälpa andra kvinnor! Starkt av er.Själv ska jag och mannen förhoppningsvis göra ÄD utomlands, eftersom jag passerat åldersgränsen i Sverige. Men det är väntetid även utomlands, då det verkar vara många överallt som är i behov av ägg.
    Tack! Och lycka till!
    Singeladopt skrev 2008-01-26 11:21:17 följande:
    Hoppar in här om jag får. JAg ska på första "mötet" på Tisdag. För provtagning, samtal mm.Jag funderar på, hur det funkar med jobbet. Nu kan jag ju lägga in så jag åker på ledig dag, men det kommer ju inte gå när det är dags för äggplock mm. Hur gör jag då? Har man rätt att vara "ledig" från jobbet?Läste att jag som donator får ge upphov till högst 6 barn. Är det inräknat syskon till barn som jag gett upphov till, eller kan det bli högst 6 barn? Kan det bli så att man får donera flera gånger? Ifall det inte blir tillräkligt med ägg första gången?Massa frågor från en gröngöling.
    Hej och välkommen! Du får ge upphov till 6 barn via donationen, dina egna barn räknas inte in i det. Du får donera flera gånger om du vill det. Lycka till!
    Vet inte om man har "rätt" att vara ledig från jobbet, men ledig måste du ju vara. Prata med din chef i tid så ska det nog inte vara några problem.
    veronicaq skrev 2008-01-28 22:03:05 följande:
    jag va här inne  förut o tjata på er!!!måste bara få "skryta".hehe. jag är så glad på mej själv!Min mama 44år och hennes kille ska få hjälp av mej!idag var vi i finland på AVA-klinik...fick all info o när vi ska starta osv..jag är så glad/stolt/younameit för att jag gör denna sak!Det finaste man kan ge någon, ger JAG!!Lilla jag men vad gör man inte för sin mamma som man älskar mest i världen och som alltid ställt upp 110% i alla lägen!!Äntligen har ja fått berättat för "nån"...tack för mej!
    Wow, vad fint av dig! Det skulle inte jag kunna göra.
    Alyssa skrev 2008-01-29 15:33:26 följande:
    Jag har inte fått tillbaka min men sen donationen och jag börjar bli uppriktigt orolig nu! Tänk om det blivit något fel? Tänk om jag kommit i klimakteriet pga sprayen? Kan det hända? Jag läste aldrig riktigt om biverkningarna eller riskerna med donation.nån som vet om riskerna som kan berätta lite?Har inte råd att gå till privatläkaren nu då de inte skickar faktura och gyn vägrar ta emot mig fören det har gått 6månader.
    Vet faktiskt inte om riskerna. Kan du inte få någon information alls från kliniken? Hur länge sedan var det du donerade? Hoppas du får svar snart! Kram kram
    Själv så är jag nu på plats på mitt nya jobb i Uppsala (på en fertilitetsklinik). Jag skabörja spraya nästa vecka sånu börjar det närma sig. Spännande!
  • Alyssa

Mjölk:

Jag donerade i slutet av okteober förra året. Har ff inte sett till mensen. Fick en pytte liten blödning som mest var brun den 6:e feb men inget mer sen. Ska ringa privatkliniken nästa vecka och be att få komma på en utredning.

Grattis till nya jobbet och lycka till med donationen

• Mjölk
    Alyssa skrev 2008-02-13 15:31:38 följande:
    Mjölk:Jag donerade i slutet av okteober förra året. Har ff inte sett till mensen. Fick en pytte liten blödning som mest var brun den 6:e feb men inget mer sen. Ska ringa privatkliniken nästa vecka och be att få komma på en utredning.Grattis till nya jobbet och lycka till med donationen
    Ja,det låter ju inte kul. Hoppas du får en tid snart så att du får det utrett. Kram på dej!
  • Sockerpinglan

Angående att ge upphov till 6 barn... Hur vet de att det blir 6 barn, jag menar, jag har donerat till tre mottagare, och en av dem vet jag är gravid, men om alla blir gravida och om alla vill ha tre barn var så blir det ju för många! Tar de bort äggen då om det blivit 6 barn? Undrar bara...

Och angående vara borta under själva donations-dagen, första gången berättade jag allt för chefen och det var ok, alltså att jag sjukskrev mig. Andra gången hade jag fått en ny chef och jag ville inte berätta något då, så jag sjukskrev mig bara helt enkelt. kliniken sa att de kan skriva ett sjukintyg ifall mitt jobb ville ha det, men än har jag inte hört något!

mammamammamammamammamammamammamamma....
  • Mjölk
    Sockerpinglan skrev 2008-02-25 14:22:03 följande:
    Angående att ge upphov till 6 barn... Hur vet de att det blir 6 barn, jag menar, jag har donerat till tre mottagare, och en av dem vet jag är gravid, men om alla blir gravida och om alla vill ha tre barn var så blir det ju för många! Tar de bort äggen då om det blivit 6 barn? Undrar bara...Och angående vara borta under själva donations-dagen, första gången berättade jag allt för chefen och det var ok, alltså att jag sjukskrev mig. Andra gången hade jag fått en ny chef och jag ville inte berätta något då, så jag sjukskrev mig bara helt enkelt. kliniken sa att de kan skriva ett sjukintyg ifall mitt jobb ville ha det, men än har jag inte hört något!
    Jag undrar precis detsamma! Nån som vet?
    OK, ska sjukskriva mig och fråga om det är OK med chefen då.
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer nr 3