• Qapla

Vill inte gå till skolan

Min 14åriga syster (jag är 26) vill inte gå till skolan. Hela familjen har försökt med alla medel vi kommit på.
    Bland annat:
    Belöning (om du tex får bra på matteprovet får du den där snygga blusen du velat ha), bestraffning (ingen tv/data-tid, hon påverkas inte alls av detta), kramar, lirkning (logik, vädjan), skrikning, BUP, hjälp (lägga fram kläder, göra frukost till)...

Vi vågar inte tvinga henne eftersom hon slåss och är väldigt stark.

Är det OK att bara skita i henne? Hon säger själv att vi måste bry oss. Speciellt mor och far "Om ni inte orkar skulle ni inte skaffat barn" får vi höra ganska ofta.

Är det dags att ringa socialen?

Finns det nån fantastiskt bra familje-terapeut i lundaområdet som någon kan tipsa om?

Vi besöker BUP var tredje vecka (dom har inte möjlighet att arbeta mer intensivt förmodligen pga. trycket på vården) så det känns ganska meningslöst även om det blivit bättre.

Efter 3 timmars bråk på morgonen orkar vi inte mor gå till jobbet och det känns helt oacceptabelt.

Märker i skrivande stund att det känns som om det inte finns några bra tips, men det kanske är något vi inte tänkt på?

Tacksam för svar...

-Q

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-29 14:43:12:
    14e raden ska lyda "Efter 3 timmars bråk på morgonen orkar mor inte gå till jobbet..."

• Svar på tråden Vill inte gå till skolan
  • 64ulla

Hur långt man kan gå som föräldrar, ja det finns nog inga medel om barnet sätter sig riktigt på tvären. Vet inte vad soc gör till slut, familjehem är väl ett sätt, men det är nog inte lösningen på problemet. Hör med kuratorn/rektorn på skolan de har säkert varit med om något liknande tidigare.

• Massi

Hej svejs jag bara undra om du har fått rätt på problem med din Dotter??? För jag har precis samma probelm med min son ??? Så jag är väldigt nyfiken på det ...min har jag gåttt på BUP med!!Kunde vara trevligt om du ville höra av dig !!!

Qapla skrev 2007-11-29 14:11:24 följande:
    Min 14åriga syster (jag är 26) vill inte gå till skolan. Hela familjen har försökt med alla medel vi kommit på.Bland annat:Belöning (om du tex får bra på matteprovet får du den där snygga blusen du velat ha), bestraffning (ingen tv/data-tid, hon påverkas inte alls av detta), kramar, lirkning (logik, vädjan), skrikning, BUP, hjälp (lägga fram kläder, göra frukost till)... Vi vågar inte tvinga henne eftersom hon slåss och är väldigt stark. Är det OK att bara skita i henne? Hon säger själv att vi måste bry oss. Speciellt mor och far "Om ni inte orkar skulle ni inte skaffat barn" får vi höra ganska ofta.Är det dags att ringa socialen?Finns det nån fantastiskt bra familje-terapeut i lundaområdet som någon kan tipsa om?Vi besöker BUP var tredje vecka (dom har inte möjlighet att arbeta mer intensivt förmodligen pga. trycket på vården) så det känns ganska meningslöst även om det blivit bättre.Efter 3 timmars bråk på morgonen orkar vi inte mor gå till jobbet och det känns helt oacceptabelt.Märker i skrivande stund att det känns som om det inte finns några bra tips, men det kanske är något vi inte tänkt på?Tacksam för svar...-QTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-29 14:43:12:14e raden ska lyda "Efter 3 timmars bråk på morgonen orkar mor inte gå till jobbet..."
  • Moster Marlene

Hej,

Vänd er till skolan och undersök om inte förlängd praktik kan vara något för henne.

Att få praktisera en dag i veckan ett tag kan göra att hon får nya perspektiv på tillvaron.

Vi fick hjälp av Syo och special pedagogen var också med. Rektor måste sedan godkänna det, men jag tror inte att det kan vara något problem om skolan känner till henne och hur hon fungerar.

• Massi

Ja det är inte lätt det där när dom inte vill gå i skolan har samma problem 1-2 i veckan oj man blir helt utmattad o tänker varje mogon skall han gå eller inte ...som jag skrev innan så har jag med varit på BUB o där fick han gå i skolan 5 veckor jooo de var rena semestern är hemma ..inga problem att få han dit.. men men tyckte inte de var lik vanlig skola lite för lätt Sen börja samma probelm igen ..har försökt att få att han skall gå i mindre skola ..men ja Ni vet det är jätte svårt allt sånt o det maler väldig sakta får jag lova o säga händer inget ... fast man håller på själv o stöter på .. Får för mig att det är ingen som bryr sig ricktigt.. Pojken sluter sig som sjutton säger ingen ting o det kan ta flera timmar innan han säger något ...svarar inte på till tal ens!! Usch ... vet snart varken ut eller in... Man kan sitta o prata o prata med han .. inget biter!!!!

• ellisa

jag har en son på 15 år som inte vill gå i skolan.Det började med att han blev mobbad i årskurs 5 vi kontaktade skolan men inget hjälpte.Nu i årskurs 9 så har inget slutbetyg för att han varit så mycket hemma.Vi har gjort allt,skolan skickar soc anmälningar för att han inte går i skolan men vad hjälper det inget händer där heller utom dom bollar tillbaka till skolan.Det hjälper inte hur mycket vi än pratar med sonen får helt enkelt inte iväg honom.Hadde bara skolan tagit tag i mobbningen så hadde det nog inte varit så här idag,ju mer han va hemma desto bekvämare blev han.Vi har verkligen gjort allt nu dvs möten med skola och soc.

• Malinell

Soc brukar kunna ha familjebehandlare där familjen kan gå och samtala för att hitta en väg att mötas! Ring och tala med dem, man kan alltid rådfråga!

Qapla skrev 2007-11-29 14:11:24 följande:
    Min 14åriga syster (jag är 26) vill inte gå till skolan. Hela familjen har försökt med alla medel vi kommit på.Bland annat:Belöning (om du tex får bra på matteprovet får du den där snygga blusen du velat ha), bestraffning (ingen tv/data-tid, hon påverkas inte alls av detta), kramar, lirkning (logik, vädjan), skrikning, BUP, hjälp (lägga fram kläder, göra frukost till)... Vi vågar inte tvinga henne eftersom hon slåss och är väldigt stark. Är det OK att bara skita i henne? Hon säger själv att vi måste bry oss. Speciellt mor och far "Om ni inte orkar skulle ni inte skaffat barn" får vi höra ganska ofta.Är det dags att ringa socialen?Finns det nån fantastiskt bra familje-terapeut i lundaområdet som någon kan tipsa om?Vi besöker BUP var tredje vecka (dom har inte möjlighet att arbeta mer intensivt förmodligen pga. trycket på vården) så det känns ganska meningslöst även om det blivit bättre.Efter 3 timmars bråk på morgonen orkar vi inte mor gå till jobbet och det känns helt oacceptabelt.Märker i skrivande stund att det känns som om det inte finns några bra tips, men det kanske är något vi inte tänkt på?Tacksam för svar...-QTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-29 14:43:12:14e raden ska lyda "Efter 3 timmars bråk på morgonen orkar mor inte gå till jobbet..."
  • Massi
    Svar på #17
    Soc eller BUBB vad är det för skillnad för att gå på smtal med hela familjen ???
  • Massi
    Massi skrev 2008-02-21 22:59:23 följande:
    Svar på #17Soc eller BUP vad är det för skillnad för att gå på samtal med hela familjen ???
  • Bevabus

BUBB? :S menar du BUP?

Massi skrev 2008-02-21 22:59:23 följande:
    Svar på #17Soc eller BUBB vad är det för skillnad för att gå på smtal med hela familjen ???
  • Massi

Ja jag menar BUP Sorry det blev fel !!!! Är inte prinsipen den samma eller jobbar dom på olika sätt???

• Massi
    Massi skrev 2008-02-23 23:27:26 följande:
    Ja jag menar BUP Sorry det blev fel !!!! Är inte prinsipen den samma eller jobbar dom på olika sätt???
    Börjar bli nervös igen för nu är Sportlovet slut !!
  • Bevabus

Jag tycker man ska kontakta soc när det börjar bli rejält allvarligt. Man kan börja med BUP. Även fast det är allvarligt nu också så kanske det till och med räcker med BUP. Dom koncentrerar sig mera på att bara prata med ungdomen i fred. MEN dom rekommenderar att familjen är med. Men det får ungdomen bestämma helt själv. Ibland räcker det med att bara BUP och ungdomen tillsammans tar sig igenom problemet.

Massi skrev 2008-02-23 23:27:26 följande:
  • Massi

Ja men där har vi ju varit !! han fick gå där i 6 veckor på den skolan BUP-skolan. Fanns för han med ...Samtalen var inte långa 2 st samtal..har pratat med psykologen på skolan men han säger det är inte hans bord Han säger att jag skall vända mig dit igen !!.. har Ring för andra gången ingen har ringt tillbaka .. är själv rätt dålig.. så jag har inte blivit av att ringa upp dom igen ..han har gott skolan nu hela denna veckan.. Ja det är verkligen inte lätt

Svar på tråden Vill inte gå till skolan