• Lady Bling

Ni som tycker att flickor ska leka med dockor och pojkar med bilar!

Vill börja med att säga att det här inte är någon uppviglartråd för att reta upp folk, men jag kom bara att tänka på en sak som jag ville skriva ner här.

En del tycker att flickor ska leka med babydockor,  dockvagn, olika hushållsleksaker (typ dammsugare, strykjärn, spis) och så vidare. Pojkar ska då mest leka med bilar och verktyg.

Är inte leken en typ av förberedelse för de saker man gör när man blir stor, alltså som vuxen?

Tycker de då att kvinnor bör hålla sig i hemmet och ta hand om barnen och städa, tvätta, diska och sköta hemmet medan mannen håller på med bilen och lagar saker?

Kvinnan kör inte bil, det gör mannen och kvinnan tar hand om barnen och hemmet, vilket mannen inte behöver göra...

Är inte det väldigt stereotypt?

Vet att många försöker bryta dessa stereotyper genom att ge barnen leksaker som inte är typiska för barnets kön och det finns många diskussioner om detta här på FL.

I det här moderna samhället där män ska ta föräldraledigt för att ta hand om sina barn och delta i hemmets sysslor och kvinnan ska kunna vara självständig och göra karriär (om hon vill) är det så här.

Ändå är det många som av tradition bara ger barn typiska flick eller pojkleksaker. Är det inte väldigt synd?

Min dotter har nästan bara fått flickpresenter på födelsedagar och jul av släktingar, aldrig en bil eller något annat sånt. Har själv köpt några bilar åt henne för att jämna ut lite. De formas ju så lätt av sin omgivning och då är det synd tycker jag att stoppa in ett barn i ett visst fack redan när de är små, med stereotypa könsroller.

• Svar på tråden Ni som tycker att flickor ska leka med dockor och pojkar med bilar!
  • TrailerTrash

Det finns bara en ska mina barn inte FÅR leka med och det är krigsleksaker ..

one people, one nation, one destiny
  • Fillay

Jag håller med TS. Om interesset är der från barnens side, det är nåt annat. Men möjligheten till att leka med olika saker, det bör barnen ha.

Jag undrar om dom som bara köper stereotype leksaker till barnen är dom som har problem med att mannen inte hjälper till hemma. För om barnen ska ha så klara grenser för vad dom kan leka med, så har vel föräldrarna klara grenser för vad mannens arbete är också. Sen är ofta inte kvinnan lika förtjust över att mannen inte hjälpes åt med barnen och husarbete, ändå låter hon inte sina söner att leka med dockor. Hur blir då sonen när han själv får barn, mest sannolikt?

• Familjen Sundberg

Hej!Jag är inte feminist! Det är naturens lag att flickor leker med dockor och pojkar med bilar!

• Angelven

Well...

jag hade en mor som snabbt lärde sig - det var slutet av 60-talet och feminismen stod högt i kurs. Så, jag fick en fin docka att leka med.

... en docka som kunde sprida ut armarna och WROOOOOM.... vara ett stort flygplan.

Det var lixom dödstöten för hennes plan

Min storebror fick inte ha pistoler... Tills han sprang omkring i trädgården med en stor gren med avtryckare(liten gren) och lekte krig...

Efter det handlades det en liten plastwinchester att leka med.

Barn sätter sina egna agendor - och min lillasyster lekte mycket med "Dinoriders" - Dinosarier med laserkanoner Att ha 3 större bröder fick nog en del influens på henne...

• Corpset

Familjen Sundberg skrev 2007-12-28 22:07:34 följande:

Hej!Jag är inte feminist! Det är naturens lag att flickor leker med dockor och pojkar med bilar!
    Jo, det fanns ju många bilar att leka med på stenåldern. :P
  • Familjen Sundberg
    Corpset skrev 2007-12-29 10:37:39 följande:
    Familjen Sundberg skrev 2007-12-28 22:07:34 följande:
    Jo, det fanns ju många bilar att leka med på stenåldern. :P
    Ja självklart,men inte så många feminister.
  • solida

Jag har önskat en leksaksspis till Milo som fyller ett år på fredag. Hoppas att han får det! Annars ska han få en av oss. Han ÄLSKAR spisen de har i väntrummet på BVC, han pillar och donar med knapparna och öppnar och stänger luckan. Nu har han lärt sig vrida på knapparna på den riktiga spisen, vilket inte är fullt så bra...

Jag bara längtar tills han blir så stor så han kan få ett dockhus!!

• NenneB

Hallå Familjen Sundberg. Jag blir rädd när jag läser ditt inlägg! Hur menar du med uttrycket naturens lag att flickor leker med dockor och pojkar med bilar? Om du har en dotter som vill bli bilmekaniker, säger du då att hon är onaturlig? Har inte jämställdhetsdebatten kommit längre?! Det må så vara att fler flickor än pojkar väljer dockor att leka med, men alla ska få samma möjligheter att välja! Det ger vi inte barnen genom att dela upp leksaker i söta och rara och omhändertagande samt tuffa, högljudda och grova som det faktiskt ser ut idag. Det är ju i tidig ålder man lägger in värderingarna vad som anses kvinnligt och vad som anses manligt. Det gör att många flickor som vill ha ett mansdominerat yrke måste förklara sig och stöter på fördomar.

• Angelven
    solida skrev 2007-12-29 22:48:23 följande:
    Jag har önskat en leksaksspis till Milo som fyller ett år på fredag. Hoppas att han får det! Annars ska han få en av oss. Han ÄLSKAR spisen de har i väntrummet på BVC, han pillar och donar med knapparna och öppnar och stänger luckan. Nu har han lärt sig vrida på knapparna på den riktiga spisen, vilket inte är fullt så bra... Jag bara längtar tills han blir så stor så han kan få ett dockhus!!
    Tvillingarna älskar sin dockspis - och Coop hade ett storpack med plastmat man kan leka att man lagar till - eller så får de hjälpa mig - spaghetti och köttfärssås klarar de nästan själva (4 år x 2).

Men dockspisen, den ställs ut i mitten av vardagsrummet, vänd mot publiken....

Jag antar att jag tittar för mycket på BBC Food
  • mike2
    Vad är det för fel på stereotyper?
    Våra barn har fått det de önskat sig - blev det traditionella. Som riktigt små fick de pröva både och.
    En jobbarkompis son klädde sig som prinsessa som liten - är nu en snusande hårdrockare.  =)
    Såg en dokumentär på TV, man slängde ut leksaker till apor. Gissa vilka som började leka med bilar respektive dockor?
Svar på tråden Ni som tycker att flickor ska leka med dockor och pojkar med bilar!