• Mamma Anna

Nä, Jag föder hemma nästa gång!

Usch, jag är bara i v 12 och oroar mig redan för förlossningen.
    Det jag oroar mig mest för är

* att det ska gå fort - den första förlossningen tog fyra timmar
    * att det inte ska finnas nån plats där jag vill föda - jag har bf i juni (midsommarafton) då det brukar vara kaos i stockholm
    * att jag ska tvingas vänta hemma några timmar
    * att vi inte ska hinna in utan att jag ska behöva föda i bilen eller oplanerat i hallen
    * att vi inte ska få någon barnvakt - svärföräldrarna är bortresta vid tidpunkten och mina föräldrar bor 50 mil bort

Det absolut lugnaste skulle förstås vara att föda hemma och ringa sin barnmorska när det är dags. Slippa stressa iväg till något sjukhus. Slippa ringa och be om att få plats på någon förlossning och veta att det inte är någon risk att barnet föds på motorvägen.

Det som talar emot hemförlossning är att jag inte är beredd att försvara mitt val inför alla som kommer säga att jag är en idiot om jag föder hemma. Dessutom tror jag inte min sambo skulle vara så glad i idén. Och så rent praktiska skäl som att jag inte har lust att städa upp efteråt .

Varför måste hemförlossning vara en så känslig fråga egentligen? Vore det inte bättre om vi hade det som i Holland där det finns ett system för dem som vill föda hemma. Där kommer barnmorskan hem till dig och det är ett helt naturligt val som ingen behöver ifrågasätta.

• Svar på tråden Nä, Jag föder hemma nästa gång!
  • Mamma Anna

matteg:
    vidarkliniken känns så långt borta för oss. Sen är jag inte så intresserad av antroposofi, för mig handlar det inte om andliga utan rent praktiska anledningar att vilja föda hemma.

Needy:
    jo absolut barnvakt, men jag tänker att det blir enklare att hitta en barnvakt som kan komma till oss istället för att vi måste skicka iväg dottern till någon. Annars får man väl göra som katie Holmes och föda tyst?

• Mia O

mamma anna : gå gärna in i min blogg, där har jag skrivit ner båda förlossningarna.

• LabLover
    Mamma Anna skrev 2007-12-03 13:07:32 följande:
    LabLover:Ja, du kanske har rätt. Får prata med min BM om det där. Har fått för mig att aurora-samtal bara är för de som är rädda för att föda.
    Här är det så att Auroramammor får lite extrabehandling tror jag. Kanske kan det finnas någon fördel för dig, kanske kan du få någon garanti att inte bli vidareskickad?
    ♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 24 mars 2008 ♥
  • Kattöga

TS, jag hade en snabb förlossning förra gången (2 timmar från första känningen) så jag förstår din oro att inte hinna in.

Jag bor i Stockholm och har genom Aurora fått garanti att jag ska få komma in när jag vill och att jag inte ska avvisas.
    Är man väldigt rädd att det ska gå så fort att man föder hemma, kan man också bli lovad igångsättning före BF.
    Ett tips är att ta kontakt med Aurora om du oroar dig, din vanliga BM kan (förmodligen) inte fixa de löftena.

• Mamma Anna

Kattöga:
    hur tar man kontakt med Aurora då? jag trodde det var ens vanliga BM som fixade en remiss dit. Eller kan man göra det själv?

• Toppstenen

Jag bor också i Stockholm och är också rädd för att inte få plats på "mitt" sjukhus (Karolinska). Jag bryr mig inte så mycket om exakt vilket BB det är jag är knuten till, det blir säkert bra oavsett, MEN det skulle kännas tryggare att veta att NÄR det väl är dags är det just DIT jag får komma och inte till Södertälje. Vi har dessutom ingen bil och att sitta och kuska i en taxi med värkar vore verkligen gräsligt.

Tokigt egentligen att det är såna detaljer man ska behöva vara rädd för...jag är inte rädd för själva förlossningen utan mer spänd och förväntansfull, det är vägen dit och att bli nekad/ivägkörd jag är rädd för.

• reblan

Om det handlar mest om rädsla för att inte bli lyssnad till och att inte bli tagen på allvar kanske det kunde vara en idé att skaffa en doula (www.doula.nu) som kan vara din stödperson och medlare.

• Mamma Anna

reblan:
    det jag tänker mest på är att inte bli tagen på allvar när jag ringer in till förlossningen. Väl där tror jag inte att jag kommer bry mig så mycket. Iallafall inte om det går lika snabbt som förra gången. Annars tror jag en doula är jättebra att ha med sig.

• Kattöga

Mamma Anna:
    Jag går på spec-MVC, så det är min läkare där som fixat remiss till Aurora. Annars är det väl din BM på MVC, fast på en del sjukhus verkar man kunna ringa till Aurora själv (det går inte på mitt sjukhus).

Sedan beror det väl på _hur_ orolig man är om man behöver Aurora eller inte, det kan man bara känna själv.

Jag tror en doula är kanonbra, hade jag fött lite långsammare hade jag alla gånger haft det. Jag var i kontakt med en representant för en grupp doulor, men eftersom den här förlossningen sannolikt går ännu fortare än 2 timmar kunde hon inte lova att doulan skulle hinna infinna sig. Plus att jag riskerade att få för tidigt, och de kunde bara lova att ha jour BF +/- 2 veckor tror jag det var.

• LabLover
    Mamma Anna skrev 2007-12-03 16:11:54 följande:
    Kattöga:hur tar man kontakt med Aurora då? jag trodde det var ens vanliga BM som fixade en remiss dit. Eller kan man göra det själv?
    I mitt landsting kan man ta den kontakten själv.
  • Mysanpysan

Varför skulle någon ifrågasätta att du vill föda hemma?
    Det är väl lika rätt som att föda på sjukhuset?!?
    Jag har fött på sjukhus fyra gånger. Men skulle gärna göra det hemma också.

• Mamisita

Jag hade en jobbig förlossningsupplevelse vid min första förlossning. Det gjorde att jag blev rejält avskräckt och har fått gå på aurorasamtal där vi har pratat om saker man kan göra för att känna sig mer "redo" tex att få komma in så fort man får värkar och inte vill vara hemma eller att inte behöva bli avvisad till ett annat sjukhus mm. Jag pratade med min dåvarande bm om min oro och hon hjälpte mig komma i kontakt med en aurorabm.

Skulle inte våga föda hemma då min dotter troligtvis inte överlevt (jag hade nog inte heller mått så bra) utan sjukhusets resurser och personalens snabba agerande.

• LabLover
    reblan skrev 2007-12-03 16:23:55 följande:
    Om det handlar mest om rädsla för att inte bli lyssnad till och att inte bli tagen på allvar kanske det kunde vara en idé att skaffa en doula (www.doula.nu) som kan vara din stödperson och medlare.
    Doula funderade jag också på inför den här gången men tror ändå inte att vi kommer hinna med det. Det finns nämligen inte en enda en i vårt län
  • reblan

Ja, det kan man ju fråga sig, men detta är ett mycket brännbart ämne. Min syster födde hemma (planerat) och efter att ha gått på några nitar då jag velat diskutera det med andra begrep jag att detta är det bäst att hålla tyst om och sköta diskret.
    Så, jag förstår oron för ifrågasättandet.

Mysanpysan skrev 2007-12-03 19:50:16 följande:
    Varför skulle någon ifrågasätta att du vill föda hemma?Det är väl lika rätt som att föda på sjukhuset?!?
  • babyassistans

Hej där!

Jag är doula och jag förstår den oro ni känner!Som doula gör man det familjen önskar/ anser att den behöver för att föda sitt barn på det sätt som känns rätt! Är man rädd eller orolig för samtalet till förlossningen så hjälps man åt med det. Antingen genom att jag ringer eller finns som stöd precis brevid o redo att ta över samtalet om mamman känner att det går över styr.

jag möter nästan alltid upp mina familjer hemma hos dem. För att man ska kunna stanna hemma så länge som man vill. För att man inte ska vara själv om beslutet att åka in. För att man ska kunna vara tre i bilen (ibland kör pappan, ibland jag) detta gör att värkarbetet inte avtar i den grad som det ofta gör när man transporterar sig in till förlossningen.

Vad det gäller att vi går jour 2 veckor före o 2 veckor efter nedkomst är det helt korrekt men jag tror inte den doula finns som säger att man inte kommer om någon föder i vecka 35!!!
    Att ha en doula med sig är ofta ett bra alternativ om man vill ha en mer hemlik förlossning och om man vill vara garanterad att man inte blir lämnad.
    Vår största fördel är nog att Ni dessutom valt oss själva!! Att veta vem det är som tröstar och kommer att vara nära en när man föder sitt barn är en otrolig känsla av säkerhet! Lycka till och hoppas att Ni får precis de förlossningar Ni önskar!!

• Mysanpysan
    reblan skrev 2007-12-03 20:54:42 följande:
    Ja, det kan man ju fråga sig, men detta är ett mycket brännbart ämne. Min syster födde hemma (planerat) och efter att ha gått på några nitar då jag velat diskutera det med andra begrep jag att detta är det bäst att hålla tyst om och sköta diskret. Så, jag förstår oron för ifrågasättandet.

Gu så sjukt! Är det verkligen så fy skam att föda hemma? Jag tycker det skulle vara ett underbart sett. Tänk att få vara hemma med sin baby från allra första stund.

Så himla härligt!

Svar på tråden Nä, Jag föder hemma nästa gång!