• Hannibanni

prematur & vikt

Hej!

Min son är 4, 5 månad (1, 5 månad korrigerad ålder). Han väger snart sex kg och mår jättebra! Mitt problem är att en dietist som vi träffar tycker att det är ett problem att han är stor. Han är inte bottenlös utan äter när han är hungrig. Sen tre månaders ålder äter han ersättning och nu har han börjat med lite gröt och puré. Detta är ju jämnställt med barnmisshandel känns det som dietisten tycker, han kan ju inte smälta den maten eller ens svälja rätt tror hon vilket är fel. Han mår som en prins, verkar aldrig ha ont i magen och har jämn avföring. Någon annan med stort prematurbarn, när har ni börjat med gröt osv...

• Svar på tråden prematur & vikt
  • Triple Trouble

fick ts något svar om det är okej med "tjocka" prematurer..?

• Picazzo94

Bara för att vara ytterligare en med annat svar... Min sons neonatalläkare säger att prematurers magar har vant sig vid mat tidigare än fullgångna barn vilket betyder att de tolererar mat, alltså smakportioner, efter lika lång tid som ett fullgånget barn. Hmm, det lät ju krångligt. Alltså, ett fullgånget barn kan ju börja med smakportioner när de är 4 månader, samma sak gäller för prematurer. Du behöver alltså INTE korrigera hans ålder eftersom hans mage är van vid föda. Skulle du märka att han blir lösare eller hårdare i magen, att han får ont i magen eller kräks mer, då kanske man kan avbryta den vanliga maten ett tag. Annars kör på som du gör, tycker iaf jag!

• TissTassTess

För att jag gillar att lägga mig i precis allt så måste jag ju få ett ord med i leken här också.
    Kan delvis hålla med dom som påstår att det är lyx att få gå till vecka 34 eller längre, men det har väl ändå inte så mycket med maten att göra.
    Våran Elias kom i vecka 23, och det skulle aldrig falla mig in att ge han smakportioner redan vid 4 månader okorrigerat. Han e snart 8 månader och har precis fått börja smaka lite banan. Men har tänk gå över till mera matigt till jul.
    Jag tror man får se på hur mycket förtidigt barnen är födda, det går inte att jämnföra ett barn född i vecka 23 och ett barn född i vecka 36.
    Man känner sitt eget barn bäst!

• TissTassTess

Glömde att tilllägga att Elias är en väldigt stor pojke!

• Guwios

Är det inte lite starkt att kalla det lyxigt att man fick ha sin bebis kvar i magen i 34, 35 el 36 v. i stället för tex 23 v. Jag är självklart väldigt glad att min kille kom ut i v.34 i stället för 24 men hade blivit bra mycket gladare om han kom i v.38. Lyxen är väl att få ett barn som överlever utanför magen..

• Grüth

Skulle du har gått igenom de som vi har fått göra med vår son alla komplikationer och operationer för att han är förtidgt född så skulle du också kalla de lyxigt. Du vet ju inte vad du pratar om eftersom du inte har varit i den situationen när sitt barn pendlar mellan liv och död......

• Mama Law

Min dotter föddes i vecka 35+0 och vägde 1977g och va 45cm lång nu vid 6 månaders ålder korrigerat vägde hon 5565g och va 64 lång så hon är liten och har inte börjat ta igen sig än..... vi började med gröt vid 4 månaders ålder (okorrigerat)

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • KateP

Hej

Vi började med matportioner i fyra månaders ålder (det är vad de rekommenderar här i Finland). Alltså enligt födelsedatum (inte korrigerat).

• ElinMaria

Min dotter är född i vecka 32+6 och vi provade att börja med smakportioner vid fyra månaders ålder (okorrigerat) men det var alldeles för tidigt för henne. Hon var inte alls redo och hade kvar reflexen att putta ut maten ur munnen med tungan istället för att svälja, så även om tarmarna kanske var redo då så var inte hon det rent utvecklingsmässigt. Inte så konstigt egentligen eftersom hon bara var 2,5 månad korrigerad ålder. Vi provade igen för ungefär en vecka sen, nu är hon nästan sex månader okorrigerat (drygt fyra korrigerat) och det märktes verkligen att hon var redo för mat på ett helt annat sätt nu. Hon fattar precis hur hon ska svälja och gapar stort när hon vill ha mer. Så jag tror att man måste se till om barnet är redo, inte bara om tarmarna är det. Vissa barn är kanske redo redan vid fyra månader okorrigerat även om de är prematurer men min dotter var verkligen inte det, men det märker man nog ganska snabbt om barnet är redo eller inte. Om inte annat ser man ju det på om de har kvar reflexen att putta ut maten med tungan. Det är ju ett tecken på att de inte är redo för fast föda.

• sofie och laura

HEJ !!

Förstår varför vi kallar det för lyx
    och samtidigt förstår jag hur dom regarer när dom blir lite griniga varför vi kallar det lyx!!

Mitt första ban föddes i v 40 normalt o allt var precis i frid o fröjd!
    Mitt andra barn kom till i världen i v 29 och det var ett rent helvete... förstår dessa
    andra bebisar som kom ennu tidigare vilket rent helvet dom haft men samtidigt älskat/r sina bebiasr!

Om leo skulle kommit v 34 eller senare så förhoppningsvis skulle jag slippa inhalationer dagligen, slippa tvätta händer i en svidig handsprit, slutat säga åt laura att inte pussa sin lillebror i ansiktet..
    Sluppit ha syrgas länge mer en vad han behövt slutade med grimma i v 35 o det elänge enligt läkaren!

Kan förstå att lyxen är att barnen överlver men...
    Den stora lyxen är att ett barn skall vara barn och utan en massa medeciner om jag hade fått min önska o vilja

Svar på tråden prematur & vikt