• Anonym

    kontaktfamilj med liten lägenhet?

    jag och min sambbo önskar bli kontaktfamilj åt ett litet barn. hur fungerar det, behöver små barn ett eget rum, eller räcker det med en liten avskild plats? vi har bara en tvåa på 50 kvm.

    tack för svar!

  • Svar på tråden kontaktfamilj med liten lägenhet?
  • Anonym
    Jonas fru skrev 2007-12-11 20:55:12 följande:
    Var någonstans läste du in att TS gjorde det här för pengar?Man tjänar inga pengar som kontaktfamilj...Snacka om att dra förhastade slutsatser

    Det var en fråga om varför de vill göra detta när de bor så litet, en fråga om de tycker det är juste mot barnet.


    Att de flesta kontaktfamiljer gör det för pengar är ingen hemlighet och inget att hymla om anser jag. Man tjänar viss pengar som kontaktfamilj, varför far du med osanning?


    Även om många försöker "skylla" på annat...

  • denna där
    Anonym skrev 2007-12-11 21:31:32 följande:
    Det var en fråga om varför de vill göra detta när de bor så litet, en fråga om de tycker det är juste mot barnet.Att de flesta kontaktfamiljer gör det för pengar är ingen hemlighet och inget att hymla om anser jag. Man tjänar viss pengar som kontaktfamilj, varför far du med osanning?Även om många försöker "skylla" på annat...
    Njae, man tjänar inte direkt pengar som kontaktfamilj däremot får man ett arvode (skattepliktigt) och en ersättning som täcker en del av de utgifter som uppstår.

    Att de flesta gör det för pengar, den uppfattningen delar jag inte med dig.
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Anonym
    Jonas fru skrev 2007-12-11 22:16:16 följande:
    Njae, man tjänar inte direkt pengar som kontaktfamilj däremot får man ett arvode (skattepliktigt) och en ersättning som täcker en del av de utgifter som uppstår.Att de flesta gör det för pengar, den uppfattningen delar jag inte med dig.
    Nej, man behöver ju inte tycka lika om allt för att det ska bli en sanning.
  • Anonym

    Man tjänar verkligen inte pengar på att vara kontaktfamilj... Vi gick back varje månad som vi va kontaktfamilj men det beror säkert på va man gör med barnet.. Men saken med att vara kontaktfamilj e ju för att ta ut barnet på roliga saker som de inte får göra annars samt skapa en trygg plats där barnet kan slappna av! Lägenhetsytan är därför inte enligt min mening det viktigaste kriteriet om man bör vara kontaktfamilj utan engagemang och personlig lämplighet!

  • Anonym
    Anonym skrev 2007-12-12 12:19:03 följande:
    Man tjänar verkligen inte pengar på att vara kontaktfamilj... Vi gick back varje månad som vi va kontaktfamilj men det beror säkert på va man gör med barnet.. Men saken med att vara kontaktfamilj e ju för att ta ut barnet på roliga saker som de inte får göra annars samt skapa en trygg plats där barnet kan slappna av! Lägenhetsytan är därför inte enligt min mening det viktigaste kriteriet om man bör vara kontaktfamilj utan engagemang och personlig lämplighet!
    Vad är det för saker som "barnet inte får göra annars" och varför får barnet inte göra några saker annars???

    Har själv haft kontaktfamilj till mitt barn. Mitt barn avskydde att vara där efterssom de aldrig gjorde något kul, inte som att vara med sin mamma (jag alltså) som gärna hittar på skojiga saker på helgerna.

    För min egen del var det skönt med lite avlastning nån kväll ibland. Men inte på barnets bekostnad så att säga. Så nu försöker jag hitta någon barnvakt som tycker det är skoj att leka med barn istället.
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-12-11 20:22:12 följande:
    Varför vill ni bli kontaktfamilj när ni bor så litet? Behöver ni ekonomisk hjälp kanske ett extrajobb under helgerna vore ett bättre förslag?Tror säkert ni skulle kunna bli godkända av socialen (de ställer inte höga krav för att bli kontaktfamilj) men är det så juste mot barnet menar jag.
    vi har inga alls ekonomiska beskymmer. utan riktigt gott ställt och därför vill vi gärna dela med oss, synd att vi köpte en liten lägenhet kan tyckas nu. viljan att bli kontaktfamilj har inget med storleken på vårt boende i vårt fall. tråkigt att du är så negativ tycker jag!
  • Plutten06

    Är nybliven kontaktfamilj och jag vet att kommunerna skriker efter familjer som är angagerade.
    Så mitt förslag till er är att höra av er till socialsekreteraren i eran kommun. Den gör en utredning om ni är lämpliga eller inte. Självklart ser dem till boendet oxå men jag tvivlar på att det är det som är det avgörande.

    Lycka till med erat beslut!
    Det är en spännande väg ni har framför er!

  • Anonym (insatt)

    Ni skall absolut anmäla er som kontaktfamilj. ALLA behövs där, och anmäl er gärna till flera kommuner inom 10-15 mils radie så ökar era möjligheter att bli matchade med ett barn som passar hos just er, trots lägenhetsytan. Storleken på bostaden är ett kriterium men knappast det viktigaste. Tveka inte - anmäl er! Men tro inte att ni blir rika för såååå bra betlat är det inte för bundenheten som blir...

  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2007-12-12 23:47:54 följande:
    Ni skall absolut anmäla er som kontaktfamilj. ALLA behövs där, och anmäl er gärna till flera kommuner inom 10-15 mils radie så ökar era möjligheter att bli matchade med ett barn som passar hos just er, trots lägenhetsytan. Storleken på bostaden är ett kriterium men knappast det viktigaste. Tveka inte - anmäl er! Men tro inte att ni blir rika för såååå bra betlat är det inte för bundenheten som blir...

    Bundenheten?

    Vad menar du med det? Som kontaktfamilj kan man själv välja vilka tider man vill/kan ta hand om ett barn. Det är inte alls som att ha egna barn som man inte kan välja bort vissa dagar/helger om man känner för det.

    Sen undrar jag fortfarande vad det är för roliga saker som barnen inte får göra annars?


    "Trygg plats där barnet får slappna av" ???
    Vad menas med detta inlägg 14 ??

  • Anonym

    Alla barn som får kontaktfamilj beviljat har ju inte samma behov!

    Vissa kanske behöver en trygg plats medan andra behöver få göra saker de av olika anledningar inte har möjlighet att göra annars. Det kan ju verkligen variera!

    Vi har varit kontaktfamilj till ett syskonpar i över fem år nu. Och det varierar jättemycket vad vi gör. Vissa helger är vi bara hemma på gården och pysslar andra kan vi åka till fjällen och åka skidor, fiska eller vad som helst. Nu börjar dom att bli så stora att de har olika egna aktiviteter på helgerna som vi följer med dem på.

    Till inlägg 15:

    Tråkigt att ditt barn upplever att det inte vill åka till sin kontaktfamilj. Jag vet att det är svårt att hitta engagerade kontaktfamiljer annars kanske nu kan byta.

    Till TS:
    Ta kontakt med just er kommun och hör efter. Det är ju dom som utreder och gör bedömningen om ni är lämpliga eller inte.

    Jag tycker inte att vi blir bundna av att barnen är hos oss. Vi gör i princip samma saker som vi skulle gjort annars även om det är en helg dom är hos oss. Visst får man väl ta hänsyn till deras önskemål också precis som resten av familjemedlemmarna. Dom ingår ju i familjen när dom är hos oss!

    Några pengar att tala om vet jag inte om jag kan hålla med om att man tjänar. Visst är det en ersättning, men innan skatten och aktiviteter osv för barnen är betalda är inte nettot så stort. Men det är klart, om man låter bli att göra nåt med barnen som kostar så är det klart att det blir mer pengar över.

  • Anonym

    jag har inte frågat något om vi får pengar för detta utan det är inga problem ekonomsikt. skall kontakta kommunen och hoppas att vi kan passa som kontaktfamilj. tack för de positiva svaren!

  • Anonym

    Alla aktiviteter som görs med barnet/barnen i kontaktfamiljen som kostar pengar står biologiska föräldrarna för.
    Därför ska kontaktfamiljen fråga biofamiljen innan de tar med barnet på t.ex McDonalds eller liknande så att detta är något som biofamiljen har råd (och lust) att lägga pengar på.
    Så nej, det kostar ingenting att vara kontaktfamilj....... det är en extra inkomst för familjen däremot.

  • Plutten06

    Anonym skrev 2007-12-13 10:23:40 följande:


    Alla aktiviteter som görs med barnet/barnen i kontaktfamiljen som kostar pengar står biologiska föräldrarna för. Därför ska kontaktfamiljen fråga biofamiljen innan de tar med barnet på t.ex McDonalds eller liknande så att detta är något som biofamiljen har råd (och lust) att lägga pengar på.Så nej, det kostar ingenting att vara kontaktfamilj....... det är en extra inkomst för familjen däremot.
    Inte i våran kommun iaf.
    Vi får en skattepliktig ersättningsdel och en arvodsdel (inte mycket) som ska täcka våra omkostnader och aktiviteter.
    Det är som sagt inget man tjänar mycket pengar på, (vi går nog jämt upp) och det är inte därför som vi tagit beslutet att vara kontaktfamilj. Jag tror inte att man ser det som en inkomstkälla när man anmäler sig som kontaktfamilj. I sånna fall är man fel ute. Man ska göra det för (i vårat fall) barnets skull!
  • Anonym (insatt)

    "Bundenheten? Vad menar du med det?"
    Jag menar att åtar man sig att vara kontaktfamilj så blir man bunden av ett avtal som kan se olika ut beroende på barnets behov, men det kan tex handla om att du inte kan gå på en fest just den helgen du skall ha barnet eller måste avstå från en längre semesterresa för att mitt under den infaller en kontakthelg. Klart man i vissa fall kan förhandla och byta helg och så, men det är inte säkert att det alltid är möjligt ... = man blir bunden.

  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2007-12-13 23:00:55 följande:
    "Bundenheten? Vad menar du med det?"Jag menar att åtar man sig att vara kontaktfamilj så blir man bunden av ett avtal som kan se olika ut beroende på barnets behov, men det kan tex handla om att du inte kan gå på en fest just den helgen du skall ha barnet eller måste avstå från en längre semesterresa för att mitt under den infaller en kontakthelg. Klart man i vissa fall kan förhandla och byta helg och så, men det är inte säkert att det alltid är möjligt ... = man blir bunden.

    När jag läser här på fl så inser jag att antingen var min kontaktfamilj helt "annorlunda" eller så är ni som skriver här inte helt sanningsenliga.


    Den kontaktfamilj jag hade bytte helg precis när det passade dem. Ville de åka på en längre semesterresa ett par månader så gjorde dem det.


    De var allt annat än bundna utan kunde leva precis som vanligt. Den det var jobbigt för var mig och mitt barn efterssom vi aldrig visste när de kunde eller inte.


    Nej, aldrig mer kontaktfamilj för min del!!!

  • Anonym (InteAlls)
    Anonym skrev 2007-12-11 17:01:42 följande:

    Ni har för litet, tyvärr..... //Soc.sekr


    Nu är tråden gammal, men det är inte nödvändigvist för litet.
    Jag bor på 54kvadrat med mina två barn, och är kontaktfamilj till en 8åring, varannan helg.
  • EpicF

    Spontant känner jag att om man är kontaktfamilj så ska barnet i fråga få ha ett eget rum, en plats där den kan känna sig hemma och få eget space. Så 50kvm är nog lite litet för att kunna vara kontaktfamilj. 


    Mina föräldrar var kontaktfamilj och även familjehem (tidigare forsterhem) så vi hade både fosterbarn och kontakt/avlastnings barn. Alla hade ett eget rum där de fick sin space. 
Svar på tråden kontaktfamilj med liten lägenhet?