• Trottoarbonden

Tvätta under förhuden?

Vår son är 15 månader och det har börjat lukta lite ofräsht om hans snopp. Dessutom tycks det som om förhuden går att dra tillbaka lite nu vilket den inte gjorde från början.
    Jag minns att de sa på BB att man inte skulle dra tillbaka förhuden och tvätta därunder. Men hur länge gäller detta?

• Svar på tråden Tvätta under förhuden?
  • snuzan

Jag fick veta att man skulle dra tillbaka förhuden och tvätta med vatten. Tror det går bra tt göra när barnet är 15 månader. Jag hade absolut gjort det om det luktar...

• MammaFia

Gör inte det.
    Sätt honom i ett bad istället då å då.

Om man tvättar för mycket under förhuden, så är risken väldigt stor att de får svamp.

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • emmsan123

Det går väl inte ens att dra tillbaka den när de är små? Från när kan man dra tillbaka den? Sonen är 20 månader, jag vet inte om det går på honom? Men han badar alltid, så det blir nog rent ändå.

• Trottoarbonden

hm... blir inte så klok. Han badade idag men det blev inte riktigt rent ändå. Vad är för mkt? En gång per dag? När är dom annars stora nog för tvätt under förhud? (förstår självklart att det aldrig är bra att tvätta för ofta, hur gammal man än är)
    Ja. frågan är ju alltså när den går att dra tillbaka. Man kan väl prova lite men är så rädd att det ska göra ont eller bli tokigt på något vis. Känns som en fånig fråga att ringa bvc om... tur att ni finns!

• MuminMy

tvätta under förhunden ska man inte göra förrän i tonåren (i princip). Det kan ju hända att han har någon form av infektion, kolla med bvc om de kan ta ett blodprov och kanske göra en odling på urinen, "just in case"

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Lillatroll

Eftersom jag själv har en son så har jag kollat lite, hittade bla denna informationen:

*citat*
    "Ska man dra tillbaka förhuden på små pojkar?

Nej, små pojkar har en fysiologiskt trång förhud, den ska inte gå att dra tillbaka. Under de första tre åren blir det mindre trångt och oftast går förhuden att dra tillbaka vid fem års ålder. Ibland kvarstår den trånga förhuden till tonåren.

När ska man börja tvätta pojkar under förhuden?

Först när de blivit så gamla att förhuden går att dra tillbaka. Innan dess tvättar man bara utanpå. "

Henrik Anrell, barnläkare på Astrid Lindgrens sjukhus hade lämnat detta svaret på tryggabarn.nu www.tryggabarn.nu/barn/Page1166.html

*slut citat*

Mitt råd är att kontakta BVC och rådfråga dom. Lycka till.
  • Trottoarbonden

Lillatroll: tack!
    Vi gör som så att vi badar och tvättar utanpå några dagar och hjälper inte det får vi gå till bvc.

• norgesessan

ang. för trång...när ena sonen var drygt ett år låg han på intensiven, då skulle dom tappa urin, då drog dom förhuden bak...Det såg hur lätt som hälst ut..Jag gör det inte själv..dom badar en timme varje gång istället (liiite överdrivet)

• snuzan
    MuminMy skrev 2007-12-11 21:12:27 följande:
    tvätta under förhunden ska man inte göra förrän i tonåren (i princip). Det kan ju hända att han har någon form av infektion, kolla med bvc om de kan ta ett blodprov och kanske göra en odling på urinen, "just in case"
    Detta stämmer inte!!! Har en son som nu är 8 år. Han fick ont i snoppen när han var 4-5 år och då var vi hos läkaren. Då sa denne att vi skulle dra tillbaka förhuden och tvätta med vatten. Inte varje dag, men då och då.
  • Wavva

Min man har berättat om att det inte gick att dra tillbaka förhuden över "flensen" (han sa att det hette så- ollonkanten)förrän han var runt 8 kanske. Hans brors var för trång och fick opereras. Hur man kommer på att den är trång vet jag inte men jag tror att det stramar i takt med att den växer och att huden blir mindre kring snoppen...

• guztav06

Min son hade en gräslig infektion nyligen och då passade jag på att fråga när det är dags att tvätta under förhuden! Dem sa att runt 5 är det vanligast att det går att dra tillbaka huden och att man då börjar tvätta vid varje dusch/bad. Fick också rådet att om man vet med sig att dom blivit lortig under förhuden kan man skölja med koksaltlösning med en pipett! Men luktar det illa kanske du borde gå till BVC så dom får kolla så att han inte har svamp eller nån annan infektion.

• Flaxilander

Min son blir 2 år i oktober, han har kommit på sen några månader tillbaka att han kan dra tillbaka förhuden. (Hans syster tycker det är jätteäckligt). Så det kan hända att de kan de innan de blir 5 år eller vad de säger är den vanliga åldern för att de ska göra det. Han fick balanit (infektion under förhuden) när han var 1 år nånting och vi fick då rådet att det är bra att sitta i badet en kvart emellanåt. Läste senare nånstans att de kan få balanit i samband med att förhuden "lossnar" från ollonet. Kanske nåt sånt som är på gång för din son?

Svar på tråden Tvätta under förhuden?