• Mupp

Hur länge kvar i magen vid vattenavgång?

En väninna till mig ligger på förlossningen nu. Hennes vatten gick igår, redan i v.29. Än vet de inte vad som orsakade vattenavgången, de letar efter infektion hos henne. Barnet verkar mår bra därinne och det finns vatten kvar så nu ska de försöka hålla bebisen kvar så länge som möjligt.
    Hur länge kan den teoretiskt sett stanna kvar om allt går väl. Är 4-5 veckor för mycket att hoppas på? Någon som vet?

• Svar på tråden Hur länge kvar i magen vid vattenavgång?
  • findusselma

Hej Har en pojk som är född fem veckor för tidigt. Mitt vatten gick söndag kl 01:00 och kl 12:52 var han ute. så han ville ut snabbt.

• annananaa

jag låg i fyra veckor innan en infektion gjorde att jag fick akutsnittas.

• 73Moon

mitt vatten gick i v 33+1 de förökte stanna verkningsabetet och lyckades i ett halvt dygn men jag blev dålig på medicinen och så fort de säkte intaget startade värkanrna igen så vår dotter föddes i v33+2.

vi vet inte varför det statade troligen en infektion.. för jag blev sjuk efter förlossningen med hög feber.. men de hade inga svar på varför bara att pencelinet hjälpte.

• Hej å hopp

Mitt vatten gick också i v.29. Han låg kvar i magen exakt i 2 veckor. Jag fick svaret att till v.40 kommer barnet inte vara kvar men upp till 4-5 veckor är inte omöjligt!

Hoppas de går bra för den kompis! Jag blir så "berörd" av att höra någon som är i samma situation som jag var.

• Kazeer

Jag hade vattenavgång i vecka 32+3. Inga värkar. Första målsättningen var att hålla barnet kvar i magen i 2 dagar så att kortisonet jag fick för att skynda på fostrets lungmognad skulle hinna verka. Nästa mål var vecka 34+0. Sista målet var vecka 36+0. I vecka 36+1 inducerades förlossningen och efter 4 ingångsättningsförsök föddes sonen i vecka 36+3.

Jag låg på sjukhus i två veckor efter vattenavgången och fick antibiotika för att förhindra infektion. Sedan var jag hemma fram till förlossningen skulle induceras. Under de fyra veckor som gick mellan vattenavgång och förlossning gjordes två UL som visade att fostret inte växte så mycket som läkaren såg önskvärt. Det hade, så vitt jag förstår, inget att göra med att det fanns mindre fostervatten. Däremot visade det sig, när förlossningen var avklarad, att moderkakan var liten och navelsträngen tunn (fast UL hade visat att det var bra flöde i navelsträngen).

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Mupp

TS här: Oj vad många svar på min fråga. Kul! Hoppas alla era bebbar mår bra trots att de flesta valde att titta ut tidigt.

För er som undrar är min kompis barn FORTFARANDE kvar i magen. BF om 18 dagar. De har inte hittat någon infektion hos henne och barnet verkar mår bra. Vattnet har återbildats och hon läcker inte mer. En teori är att bara den ena av hinnorna brast men de vet inte. Tydligen är det väldigt ovanligt det som hänt.

• Soffiloppi
    Marieeeee skrev 2007-12-17 22:01:30 följande:
    mitt vatten gick i vecka 32 o min son föddes i v 36 :)
    Mitt vatten gick i v. 33 och jag blev igångsatt v. 34 (Hon är föddv.34+1), men jag hade gärna att hon skulle varit längre än så, vet inte varför de hade så bråttom. De pratade om infektionsrisk och att jag hade HBT, men det fick jag ju medicin för. Vad konstigt att en del barn låter de vara kvar mycket längre än andra...beror kanske på olika omständigheter...?
  • Soffiloppi

Ni som haft tidig vattenavgång: har ni stressat mycket under er graviditet ? En teori är psykosocial stress som en tänkbar orsak, en annan är infektion. Själv hade jag det stressigt innan plus en tandinfektion. JAg blev igångsatt och födde vaginalt v. 34+1. Det gick väldigt snabbt. 1,5 timme inne på förlossningen.

• 73Moon

Jag stressade inte.. men om jag tänker efter har jag nog känt sammandragningar men inte haft ont av dem och inte fattat att det var något.. det lixom bara tryckte lite neråt om man säger..

Men när vi kom in frågade de om ¨jag kännde några sammandragningar och det gjorde jag inte mer än att det tryckte lite.. de kollade om jag hade några, och visst hade jag det.. så troligen har jag haft det länge till och från utan att fatta??? trodde i min enfalls att det skulle göra ont.. men men nu vet jag..
    Vattnet gick på en söndag och natten till fredag vaknade jag och hade ont i ryggen trodde det var foglossningen som spökade.. sov dåligt och åkte inte till jobbet.. det gick över men jag fattede inte att det kanske var en varning.. det var ju flera veckor kvar..

hoppas ni inte tar illa upp av mitt långa inlägg.

• Else

5e barnet på g skrev 2007-12-15 18:48:06 följande:

Mitt vatten med nr 3 gick i v21. Och allt som bildades nytt rann ut. Så han låg helt utan vatten i 6 veckor innan han föddes i v27+0.
    Men det kan de ju inte göra, ligga helt utan vatten menar jag...?
  • Gul13

3-4 veckor, svårt och veta för jag är inte riktigt säker på när läckaget började.

• Pion

Hej!
    Mitt vatten gick v 29+2 och efter 3 dagar kom bebisarna. Jag var orolig att jag stressat fram det men fick höra av flera läkare att man inte kan stressa fram en vattenavgång. Oftast är det svårt att hita orsaker till för tidig avttenavgång.

• Yrslan

Det är så olika, men tror inte hon ligger så länge när vattnet gått i v29. Några dagar till en vecka kanske.

• tjejkocken

Med min dotter så sipra vattnet ut i v30+4 o veka 31+4 så kom min dotter.Fick sätta igång mig för att jag fick feber.
    Med min son så gick vattnet + slemproppen den 1/12 kl 730...kl 630 dan efter så ville han ut med hjälp av igång sättning.

• Lilla My07

mitt vatten gick när jag var i v 39, och då sa de till mig att kommer inte värkarna spontant inom 3 dygn måste de sätta igång värkarna på mig pga infektionsrisk hos fostret annars...men antagligen annorlunda när det är så pass tidigt som v 29...

Svar på tråden Hur länge kvar i magen vid vattenavgång?