• Copy Cat

    Kan Progesteronet förhala ett eventuellt missfall?

    Jag har hört att flertalet kvinnor som haft upprepade missfall har fått progesteron utskrivet. Nu undrar jag om det nu vill sig olyckligt även den gången man tar progesteron och det slutar med ytterligare ett missfall, kan progesteronet göra att hela missfallsprocessen förhalas/förskjuts framåt i tiden ett par veckor för att progesteronet gör att det t.ex. inte börja blöda el dyl, vilket "vanligtvis" kan indikera på att det är ett begynnande missfall.

    Någon som vet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-15 13:02:46:
    Ska försöka förtydlig mig. Kan progesteronet eventuellt förhala ett missfall på så vis att man rent krast har fått ett missfall men märker ingenting efterom man tar progesteoron?

  • Svar på tråden Kan Progesteronet förhala ett eventuellt missfall?
  • Nalle Puh73

    Till mig sa min gynläkare att progesteron aldrig kan förhindra ett mf som var meningen att bli ett mf, däremot kan det hindra dom mf som uppstår pga av progesteronbrist. Frågade henne samma sak som du funderar över och enligt henne skjuter dom inte upp mf. Hoppas du fattar nåt av mitt svammel.


    ♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • ce22

    Det undrar jag också. Tycker att det låter lite konstigt då progesteron normalt produceras vid en graviditet och då borde fortsätta produceras fram till själva missfallet. Vad jag menar är att man ofta får blödningar osv innan själva missfallet medan kroppen fortfarande producerar progesteron. Skulle progesteronet förhindra blödningar borde man aldrig blöda under graviditet.

  • Copy Cat

    Jätte tack för era svar! Då känner jag mig lugnare=).

    Nalle Puh; Du svarade i ett tidigare inlägg och då skrev du att eftersom du tog progesteron så gjordes fler vul. Får jag fråga varför läkaren vill göra fler vul?

  • ce22

    Copy Cat: Så bra att du ställde den här frågan. Jag har gått med liknande tankar i flera veckor nu. Är inne på mitt sista paket med Progesteron nu och är såklart jätteorolig för att sluta. Tänk om det är som du skriver att proggen gör att man förhalar ett mf. Ska på koll på tisdag och ska höra med läkaren om det här.

  • ce22
    ce22 skrev 2007-12-15 12:54:18 följande:
    Det undrar jag också. Tycker att det låter lite konstigt då progesteron normalt produceras vid en graviditet och då borde fortsätta produceras fram till själva missfallet. Vad jag menar är att man ofta får blödningar osv innan själva missfallet medan kroppen fortfarande producerar progesteron. Skulle progesteronet förhindra blödningar borde man aldrig blöda under graviditet.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-15 13:02:46:
    Ska försöka förtydlig mig. Kan progesteronet eventuellt förhala ett missfall på så vis att man rent krast har fått ett missfall men märker ingenting efterom man tar progesteoron?

    Det var precis det jag menade med om progesteronet kunde förhindra blödningar. Man är ju så rädd för ett mf/ma och ett tydligt tecken på ma brukar ju vara färgade flytningar. Får man inte dem har man ju ingen chans att veta. Hoppas du förstår vad jag menar.
  • Nalle Puh73
    Copy Cat skrev 2007-12-15 13:04:58 följande:
    Jätte tack för era svar! Då känner jag mig lugnare=). Nalle Puh; Du svarade i ett tidigare inlägg och då skrev du att eftersom du tog progesteron så gjordes fler vul. Får jag fråga varför läkaren vill göra fler vul?
    Har svarat i din Gb. Fick enligt läkaren göra vul så jag skulle känna mig tryggare och för att hon vill hålla lite kolla mest för min skull.
    ♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Nalle Puh73

    Kom just på ytterligare en orsak varför jag fick flera vul. Min gynläkare ville veta med helt säkerhet att jag passerat v. 13 innan hon tog bort progesteronet.


    ♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Dahlia

    Progesteron förhalar inte ett missfall. Är det ett missfall och man tar progesteron så stöts det ut iaf om det inte är ett ma.
    Men progesteronet gör inte så att ett mf blir ett ma iaf!

    Vi ivf tjejer tar alltid progesteron efter att man fått tillbaka ett befruktat ägg. Många som inte blir gravida får mens trots att de tar progesteron men det enda är att mensen kan komma några dagar senare.

    Man behöver inte heller extra vul just bara pga progesteronet utan får man extra vul är det annat som spelar in tex oro.

    Jag fick göra fem vul men inte pga att jag tog progesteron utan för att jag var orolig pga många år av behandling och tidigare ma.


    Äntligen.. Efter flera års kämpande och ivf / icsi är nu BF 3 juni 2008
  • Copy Cat

    Dahlia; Tack för ditt inlägg! Nu börjar jag förstå hur Progesteronet fungerar=).

    Trevlig helg allesammans!!

  • Carroth

    Exakt detta går jag också och funderar över. Med andra ord så kan alltså kroppen välja att behålla ett dött foster pga att man tar tillskott av progesteron, till och med kroppen själv kan fortsätta producera progesteron trots att fostret dött. Usch jag kommer inte kunna slappna av en sekund förrän jag har min bebis i famnen. 

Svar på tråden Kan Progesteronet förhala ett eventuellt missfall?