• Darius

Bortskämda slynglar...eller ansvarstagande tonåringar

Jag slängde ut en tråd nyligen och trodde att jag skulle få många synpunkter eftersom det handlade om hur mycket pengar en tonåring borde få per månad. Jag fick ett par bra svar, men i övrigt var det rätt tyst.

Jag är dock nyfiken: Vad ger ni era tonåringar i månadspeng? Jag ger min 15-åring som går i Åk 1 sitt studiebidrag samt ytterligare 2 000 kr i månadspeng. För detta skall han köpa alla kläder, betala nöjen, hygien, terminskort på SL etc.

Det fungerar utmärkt och han tar ansvar för budgeten - men som vanligt har vissa kompisar mer och vissa mindre. Hur gör ni?

• Svar på tråden Bortskämda slynglar...eller ansvarstagande tonåringar
  • Darius

Det var en riktigt bra idé. Jag har redan tankar i denna riktning och kommer att ge honom en försvarlig summa att använda till högre utbildning.

Post partum skrev 2007-12-17 23:49:24 följande:
    TS: Om det inte handlar om att spara pengar för din egen del- lägg in resterande 1500 på ett sparkonto åt honom som han får tillgång till först vid myndig ålder- det kommer han att vara glad över sedan när han ska försörja sig på egen hand.
  • Darius

Tack för inlägget. Jag vill gärna skämma bort barnen - utan att de blir bortskämda. Jag kommer nog att stötta dem ekonomiskt även när de går på universitetet. De får ju inte bli slappa typer, men det är ju en bra start på livet att komma ut från sin utbilnding utan studielån. Men...det är ju långt bort, just nu är det gymnasium och högstadium som gäller.

Maskot skrev 2007-12-17 21:32:03 följande:
    Har därför inga planer i världen på att försörja honom på något sätt när han gått ut skolan- han måste anpassa sitt leverne efter sina inkomster.
  • nadja84

När jag gick gymnasiet fick jag mitt studiebidrag + underhållsbidrag (ca 2000.-)
    Sen jobbade jag även extra så fick ytterligare mellan 3000-5000.- per månad
    Totalt ca 5000-7000.- (shit vad mycket har aldrig tänkt på det)

Jag betalade det mesta själv, så man kan säga att jag fick 0kr av mina föräldrar.

Jag tycker att man antingen ska jobba extra eller hålla på med någon sport(och på så sätt tjäna in pengar från sina färäldrar)

*Dylan 2006-03-25*
  • Darius

Ja, du ser ju...du borde ha försörjt dem i stället!

nadja84 skrev 2007-12-18 09:07:25 följande:
    (shit vad mycket har aldrig tänkt på det)
  • nadja84
    Darius skrev 2007-12-18 14:15:42 följande:
    Ja, du ser ju...du borde ha försörjt dem i stället!
    Hade jag inte råd med, på den tiden rökte jag, shoppade massor + åkte på kryssningar varje vecka + åt ute var och varannan dag
    *Dylan 2006-03-25*
  • Yrslan

Har aldrig haft de pengarna att ge mina barn!!!

• nilla 1972

950 I Månaden,då köper dom egna kläder och betalar nöjen själva.sparar500 i månaden.men så har dom en snäll farmor som bidrar med kläder.ibland tar vi ut på spark.om det är något extra.

• åttasöner

Jag tror att man måste ha pengar att spendera som ung, samtidigt måste man ju fatta att man inte bara "får" pengar, och jag tror att det börjar gå upp för mina att man inte bara kan begära pengar utan även måste "jobba" för dem.

Eftersom jag själv är hemma, har detta vart en oändlig diskussion hemma, "Ja men du får ju bara pengar mamma"... men dom har under praktiska försök fattat vad som händer om jag inte gör mitt när jag är hemma,,,,

Dramatiskt och jätte bra!

Mina största får sina studiebidrag och behöver de mer får de jobba,,,GIVETVIS!

• elfling

Jag är 15 år och får ingenting alls... Dock köper mina föräldrar kläder om det skulle behövas och mat köper dem såklart. Om jag behöver pengar till nöjen får jag det ibland, när de har pengar. Tycker det är fruktansvärt orättvist att vissa får flera tusen i månaden. Jag får inget alls.

• MalinGBG

Oj oj så mycket pengar! Tänk om jag hade berättat det för min mamma när jag gick i skolan. Hon hade bara skrattat och sagt "jaha.. det var ju kul för dom" Glad
    Jag tog studenten 2002.
    Skaffade mig ett extrajobb när jag var 15 och har alltid betalat saker själv.
    Inte för att mamma var snål eller elak. Hon har haft 3 döttrar att ta hand om + 2 styvbarn också.
    Det har ju varit mycket mer nyttigt för mig att skaffa mig jobb vid den åldern och absolut mer ansvarstagande inför framtiden.
    Nu minns jag ju inte hur det var med typ vinterjackor o sånt.. men ville man ha en dyrare variant fick man ju punga ut själv.
    När jag och mina syskon fyllde 18 och gick ur gymnasiet var vi tvungna att betala hem (i mitt fall gällde det 2500 så ett jobb var man bara tvungen att ha.
    Kan ju va nåt att tänka på...
    Har en kusin som gick ut ur gymnasiet härom året. Hon har skaffat jobb först nu. Bor hemma, och var inte tvungen att betala hem. Det är då man blir bortskämd och har ingen verklighetskoll! Hoppas verkligen att hon betalar hem nu. Hennes mamma är ju inte den rikaste i världen...

Men alla har ju inte samma åsikter och samma pengar inom familjen. MEN det är iaf nyttigt som sagt för era tonåringar att skaffa sig ett litet extrajobb. Ser bra ut i papper o så med när dom blir äldre.

Gott nytt år på er alla!

No remorse what so ever That is how sick I am
  • SlyngelN

Jag fick inte ett skit av mina föräldrar när jag var tonåring. Det vägrade betala för den utrustning som var nödvändig för att idrotta, jag fick inga pengar till att resa eller några nöjen.

Det enda som återstod var att jobba. Jag jobbade varje helg från och med att jag fyllde fjorton. Egentligen var jag tvungen att vara femton på arbetsplatsen då jag hanterade kassaapparater, men chefen såg mellan fingrarna.

Idag(15 å senare) är jag egen företagare och klarar mig gott med egen kraft. Mina vänner som hade det bättre förspänt i tonåren jobbar som anställda på t.ex. handelsbanken, mediamarkt eller inom vården.

Vännerna har samma trygghet som de hade i tonåren med kollektivavtal och semestrar - men jag tjänar 5 gånger mer än dem per timme. Om föräldrarna månadsvis skopar ner tusenlappar in ungarnas plånböcker blir de trygga i tillvaron och har lätt för att passa in, men curlingbarnen lär knappast utföra stordåd.

Svar på tråden Bortskämda slynglar...eller ansvarstagande tonåringar