• Snowstorm

Permanent visum till Australien?!!!

Ska flytta till Oz i slutet på mars förhoppningsvis med min australiensiske sambo vår lille son som då kommer vara 4 mån! Vi ska skicka in min visumansökan runt nyår o min sons ansökan om australiensiskt medborgarskap.

Nu undrar jag hur lång tid tog det för er att få besked om visumet från det att ni skickat in ansökan?? Kan inte se någonstans hur lång tid det brukar ta, men har hört 3mån.

Min sambo har fått jobb o ska börja i april o vi kommer att skriva detta i ansökan o att vi därför gärna vill åka i slutet/mitten på mars. Hoppas de tar hänsyn till det

Ni som har fått barn i Sverige o sen flyttat till Oz, hur lång tid tog det att få besked om australiensiskt medborgarskap för barnet?

• Svar på tråden Permanent visum till Australien?!!!
  • fairyfloss

Jag ansökte om permanent visum härifrån Australien i oktober06, och fick (temportärt med tvåårig väntningsperiod) visum i mars07. 6 månader alltså, och det har jag hört att många andra har fått vänta också. Oftast går det långsammare när man söker från Sverige också, så räkna med 6 månader! Tror inte att de tar hänsyn till när han börjar jobba, utan då tycker de nog att ni var sena med att skicka in. Han kanske får åka ner före dig och sonen.

• Nillax

Nar vi ansokte om spouse visa (provisional i 2 ar sen permanent) tog det ca 6 veckor fran vi skickade en in front-loaded application till visumet var i mitt pass. Men vi ansokte fran London kanske det gar snabbare dar?!

• fairyfloss

6 veckor?! Herregisses. Det var snabbt! Undrar varför det tog mig sån lång tid... men jag var iofs tvungen att skicka in en massa nya papper hela tiden eftersom de inte tyckte det räckte det som vi skickat in. Så det var kanske därför.

• Snowstorm

Nillax: det lugnar mig lite, 6v låter ju såklart mycket bättre än 6 mån! Väntar bara på att skicka in papprena, väntar på ett intyg bara. Hoppas processen inte blir mkt fördröjd, kommer nämligen skicka in the health forms 16 jan efter jag har gjort läkarundersökningen...men vi har skrivit att det är det som fattas.

Haha a lot of pressure on the nervs

• fairyfloss

Jag var tvungen att skicka in nya handlingar tre gånger. Och då hade jag hälsokontrollen redan fixad när jag skickade in!!

• Nillax

Vi behovde bara komplettera med mitt "birth certificate" eftersom de hade problem att godkanna det forsta personbeviset da det inte hade mina foraldrars namn pa det....

• Snowstorm

Fairyfloss eller Nillax eller nån annan: När ni gjorde lungröntgen, tog läkarn/sjuksystern då en kopia på ert pass o certified that????

Jag gjorde nämligen lungröntgen igår o kom då på att jag glömde påpeka för sjuksystern att de skulle ta en kopia på passet. Hon tittade bara på passet o dubbelkollade på formuläret att jag skrivit rätt nr.

Åh vi är redan så sent ute så har inte "råd" att det ska bli nåt knas. Jag ringde för säkerhets skull till kliniken o frågade om de brukade ta kopia men tydligen inte....hmm det stod ju i formuläret att man skulle göra det...

• Nillax

De tog en kopia av mitt pass men certified inte det. Mitt lakarbesok var ju i London sa det var kanske annorlunda...
    Om du ringt och kollat sa ar det nog ok.

• fairyfloss

De tog inte nån kopia på mitt pass när jag gjorde min kontroll inkl. lungröntken. Men jag gjorde det i Melbourne så det är kanske annorlunda. Tror inte att det tog nån kopia alls, bara kollade i passet om allt stämde.

• Snowstorm

Ok tack det lugnar mig lite Får helt enkelt hoppas att ambassaden är nöjda med vår ansökan nu o att vi får svar i tid

Svar på tråden Permanent visum till Australien?!!!