• pony

elaka styvmodern????

Hjälp!
    Jag har två bonusbarn på 16 & 14.14 åringen ska få sitt barnbidrag nu för föräldrarna tror att han klarar det men han kan inte om pengars betydelse nu...får han en 100lapp en fredag för pappa säger det får du ha det i helgen...vips så e den slut då får man mera för att slippa "gnället". Men 16Åringen fick barnbidraget vid 15 för så var regeln då men bara för att slippa tjatet på 14 åringen så då ändrar man regeln. Då säger jag om man nu ger upp på att försöka visa vad som gäller så vet han ju även att när barnbidraget är slut får man mer.Då kommer även "gnället". Men jag har inte med detta att göra ändå heter det att "vi ska ju leva som en familj" Jaha vad ska jag säga???

• Svar på tråden elaka styvmodern????
  • Tezz72

Har du och pappan gemensam ekonomi? Har ni gemensamma barn?

• leeena

jaa...jag vet inte...bara att min sambo gör likadant med sina tonårstjejer,han ger efter för deras tjat för att slippa deras skrik och ännu mer tjat...försöker ge min syn på det hela,vilket är att dom bara tjatar MER om han ger efter....kan inte göra så mycket mer än säga vad jag tycker...

• Tezz72

Tur att jag inte har det problemet här hemma. Men det är kanske för att min sambo inte vågar säga emot mig.

• pony

Vi har inga gemensamma barn, tänker ej skaffa heller.
    Vi kan nog säga att vi har gemensamm ekonomi förrutom vissa räkningar bet. seperat.

• Tezz72

Vi har gemensam ekonomi här också! Men jag har sagt att barnen får inget extra, om dom inte gör något för oss här hemma. Min dotter brukar passa sin lillebror, möta honom från taxin och så!

• JohannaXX

Mitt tips är att alltid prata om det när det är lugn och ro. Alltså inte när man är mitt uppe i konflikten. Efter många år av liknande situationer har jag lärt mig att det är bästa sättet. Annars kan det lätt blir styvmamma mot resten av familjen.

• pony

Ett till problem är att pappan betalar barnens mobilräkningar, fotbollavgifter, hockeymedlemsskap. Mamman däremot betalar inget , hon har nu 14åringens barnbidrag men köper ej kläder till honom,vi gjort de senaste ggr. Fast pappan ringde och bad henne att köpa denna gång men blev väsen, ville då att han ska betala underhåll. Jag sa till honom gör det så slipper vi detta tjat....men då får han inte träffa sin son som de vill. Någon som vet hur barnbidraget räknas ut, de tjänar bra båda två. Han kanske tjänar på att betala underhåll????

• Tezz72

Får barnen studiebidraget, då ska dom ju stå för vissa saker själva, som mobilräkninge,kläder till viss del och till nöjen.

Nä din sambo skulle inte tjäna på att betala underhåll tyvärr.

Har ni barnen vv eller?

• pony

Hans barn kommer och går som de vill, med andra ord hans son på 14 kommer till oss när pappan e hemma,tisdag kväll-onsdag morgon-torsdag kväll-hela helgen-måndag morgon. Mina barn hos sin pappa vv helg. Hans son har inte ännu studiebidraget, det har mamman fast hon sparar 200:-mån+avg till försäkring men resten vet jag inte vad hongör med för hon köper inga kläder till honom.
    Men är det inte 1173:- i underhåll per barn fast båda tjänar bra?!Ja jag tycker med att de kan få stå för kläder, mobilräkningen osv, de har fast abbonomang på mobilen men har föreslagit att när de går ut kan de betala själva.

• Tezz72

1273 kr är det

pony skrev 2008-01-07 15:12:26 följande:
    Hans barn kommer och går som de vill, med andra ord hans son på 14 kommer till oss när pappan e hemma,tisdag kväll-onsdag morgon-torsdag kväll-hela helgen-måndag morgon. Mina barn hos sin pappa vv helg. Hans son har inte ännu studiebidraget, det har mamman fast hon sparar 200:-mån+avg till försäkring men resten vet jag inte vad hongör med för hon köper inga kläder till honom.Men är det inte 1173:- i underhåll per barn fast båda tjänar bra?!Ja jag tycker med att de kan få stå för kläder, mobilräkningen osv, de har fast abbonomang på mobilen men har föreslagit att när de går ut kan de betala själva.
Svar på tråden elaka styvmodern????