• Sommarregn

Min dotter har druckit......

Hjälp....jag behöver lite råd. Min dotter och hennes kompis (båda 15½)var hemma hos några kompisar igår och blev hämtade vid kl 23 på kvällen för att dom skulle vara hemma vid den tiden. Väl hemma upptäckte min exman att dom hade druckit båda två.
    Dom kunde stå på benen och var inte "fulla" men dom hade ändå druckit. Det här är inte första gången det hänt, det har hänt ett par gånger tidigare vilket resulterar i att vi satt oss ner alla och pratat om det, vad det innebär med risker och allting. Vi har alltid sagt att vi inte vill att hon dricker och att hon dessutom inte får för hon har inte åldern inne.
    Nu vet ju jag att dom är tonåringar och tycker det är spännande att testa men jag är livrädd att dom ska hamna på en fest bli apradar och hamna i en situation dom inte kan kontrollera.
    Till saken nu, det måste bli någon påföljd av det hon håller på men och det min dotter värdesätter är hennes pengar hon får varje månad. Jag funderar på att helt enkelt dra några hundra av hennes månadspengar och ge det till någon organisation mot alkoholskador eller annan organisation så att hon fattar att det kanske inte är värt att dricka för att hon förlora dessa pengar.
    Samtidigt vill jag att hon alltid ska kunna ringa mig eller sin pappa om dom har druckit och det gått snett....vad göra?
    Vad tycker ni, har ni något bättre förslag?

• Svar på tråden Min dotter har druckit......
  • Summermom11

mina föräldrar har inte sgat nått jag e 15 o drack första gångeen förra året när ja va lite mer än 14 men det visst inte mina föräldrar men iafall killen är ju över 20 så han köper ju till sig själv så det händer at vi delar på en cider på en fredag kväll till maten o min pappa har ALDRIG sagt något till mig för han vet att jag inte är den som dricker för att bli full jag tkr det är gott o så ..

• Cocco

Min mamma pratade alltid om vad som kunde hända och vad som själv kunde göra när man var berusad.
    Man kanske lättare har sex med en kille även om man inte vill är bara ett exempel på en grej som lätt händer om man är full.
    Man blir som tjej lättare våldtagen om man är full. ( Självklart är det aldrig tjejens fel att man blir våldtagen men risken ökar iaf.)
    Framför allt så gör man lättare saker som man i efterhand kan ångra.
    Jag tror på vikten av att förklara varför man inte ska göra vissa saker än att bara säga så är det.Detm var ju inte så länge sen jag själv var en liten skitunge

• Cocco

Och såklart bättre att inte bli tokarg så det verkligen ringer om det har hänt nått.
    Min syster räddade livet på en tjej i höstas. För att göra en lång historia kort. Tjejen var jättefull och hade tagit morfinpreparat eftersom hennes vänner var rädda för att bli utskällda ringde inte tjejens föräldrar... Min syster och hennes kompisar råkar åka förbi med bilen och ser att tjejen inte alls mår bra, de stannar och kollar läget tjejen blir snabbt sämre, tappar medvetande osv, de ringer ambulans+ förälrarna. Hade min syster inte ringt ambulans så hade tjejen dött inom kort.
    Alltså det är viktigt att våga kontakta en vuxen när man inte klarar av en situation.
    Det var ju bara ren tur att min syster valde en konstig väg med bilen den där kvällen.

• danitra

Jag tycker det här är en riktigt svår fråga faktiskt. Självklart skulle jag vilja att mina barn inte drack någonting förren dom var myndiga och därmed enbart förståndigt. Men verkligheten ser inte ut så för ungdomar generellt så min mer realistiska förhoppning är att dom alltid har förståndet med sig och att dom ALLTID LITAR PÅ MIG.

SOm jag tänker nu, flera år innan det är aktuellt, så kommer jag klargöra för dom att jag inte vill att dom dricker och att jag inte kommer köpa ut till dom. Därmemot så vill jag att dom ska vara ärliga mot mig och framförallt alltid berättar var dom är - skulle dom ljuga om antalet gäster på festen eller huruvida det förekommer alkohol är inte lika farligt. Och så vill jag att dom ska veta att dom alltid kan ringa till mig om något händer.

Hårda straff och fördömande ord tror jag faktiskt inte biter på en tonåring som redan har hittat viljan att umgås med vänner som dricker.

• Summermom11

tillägg till mitt inlägg är att min fästman/killes föräldrar brukar bjuda mig när jag är där .. men de skulle aldrig ge mig så mkt att jag skulle bli full precis....

• Conny homopappan

TS
    Jag tycker du ska va stolt över din 15 åring som verkar ha sett sina begränsningar, det har hänt flera ggr att hon kommit hem och har druckit men inte att hon varit full säger du. Uppmuntra sånt beteende hellre än att du blir någon hönsmamma och hon känner att du bara blir sur iaf så hon kan lika gärna supa sig kanon

• Conny homopappan
    Svar på #29
    Bevabus skrev 2008-02-05 08:50:31 följande:
    Bara mata dina barn med massa information gällande alkohol så dom vet vad dom ger sig in på :)
    men då blir man en jobbig moralkärring i sina tonåringars ögon och såna ska man rebellera mot
  • Farfalla

Nu ska jag inte säga att alla dricker i den åldern, men många! Och många blir stupfulla.. Så jag håller tycker oxå att du innerstinne ska vara stolt över dottern som inte super sig full utan kanske bara smakar. Visst vore det bra om hon inte alls drack alkohol men eftersom hon har gjort det några gånger innan så tror jag inte hon kommer sluta heller vare sig du drar in en slant på månadspengen..
    Uppmuntra henne istället att berätta när hon ka "festa" och att ni kan hämta/lämna henne om hon behöver skjuts. Det skulle minska risken att hon råkar åka hem med någon som kanske druckit eller någon hon inte "bör" åka hem med..

• Bevabus

nej det blir man inte, det blir man bara om man kastar sig på golvet och gråter och skriker av frustration och besvikelse när ungen kommer hem full. DÅ skulle jag som tonåring rebellera. Jag drack inte förrän jag blev 17 år (sen ålder för dagens ungdom) och är alltid jätteförsiktig med det jag dricker just pga, mina föräldrar som har berättat allt om alkohol.
    Conny homopappan skrev 2008-02-22 02:13:38 följande:

Svar på #29
    men då blir man en jobbig moralkärring i sina tonåringars ögon och såna ska man rebellera mot
  • malinka2
    Bevabus skrev 2008-02-22 18:23:42 följande:
    nej det blir man inte, det blir man bara om man kastar sig på golvet och gråter och skriker av frustration och besvikelse när ungen kommer hem full. DÅ skulle jag som tonåring rebellera. Jag drack inte förrän jag blev 17 år (sen ålder för dagens ungdom) och är alltid jätteförsiktig med det jag dricker just pga, mina föräldrar som har berättat allt om alkohol.Conny homopappan skrev 2008-02-22 02:13:38 följande:
    Jag tror det gäller att hålla varningarna på deras nivå. Att stå o gapa om att man kan stanna i växten o bli blind av hembränt tror jag inte man kommer långt på Att däremot prata om sånt som ökad risk för våldtäckt, att man får dålig hy (inget en 15 åring vill ha )att killar inte gillar fulla tjejer osv osv är nog saker som dom kan ta till sej lite bättre.
  • Bevabus

precis det jag menar eller itne direkt det där med dålig hy men...
    mina föräldrar uppmanade mig alltid att vara försiktig och om vilka regler som jag borde följa. jag hade även turen att förlora "fylle-oskulden" på en klassfest. Där var jag omgiven av så många goa människor som även dom uppmanade mig att vara försiktig. Och dom sa att jag absolut inte skulle känna pressen att dricka bara för att dom gjorde det. Den kvällen var grymt rolig! Tack vare att jag drack med hjärnan så slapp jag ett tråkigt slut på kvällen

malinka2 skrev 2008-02-22 18:51:41 följande:
    Jag tror det gäller att hålla varningarna på deras nivå. Att stå o gapa om att man kan stanna i växten o bli blind av hembränt tror jag inte man kommer långt på Att däremot prata om sånt som ökad risk för våldtäckt, att man får dålig hy (inget en 15 åring vill ha )att killar inte gillar fulla tjejer osv osv är nog saker som dom kan ta till sej lite bättre.
  • zuzzan

Har endast läst TS. Jag inga erfarenheter av hur det är att vara förälder till en tonåring men jag kommer ihåg hur det var å vad mina föräldrar gjorde. Helt ärligt så gjorde dom i princip ingenting, för dom visste att det inte behövdes. Jag var 16 när jag hade min riktigt första fylla (idag kan jag inte påstå att jag var speciellt full), hade smådruckigt innan men aldrig blivit rktigt full, för mina föräldrar var det helt okej. När jag började gymnasiet fick vi även sitta hemma å förfesta innan vi gick iväg till gymnasiediscona som anordnades - då hade de koll på att vi inte blev för fulla, hade vi blivit det hade vi inte fått gått ut, väl på discot fick man inte dricka. Tycker du verkar ha ett vettigt barn som inte har druckigt sej full, dricker man lite de första gångerna så vet man mer vad man klarar, ibland kan frihet vara bra. Som du själv skrev så vill du att din dotter ska ringa dej eller din exman om nånting hänt, precis så sa mina föräldrar oxå, jag ringde alltid de gånger det behövdes (det behövdes inte förrän jag fick gå på krogen, det är där jag blev riktigt full för där kan man fylla på) men jag hade aldrig ringt om det hade blivit påföljder, å andra sidan var det så små volymer jag drack innan 18 så det behövdes inga påföljder.

Ge barnen frihet - ett par glas vin eller cider/öl är väl inte hela världen?

• Mextrates

Den verkliga faran med alkoholbruk i tonåren är det ganska utbredda fylleslagsköret, att var och varannan helg supa sig redlös.

Det får till följd att efter varje fylla har kroppen och hjärnan stora mängder spritrelaterat avfall att ta hand om, något som kan störa utvecklingen av hjärnbarken i pannloben, med nedsatta kognitiva förmågor eller personlighetsstörningar som följder i värsta fall.

Det är också riskfyllt att tappa omdömet, något som ungdomar vanligen lär sig den hårda vägen.

Bjud inte på alkohol i hemmet, alkoholkommitténs information ger vid handen att det ökar acceptanskänslan hos ungdomar inför alkohol och fylla, något som inte är önskvärt. Det är inte en fråga om frihet, frihet har ingen relevans förrän en bit in i vuxen ålder då hjärnan vuxit klart, det vill säga, åren mellan tjugotre och tjugosex.

Sommarregn skrev 2008-01-03 09:04:28 följande:
    Hjälp....jag behöver lite råd. Min dotter och hennes kompis (båda 15½)var hemma hos några kompisar igår och blev hämtade vid kl 23 på kvällen för att dom skulle vara hemma vid den tiden. Väl hemma upptäckte min exman att dom hade druckit båda två.Dom kunde stå på benen och var inte "fulla" men dom hade ändå druckit. Det här är inte första gången det hänt, det har hänt ett par gånger tidigare vilket resulterar i att vi satt oss ner alla och pratat om det, vad det innebär med risker och allting. Vi har alltid sagt att vi inte vill att hon dricker och att hon dessutom inte får för hon har inte åldern inne.Nu vet ju jag att dom är tonåringar och tycker det är spännande att testa men jag är livrädd att dom ska hamna på en fest bli apradar och hamna i en situation dom inte kan kontrollera. Till saken nu, det måste bli någon påföljd av det hon håller på men och det min dotter värdesätter är hennes pengar hon får varje månad. Jag funderar på att helt enkelt dra några hundra av hennes månadspengar och ge det till någon organisation mot alkoholskador eller annan organisation så att hon fattar att det kanske inte är värt att dricka för att hon förlora dessa pengar.Samtidigt vill jag att hon alltid ska kunna ringa mig eller sin pappa om dom har druckit och det gått snett....vad göra?Vad tycker ni, har ni något bättre förslag?
Svar på tråden Min dotter har druckit......