• Anonym (bläääh)

Hur fan blir man av med springmasken

Min äldstatös fick det för ungefär 1år sedan (och även jag ) och då behandlade vi hela familjen som man ska och det gick bort.

I höstas så upptäckte jag att hon hade det igen (ca 9mån efter första tillfället). Jag hade då medicin kvar så att det räckte till henne så jag behandlade bara stortösen efterr som ingen annan märkt något.

Båda gångerna så har jag städat som ett freak. Toaletterna flera ggr om dagen i 2mån, byta alla sängkläder varannan dag i 2mån.
    Dammar och skurar överallt och speciellt under sängarna fler ggr/vecka.
    Tvättar händerna som en tok.
    Alla gosedjur och filtar osv åker på tvätt och tas inte fram förräns "behandlingen" är avslutad.

Ikväll upptäckte jag att vår minsta tös fått springmask så nu måste hela familjen behandlas IGEN och jag måste fortsätta städa som en galning. Jag orkar inte städa sådär mer.
    Kan ni tänka er vilken tvätt det blir av alla sängkläder+ att man måste byta pyamas varje natt, + att man helt inte ska anv samma byxor 2dgr i rad.

Jag blir GAALEN

• Svar på tråden Hur fan blir man av med springmasken
  • Anonym (drabbad)

Använder 1åringen blöja? I så fall behöver man inte behandla säger mitt Bvc för då kommer de inte åt att klia och återsmittar inte sig själv. min bebis som var 2 mån hade bara en liten mask och sen försvann det... och det har hållit sig borta sen dess. 3 år sen nu!
    Om alla smittkällor tas bort så kanske hon blir av med det ändå?

• Lisa1980

Hej hej, jag hade springmask extremt ofta som barn. Jag hade det så ofta
    att jag blev immun mot medicinen. Det finns ju inte så mycket man kan göra
    mer än medicin, städa, vara noggrann med handhygien, byta underkläder ofta.
    Nåt som hjälpte mig var vitlökskapslar.
     Men fy fan vad det är äckligt.....lider verkligen med dig .
    Det är så jäkla jobbigt för barnen också.....hoppas ni lyckas denna gången med att
    uttrota dem.

~Mina Underbara Barn Pontus 4 och Saga 3 och Lille Casper~
  • Anonym (bläääh)
    Lisa1980 skrev 2008-01-11 13:39:57 följande:
    Hej hej, jag hade springmask extremt ofta som barn. Jag hade det så ofta att jag blev immun mot medicinen. Det finns ju inte så mycket man kan göra mer än medicin, städa, vara noggrann med handhygien, byta underkläder ofta.Nåt som hjälpte mig var vitlökskapslar. Men fy fan vad det är äckligt.....lider verkligen med dig . Det är så jäkla jobbigt för barnen också.....hoppas ni lyckas denna gången med attuttrota dem.
    Jag hoppas också det, skulle vara fruktansvärt om vi skulle bli immuna mot medicinen. Städar gör jag som en galning, hela tiden.
    Blev du av med dom av att äta vitlökskapslar???
    Anonym (drabbad) skrev 2008-01-11 13:34:38 följande:
    Använder 1åringen blöja? I så fall behöver man inte behandla säger mitt Bvc för då kommer de inte åt att klia och återsmittar inte sig själv. min bebis som var 2 mån hade bara en liten mask och sen försvann det... och det har hållit sig borta sen dess. 3 år sen nu! Om alla smittkällor tas bort så kanske hon blir av med det ändå?
    Ok, nu har jag redan gett henne en ny dos ikväll men om den också kommer upp så kanske jag kan låta bli att ge henne då??
    Men man kan ju smittas av att ta i saker nån annan smittat eller andas in damm med ägg.
    Tycker jag städat mega noga överallt och hela tiden men ngt litet damm finns väl alltid kvar.
  • Lisa1980

Ja jag blev av med dom genom att äta vitlökskapslar.
    Eftersom jag blev immun tyckte läkaren att jag skulle
    testa det. Håller tummarna för er att de är väck denna
    gången. Jag läste att ni hade tygsoffa, jag hade absolut
    sett till att hyra en sån där dammsugare som rengör på djupet.
      Den kan vara roten till allt ont . Lycka till //Lisa

• Anonym

har samma problem bara uppkommer hela tiden på mig!!
    nu är jag så glad för jag gick till h läkaren som gav mig vermox,
    som även dödar äggen!!
    för det första smakade den apelsin o var vit jag fick i mig den mycket lättare samt att dosen är på 5 ml!!!
    min dotter fick i sig denna medicin utan att det blir röda fläckar över hela henne

• Anonym (drabbad)

Jag har fått vermox i tablettform de sista åren. .
    Läkaren på infektion ordinerade mig en vermox, en till efter ev vecka och ytterligare en efter en vecka.... och efter 3 mån kom det tillbaka.
    Det räckerr nog att jag går förbi en sandlåda och det råkar blåsa på mitt håll så får jag det.

Den stora fördelen med vermox är att det är mycket mindre dosering

så här står det i fass.se
    Hur verkar Vermox?
    Vermox förhindrar maskens ämnesomsättning vilket leder till att masken dör. Vermox hämmar också utvecklingen av maskägg.Ge inte Vermox till barn under 2 år.

Men äggen som har hunnit komma ut lever u kvar i 2-3 veckor! Så man måste återbehandla.

Äggen sprids från människa till människa genom kontakt med smittade föremål eller damm. De kan hålla sig vid liv under 2-3 veckor i t ex bostaden (kläder, mattor, damm) och i husdjurens päls. Äggen följer med inandningsluften in i näsan och munnen och kommer till magen när man sväljer. Från magen kommer äggen till tarmen, där de snabbt utvecklas till nya maskar.

Den verksamma substansen i Vanquin, pyrvin, dödar springmasken och dess larv och avbryter därmed produktionen av de smittsamma äggen. De ägg som redan producerats påverkas inte av pyrvin.

• Anonym (här oxå)

Lisa1980 jag funderar oxå på att ge min dotter vitlökskapslar.Hur länge åt du såna och kommer du ihåg vilken sort/styrka det var på dom?
    Just nu äter hon nån homeopat medicin utöver Vermoxen men jag känner att det krävs nog mer på henne.Vill verkligen att dom j*vlarna ska dö ut ordentligt på henne.Hon drabbas nämligen oxå jätte ofta av springmask.Tror inte riktigt att dom försvinner alla när hon behandlas av medicinen.

• mammamu73

Alla måste behandlas med mask medel varje gångfast bara en har symtom. vi har haft detta 2gånger förra året och vi tog en
    tredje behandling fast det var borta så nojig blev jag. men nu är det helt borta, och kommer aldrig åter hoppas jag..

• Lisa1980

Jag åt vitlökskapslar månadsvis i stöten och mamma köpte dem på natur apoteket. Kapslarna var iallafall genomskinliga och det fungerade väldigt bra på mig.
    Hoppas ni slipper det snart.....

• Anonym (bläääh)
    Lisa1980 skrev 2008-01-13 16:21:41 följande:
    Jag åt vitlökskapslar månadsvis i stöten och mamma köpte dem på natur apoteket. Kapslarna var iallafall genomskinliga och det fungerade väldigt bra på mig. Hoppas ni slipper det snart.....

Alla i familjen fick ju som sagt vermox utom minstingen som fick vanquin.

Funderar om jag ska börja ta vitlökskapslar också, det kan ju inte skada . Vitlök har ju många positiva effekter på kroppen i övrigt också.

• Nisen

Något som jag tycker är konstigt är att om en i familjen har mask, så ska hela familjen ta medicin. Men Inte på dagis!! Lär ju smitta lika mycket på dagis som i hemmet. Även fast de är där sex till åtta timmar om dagen. Är det ett barn på dagis som har mask, borde inte alla dagisbarn maska av sig?? Hmmm, kanske därför det är så svårt att bli av med de små rackarna.

• Anonym (drabbad)

Jag har haft springmask hela livet! Ända från att jag var 5 år till nu när jag är 20. När man var yngre i tonåren hade jag det kanske varannan månad men nu har jag det mer sällan, kanske 2 gången/år. När jag var liten fick jag maskmedel men blev resistent mot medlet och vi testade vitlökskapslar kommer jag ihåg, vet dock inte hur det fungerade. Nu när jag är äldre plockar jag ut dem när jag märker det och de försvinner av sig själv efter nån dag efter man upptäckt dem!

Detta är så jobbigt men vet inte vad jag ska göra för att bli av med det!

• Anonym

Vill bara vara extra tydlig med att det är JÄTTEVIKTIGT att återbehandla HELA familjen efter 2-3veckor, står på förpackningen!! Och även en god handhygien. Går barnen på dagis, kanske bra att kolla där så inte smittan kommer där ifrån. Om ngn är nagelbitare är det oxå bidragande orsak till "maskarna". Lycka Till hoppas ni blir maskfria

• Nisen

Anonym drabbad: Men de försvinner inte, men de kommer ju bara fram en dag i månaden och lägger ägg. Därför kan män ha det hela livet för att de kliar sig i röven en gång i månaden och tänker inte på det. Medans kvinnor är mer känslig och tänker vad är det här?

• annkellleee

Vermox utan recept - hespac.com/vermse.htm Kidsen hade springmask och skulle återbehandlas efter tio dagar om jag inte missminner mig. Vi gav lite mer än dosen föreskrev och redanefter sex dagar var de tillbaka så vi gjorde ombehandlingen redan då plus en gång till efter ytterligare sex dagar. Då var de borta! Vi sanerade sängar, sovrum, toalett, soffor och nästan alla kläder. På dagis rensade vi, och personal, ur och tvättade.Äggen sprids i luften och man kan andas in dem och vips är det igång igen. Alla vet inte om att de har mask då de får lindriga symtom eller inga symtom alls medan andra antagligen inte berättar om det. Det är ju lite pinsamt.

Svar på tråden Hur fan blir man av med springmasken