• kattmatte75

Bonusbarn på dagis/fritids när du är f-ledig?!!

Jag har en bonusdotter som ska gå på fritids efter skolan, men det var inte helt självklart från skolans sida att hon skulle få det eftersom jag är föräldraledig. Jag ringde då till skolverket och ställde frågan och fick svaret ?men du är ju inte vårdnadshavare? i en mycket självklar ton. Inga tveksamheter alls, hon har rätt till fritids och hade det gällt dagis hade hon haft rätt till full tid där med. Hon på skolverket sa att de i skolan borde kunna reglerna och om de inte kan det så är det bara att hänvisa till skolchefen.

Tänkte bara dela med mig av detta eftersom jag läst flera trådar där andra funderat på samma sak, och vad jag förstår så gör vissa kommuner sina egna regler.

• Svar på tråden Bonusbarn på dagis/fritids när du är f-ledig?!!
  • flaxa

Men hur är det när Kattmatte75's man är FL? Han är ju vårdnadshavare. Har hans dotter inte rätt till fritids då?

Vi kommer ha samma situation när vår bebis föds. Min sambo har två skolbarn som växelbor veckovis hos mamma och här. Om barnen blir av med fritids när sambon är FL drabbar det deras mamma hårt. Vet någon vad som gäller då?

• MammaHela
    flaxa skrev 2008-01-16 21:26:26 följande:
    Men hur är det när Kattmatte75's man är FL? Han är ju vårdnadshavare. Har hans dotter inte rätt till fritids då? Vi kommer ha samma situation när vår bebis föds. Min sambo har två skolbarn som växelbor veckovis hos mamma och här. Om barnen blir av med fritids när sambon är FL drabbar det deras mamma hårt. Vet någon vad som gäller då?
    barnen får vara på fritids näe de är hos mamman, men inte hos pappan. Mamman får betala avgiften själv.
  • MammaHela
    flaxa skrev 2008-01-16 21:26:26 följande:
    Men hur är det när Kattmatte75's man är FL? Han är ju vårdnadshavare. Har hans dotter inte rätt till fritids då? Vi kommer ha samma situation när vår bebis föds. Min sambo har två skolbarn som växelbor veckovis hos mamma och här. Om barnen blir av med fritids när sambon är FL drabbar det deras mamma hårt. Vet någon vad som gäller då?
    barnen får vara på fritids näe de är hos mamman, men inte hos pappan. Mamman får betala avgiften själv.
  • flaxa

Tack för klargörandet. Låter lite hattigt för barnen bara :( Gäller det i hela landet, eller kan kommuner ha olika regler?

• BetongMorsa

Det ska gälla hela landet. Kommunen kan ju inte sätta upp "egna lagar" när det står i skollagen. I våran sits är det så att jag börjar jobba i april men jag tycker att det är en ren principsak.
    När jag va mammaledig med vår första dotter fick inte bonusen gå på fritids även fast vi då hade varannan vecka och hon va skriven hos sin mamma. Nu har vi på heltid och hon e skriven hos oss så då va det ursäkten..."bor man under samma tak så räknas det inte...bla bla bla" Man kan ju undra vad de hade för ursäkt förut.
    Och nu vet vi ju det inför nästkommande bebbar att hon har fullständig rätt till sin fritidsplats. Hota med att anmäla kommunen om det inte funkar att prata rim och reson med de. Kan hjälpa...

• Teschty

Min bonus e som vanligt på dagis, det tycker jag e jätteskönt. Då får jag min egentid med min nyfödda son. Samt har energi kvar när bonusen kommer hem för att hitta på roliga saker med honom. Att han skulle gå på dagis som vanligt va en självklarhet för både mig o min sambo, däremot hämtar jag gärna honom tidigare ibland... För oss funkar det jättebra.

Alvin mammas hjärta
  • Lyckogrisen
    0028 skrev 2008-01-16 10:46:28 följande:
    men ditt och ditt bonusbarn är väl syskon?inte kommer du väl göra så när ditt lilla barn nu blir äldre och får syskon?
    Jag tycker din fråga är både klantig och sårande. Det är nämligen inte alla förunnat att reproducera sig hur mycket man vill?
    Vårat minsta barn kommer tyvärr inte få några småsyskon.

Men, om jag ser din fråga som hypotetisk så vill jag svara dig så här:

Hade jag redan haft biologiska barn och fått en liten till hade det kanske varit skillnad, då hade man ju varit van.
    Men, detta är mitt första och med största sannolikhet enda biologiska barn.
    Jag har aldrig haft spädbarn förut, jag är nybörjare och ovan. Det hade jag inte varit om jag hade haft bebisar innan.
    Därför skulle jag inte vilja ha bonusarna heltid första tiden.

Om du precis hade fått ditt första barn, hade du då velat ha tex. en väninnas 4-åring hela dagarna hemma hos dig som du hade fullt ansvar för trots att denna 4 åring hade rätt till barnomsorg?
  • AnnanAnna

Kan inte förstå varför en del tycker att man skall ha sitt bonusbarn hemma när man är mammaledig.
    Varför skulle det vara en roligare tillvaro för bonusen att hänga med sin pappas fru/flickvän än att vara på dagis?
    Man kanske inte ens känner varandra jätteväl, det gör man inte automatiskt för att man lever under samma tak i perioder.

Och varför skulle man inte få vara förstagångsmamma och lägga allt sitt fokus på sitt första barn för att man är ihop med någon som redan gjort allt det? Bara för att min sambo var förälder när vi träffades så blev jag inte det automatiskt när vi blev ihop. Allt var ju helt nytt för mig när jag själv blev mamma!

Ibland känns det som att rädslan för att styv-/bonusbarn skall bli utanför gör att man tar en massa beslut och tycker en massa saker som kanske är rättvist men inte det bästa i situationen.
    Men alla är vi olika...
    Vi skall ha vårt större biologiska syskon på dagis då det lilla syskonet kommer också, just för att man skall kunna ägna några timmar om dagen helt och hållet åt den minsta, och för att storasyskonet skall få leka av sig med kompisar och inte behöva vara tyst eller ta det lugnt.
    Andra är ju gladeligen hemma med nyfödda tvillingar, 3 bonusbarn och 2 biologiska och tycker det är toppen för alla, så antagligen har vi olika behov i den här frågan

• kattmatte75
    Svar på #25
    Kul att mitt inlägg kunde hjälpa er och bra att kommunen/skolan backade så att ni fick som ni ville!
  • kattmatte75

Ovanstående inlägg var till "BetongMorsa", kom visst inte med....

• jeikei
    BetongMorsa skrev 2008-01-16 21:58:03 följande:
    Det ska gälla hela landet. Kommunen kan ju inte sätta upp "egna lagar" när det står i skollagen. I våran sits är det så att jag börjar jobba i april men jag tycker att det är en ren principsak. När jag va mammaledig med vår första dotter fick inte bonusen gå på fritids även fast vi då hade varannan vecka och hon va skriven hos sin mamma. Nu har vi på heltid och hon e skriven hos oss så då va det ursäkten..."bor man under samma tak så räknas det inte...bla bla bla" Man kan ju undra vad de hade för ursäkt förut. Och nu vet vi ju det inför nästkommande bebbar att hon har fullständig rätt till sin fritidsplats. Hota med att anmäla kommunen om det inte funkar att prata rim och reson med de. Kan hjälpa...
    E nyfiken fråga bara... vet att jag kommer hamnar i tjafs med kommunen då dem försöker tillämpa egna regler i min kommun... VART anmäler jag kommmunen? Till vilken instans? *undrandes*
  • Lyckogrisen

Jag tror du kontaktar skolverket eller länsrätten

• Elli76a

kommunerna kan ha egna regler..

flaxa skrev 2008-01-16 21:51:38 följande:
    Tack för klargörandet. Låter lite hattigt för barnen bara :( Gäller det i hela landet, eller kan kommuner ha olika regler?
  • Elli76a

Man ska njuta av den första tiden :)

Lyckogrisen skrev 2008-01-21 14:59:38 följande:
    Jag tycker din fråga är både klantig och sårande. Det är nämligen inte alla förunnat att reproducera sig hur mycket man vill?Vårat minsta barn kommer tyvärr inte få några småsyskon. Men, om jag ser din fråga som hypotetisk så vill jag svara dig så här:Hade jag redan haft biologiska barn och fått en liten till hade det kanske varit skillnad, då hade man ju varit van. Men, detta är mitt första och med största sannolikhet enda biologiska barn. Jag har aldrig haft spädbarn förut, jag är nybörjare och ovan. Det hade jag inte varit om jag hade haft bebisar innan.Därför skulle jag inte vilja ha bonusarna heltid första tiden. Om du precis hade fått ditt första barn, hade du då velat ha tex. en väninnas 4-åring hela dagarna hemma hos dig som du hade fullt ansvar för trots att denna 4 åring hade rätt till barnomsorg?
  • kattengustav

Har också funderat på det du tog upp nu. För på dagis vet jag att ett av mina bonusbarn får gå eftersom att jag inte är vårdnadshavare, men på skolan sa dom till mig att vi skulle säga upp platsen på fritids nu när jag är föräldraledig, men vi sa det vi kan inte säga upp hennes plats för då har ju inte hennes mamma någon plats till henne varannan vecka. Det verkar som att skolorna gör lite som dom tycker.

• yoshi2007

I den kommun som vi bor i nu har jag rätt att ha barnen på förskolan och fritids hur länge jag vill. Men i där jag bodde förut så var de på mig hela den om att jag bara fick ha barnen på försklan 15 timmar i veckan.

• kattengustav

Så är det här om man är arbetslös, då fick vi bara ha henne 15 timmar i veckan. 3 timmar om dagen och dom tiderna som dom bestämde. Så det var tur att man bara bodde 500 meter från dagis och inte 1 mil från dagis som vi gör nu.

yoshi2007 skrev 2008-02-07 13:18:19 följande:
    I den kommun som vi bor i nu har jag rätt att ha barnen på förskolan och fritids hur länge jag vill. Men i där jag bodde förut så var de på mig hela den om att jag bara fick ha barnen på försklan 15 timmar i veckan.
Svar på tråden Bonusbarn på dagis/fritids när du är f-ledig?!!